Reparation af skabslåge i egetræ?

En gemmeleg blev lidt for vild og det gik ud over et klædeskabs låge.
Skabslågen er en gammel massiv egetræslåge der er snedkereret specielt til huset. Så jeg kan ikke bare "købe en ny".

Nu tænker jeg over, hvordan jeg skal reparere sådan en sag.

Er det her den rigtige måde at gøre det på:

1: købe en overfræser ala denne: 
https://www.bauhaus.dk/ryobi-overfraeser-rrt1600-k-1600w

2: Og så bruge et lige fræsebit til at skære ud som vist med skraveringen på tegningen nederst for at få alt det beskadigede træ væk

3: så skære et stykke træ der matcher hvert af hullerne der er fræset væk.

4: Lime træstykkerne fast i hullerne med alm hvid trælim under pres.

5: Vente til limen er hærdet op og så montere hængslerne igen.

Kan I se nogen problemer med denne plan?

NB: Jeg har ikke brugt en overfræser før, men jeg forestiller mig det er ligetil?

Hvis jeg går videre med planen som skitseret ovenfor, er det så af betydning hvilken træsort jeg bruger til træklodserne? Kan jeg bruge alm. ​lægte-fyr fra byggemarked? ​(altså uden knaster)

En gemmeleg blev lidt for vild og det gik ud over... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
PinkHenrik skrev den 03-08-2025 16:21:06

Ja jeg ville give det et skud. Bruger du almindelig hvid snedkerlim er den mindst lige så stærk som den lim der bliver brugt i spånpladen.
Men det kan være du skal lære dine børn at passe lidt på fremover ,for det har været noget af en opgave de har sat dig på      

Ok. Jeg prøver 😊

PinkHenrik skrev den 03-08-2025 16:21:06

Ja jeg ville give det et skud. Bruger du almindelig hvid snedkerlim er den mindst lige så stærk som den lim der bliver brugt i spånpladen.
Men det kan være du skal lære dine børn at passe lidt på fremover ,for det har været noget af en opgave de har sat dig på      

Første tør test. 

Der er strammet godt sammen med fire tvinger på hver klods.

Den ene kan presses bedre på plads end den anden.

Er det GO eller NO GO?

Jeg kan godt fjerne mere materiale så de måske nok kommer til at flugte bedre sammen. Men så er der også risiko for at jeg fjerner for meget spån materiale til at det bliver hult inden i.

Hvad siger eksperterne? 🙂
De er fine begge 2.
Du skal ikke fjerne mere træ materiale, for husk at der jo skal være lidt plads til limen, så den nederste revne vil blive fyldt ud med lim.
Du kan jo ikke lave en totalt usynlig samling i første hug, men når limen er tør, kan du slibe og genmale, og så vil det være svært at se samlingen. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 04-08-2025 14:26:55

De er fine begge 2.
Du skal ikke fjerne mere træ materiale, for husk at der jo skal være lidt plads til limen, så den nederste revne vil blive fyldt ud med lim.
Du kan jo ikke lave en totalt usynlig samling i første hug, men når limen er tør, kan du slibe og genmale, og så vil det være svært at se samlingen. 

Tak for input.

Det er dog ikke fordi jeg er bekymret for at revnen/samlingen bliver synlig. Det er fordi jeg er bekymret for, om det kan holde. Det er jo en "bærende del" af lågen idet det er her hængslerne er fastgjort.

Særligt er jeg bange for, at når jeg begynder at skrue hængslerne på igen, så belastes limningen i retning modsat samlingen, så bliver det virkeligt vigtigt, at samlingen kan holde....

Men jeg  prøver med det her. 😅

Spånpladen har jo holdt fint indtil den blev "tryktestet". Så den holder nok fint igen, med mindre du "tryktester " den på samme måde igen   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Når det er svært at lave en perfekt samling ville jeg overveje at bruge en pu-lim istedet for den hvide pva-lim. Den er i sig selv stærkere, men vigtigere er at den er 1) mere letflydende så den bedre trænger ind i spånpladens hulrum, og 2) opskummende så den vil udfylde hulrum mod pladen bedre end pva-lim.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Den hvide PVA-lim kan fortyndes med vand så den lettere trænger ind i fibrene uden styrken forringes, men naturligvis - alt med måde.
Jeg lavede det med alm hvid trælim. Indtil videre ser det ud til at holde. 😅

Mange tak for hjælpen til alle jer der bød ind med jeres erfaring og ekspertise! 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også