Reparation af skabslåge i egetræ?

En gemmeleg blev lidt for vild og det gik ud over et klædeskabs låge.
Skabslågen er en gammel massiv egetræslåge der er snedkereret specielt til huset. Så jeg kan ikke bare "købe en ny".

Nu tænker jeg over, hvordan jeg skal reparere sådan en sag.

Er det her den rigtige måde at gøre det på:

1: købe en overfræser ala denne: 
https://www.bauhaus.dk/ryobi-overfraeser-rrt1600-k-1600w

2: Og så bruge et lige fræsebit til at skære ud som vist med skraveringen på tegningen nederst for at få alt det beskadigede træ væk

3: så skære et stykke træ der matcher hvert af hullerne der er fræset væk.

4: Lime træstykkerne fast i hullerne med alm hvid trælim under pres.

5: Vente til limen er hærdet op og så montere hængslerne igen.

Kan I se nogen problemer med denne plan?

NB: Jeg har ikke brugt en overfræser før, men jeg forestiller mig det er ligetil?

Hvis jeg går videre med planen som skitseret ovenfor, er det så af betydning hvilken træsort jeg bruger til træklodserne? Kan jeg bruge alm. ​lægte-fyr fra byggemarked? ​(altså uden knaster)

En gemmeleg blev lidt for vild og det gik ud over... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Når du er i  med at lime og hat startet på at presse, hamrer du lidt på kanten så klodsen komme på plads. Limen vil fint holde og hvis klodsen ikke er kommet helt plan med resten så må der slibe lidt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jem og fix har kanyle/sprøjte 
I nogle tilfælde kan det hjælpe at trække stykket helt fra hinanden og fjerne fibre som du nævner. Det kan også anbefales du bruger lidt tid på processen inden du limer.

Ikke til alle opgaver er der plads til skruetvinger. I stedet kan du bruge limklemmer. De findes i forskellige størrelser og udformninger, bl.a. hos jem&fusk.

Kombinationen skruetvinger og limklemmer i rette størrelser har jeg gode erfaringer med når der skal presses fra 2 sider samtidigt som i dit tilfælde. Lav en prøve med limklemmer/skruetvinger før du begynder at fjerne genstridige fibre.

Det kan også være nødvendigt at lægge en stump liste mellem emnet og skruetvinger/limklemmer så trykket fordeles korrekt, og så er avispair som underlag for maksimal tilpasning det rette så hverken liste eller værktøj limes fast. 

En let afslibning og pletmaling undgår du næppe.

Rantzau skrev den 20-07-2025 05:33:55

I nogle tilfælde kan det hjælpe at trække stykket helt fra hinanden og fjerne fibre som du nævner. Det kan også anbefales du bruger lidt tid på processen inden du limer.

Ikke til alle opgaver er der plads til skruetvinger. I stedet kan du bruge limklemmer. De findes i forskellige størrelser og udformninger, bl.a. hos jem&fusk.

Kombinationen skruetvinger og limklemmer i rette størrelser har jeg gode erfaringer med når der skal presses fra 2 sider samtidigt som i dit tilfælde. Lav en prøve med limklemmer/skruetvinger før du begynder at fjerne genstridige fibre.

Det kan også være nødvendigt at lægge en stump liste mellem emnet og skruetvinger/limklemmer så trykket fordeles korrekt, og så er avispair som underlag for maksimal tilpasning det rette så hverken liste eller værktøj limes fast. 

En let afslibning og pletmaling undgår du næppe.

den typeduer slek ikke til den type opgaver , kan slet ikke presse nok

Jo det fungerer, men som jeg også skrev kan det være nødvendig med en kombination af tvinger og klemmer. Den slags reparationer har jeg lavet masser af på genstridige træsorter/emner.
Annonce

Limtvinger findes i mange udgaver. Disse bruger jeg ofte til kritiske opgaver. De viste tvinger/klemmer er bare et lille udvalg af arsenalet.

PS. Avispapir kan gnides med et stearinlys så limen ikke trænger gennem ved hårdt tryk. 

Prøv til at starte med at bruge klodsen og tvinger inden du limer, det hedder at lave en tør-test.
Hvis du ikke kan tvinge det sammen (hvilket jeg tvivler på du du ikke kan) ja så må du i gang med en større operation.
Det er i det hele taget altid en god ide at lave en tør-test inden man kaster sig over noget, for når først limen er hældt på har du begrænset med tid, og det er surt at lige mangle en tvinge eller en hammer når limen begynder at hærde  

Nogle gange ser du spøgelser der overhovedet ikke er der, når det kommer til det reelle arbejde. Jeg har det ligeså. Jeg tænker også alle mulige og umulige senarier i gennem inden jeg kommer til selve opgaven, men min erfaring siger mig også at langt de fleste gange så løses problemet af sig selv, når først man kommer i gang.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Rantzau skrev den 20-07-2025 05:33:55

Jeg har forsøgt på forskellige måder at klemme det sammen. Uden held. 

Jeg brækkede derfor stykket helt af. Det viser sig nu, at lågen til min overraskelse ikke er helt massiv eg. Der er noget spånplade i midten. Sikkert derfor den ikke var til at klemme sammen. Se billeder.

Spørgsmålet er så: Kan jeg stadig følge planen med at prøve at skrabe/pudse lidt af fibrene af i spånpladestykket indtil den kan klemmes på til samling - og herefter lime med trælim og holde sammen med diverse tvinger?

PinkHenrik skrev den 20-07-2025 10:36:07

Prøv til at starte med at bruge klodsen og tvinger inden du limer, det hedder at lave en tør-test.
Hvis du ikke kan tvinge det sammen (hvilket jeg tvivler på du du ikke kan) ja så må du i gang med en større operation.
Det er i det hele taget altid en god ide at lave en tør-test inden man kaster sig over noget, for når først limen er hældt på har du begrænset med tid, og det er surt at lige mangle en tvinge eller en hammer når limen begynder at hærde  

God ide med en tørtest. Det prøvede jeg lige og her kom jeg frem til at det slet ikke var massiv eg, men der er spånplade i midten. Se billede i besked ovenfor. Gør det nogen forskel eller skal jeg bare fjerne fibre til jeg kan samle den og så lime?

Ja jeg ville give det et skud. Bruger du almindelig hvid snedkerlim er den mindst lige så stærk som den lim der bliver brugt i spånpladen.
Men det kan være du skal lære dine børn at passe lidt på fremover ,for det har været noget af en opgave de har sat dig på      

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også