Valg af tagpap, man skal kunne gå på det

Hej

Har I nogle forslag til hvilken type og fabrikant af tagpap,
 der er velegnet til et tag med 10 graders hældning.

Der skal kunne gå på taget, en del, uden at det tager skade.

Jeg har næsten ikke prøvet at lægge tagpap før.
En type uden brug af brænder vil være fin,
men jeg kan sagtens brænde det på.

Jeg vil også gerne lægge det i retning gavl-til-gavl,
og ikke fod-til-kip. Dette også ved en 2-lagsløsning.

Det er et ret lille tag, ca. 4x4 m2

Hej Har I nogle forslag til hvilken type og... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, underpappen kan sagtens ligge i nogle måneder, men det tager ikke mere end 2-3 timer at brænde det hele på så lille et skur, med mindre der er rigtig mange inddækninger.

Selvbygger med stort S. 
Jeg har brugt Adeso flere gange ad åre, det fungerer og holder rigtigt fint. Dog ikke så vild med den vandbaserede primer, synes det binder bedre mod underlaget med en alm terpentin baseret tagasfalt, damper dog lidt.
Ift arbejdsgang så kan overpap sagtens udskydes efter underpap, ingen problemer med at underpap er åben i nogle dage - binderen i overlægget er den samme som i overpappet.
Nedenfor billeder af udlagt underpap fra projekt garage i 2021.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 29-07-2025 11:56:31

Jeg har brugt Adeso flere gange ad åre, det fungerer og holder rigtigt fint. Dog ikke så vild med den vandbaserede primer, synes det binder bedre mod underlaget med en alm terpentin baseret tagasfalt, damper dog lidt.
Ift arbejdsgang så kan overpap sagtens udskydes efter underpap, ingen problemer med at underpap er åben i nogle dage - binderen i overlægget er den samme som i overpappet.
Nedenfor billeder af udlagt underpap fra projekt garage i 2021.

/BOFH 

Tak for informationen og billeder.

Den vandbaserede primer undrede jeg mig også over, og den skal tørre mindst 5 timer.
Men jeg forstår at du har brugt en anden sidst du lagde Adeso?

Jeg har set nedenstående video, som jeg synes er god. Det ville være endnu bedre hvis de havde forklaret under vejs, i stedet for musik, men det er jo forståeligt at ikke alle har lyst til det.
Hvis jeg bruger Adeso, har jeg også tænkt mig at lægge både underpap og overpap fra gavl til gavl.
Jeg ville dog starte med underpap i ½ bredde, og så lade den første bane overpap være i fuld bredde.

De havde tidligere en terpentin baseret primer, da man ikke kunne få den mere forsøgte jeg med den vandbaserede men var ikke tilfreds og brugte istedet alm tagasfalt. Man skal dog stadig være grundig mht at få rullet det fast og lagt pres på.
Ang mønster for udlægning så er det også ca sådan det er gjort på garagen, der var bare lidt hensyn til de to tagbrønde også. Ved hjørner og kanter er en varmepistol en god hjælp.

/BOFH 

GammelHus skrev den 30-07-2025 08:28:00

Er der nogen erfaring med at gå på et Adeso tagpaptag?

Hvis vi taler tagterrasse mm med jævnlig gang tror jeg uanset den løsning du vælger at skiferen bliver slidt af relativt hurtigt. Hvis det bare er et par gange om året gør det lige meget.

/BOFH 

BOFH skrev den 30-07-2025 06:38:25

De havde tidligere en terpentin baseret primer, da man ikke kunne få den mere forsøgte jeg med den vandbaserede men var ikke tilfreds og brugte istedet alm tagasfalt. Man skal dog stadig være grundig mht at få rullet det fast og lagt pres på.
/BOFH 

BOHF, tror du jeg kan undlade primer? taghældningen er ca. 1:5

Jeg har alu tagfod uden astfaltbelægning, klæber det godt nok på det?
Det vil jeg ikke anbefale, ikke for at det hæfter dårligt på rent træ, men der er en reel forskel i hvor meget bedre det hæfter med primer.
Jeg ville ikke springe det over, arbejdet er minimalt med en rulle på langt skaft og det tørrer hurtigt i det her vejr.

/BOFH 

For at vende tilbage til dit oprindelige spørgsmål:

"Der skal kunne gå på taget, en del, uden at det tager skade."

Jeg stod i samme situation i forbindelse med en tagterrasse på 4x4m. Jeg valgte 2 lag som blev fuldsvejset efter fabrikantens anvisning så taget blev helt tæt, og det blev det.

Efterfølgende skulle der lægges et dæk af træ. Der måtte jeg vente til det blev koldere, da tagpappen blev blød når solen skinnede og temperaturen var høj for at undgå mærker efter fodtøjet.

Min erfaring er, at tagpap kun tåler lettere trafik når det er koldt.
Det at tagpappet ikke er fuldstændig smeltet/klæbet på det underliggende træ, gør det vel muligt at fjerne det igen, uden ekstrem meget arbejde. Den tanke tiltaler mig.

Det tagpaptag, tjener som en platform, der giver let adgang til resten af husets tag, tagrender etc.
Så det er ikke sådan, at der skal gåes på det regelmæssig. 

Men hvis der skal laves større arbejder på taget, så bliver det måske meget brugt.
Og så er det også godt at tagpappet let kan udskiftes.

Arbejdet i sådan et tag, ligger jo særlig i det der ligger under pappet, kanter etc.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis