Reparation af skabslåge i egetræ?

En gemmeleg blev lidt for vild og det gik ud over et klædeskabs låge.
Skabslågen er en gammel massiv egetræslåge der er snedkereret specielt til huset. Så jeg kan ikke bare "købe en ny".

Nu tænker jeg over, hvordan jeg skal reparere sådan en sag.

Er det her den rigtige måde at gøre det på:

1: købe en overfræser ala denne: 
https://www.bauhaus.dk/ryobi-overfraeser-rrt1600-k-1600w

2: Og så bruge et lige fræsebit til at skære ud som vist med skraveringen på tegningen nederst for at få alt det beskadigede træ væk

3: så skære et stykke træ der matcher hvert af hullerne der er fræset væk.

4: Lime træstykkerne fast i hullerne med alm hvid trælim under pres.

5: Vente til limen er hærdet op og så montere hængslerne igen.

Kan I se nogen problemer med denne plan?

NB: Jeg har ikke brugt en overfræser før, men jeg forestiller mig det er ligetil?

Hvis jeg går videre med planen som skitseret ovenfor, er det så af betydning hvilken træsort jeg bruger til træklodserne? Kan jeg bruge alm. ​lægte-fyr fra byggemarked? ​(altså uden knaster)

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville prøve at lime stumpen i først.
Lav en klods der er lidt større/bredere end den stump der er brækket af. Pak klodsen ind i almindelig pakketape som trælim ikke kan fæstne på.
Smør rigeligt med lim på stumpen og på døren og de 2 sættes sammen med klodsen ovenpå og sættes fast med så mange skruetvinger som der er plads til, jo flere jo bedre.
Når limen er tør efter et døgns tid, tages tvingerne af og du kan nu slibe let og eventuelt spartle/male.
Skruehullerne til hængslet fyldes ud med tænd/tand-stikker og lim og skæres rent med stemmejern når limen er tør efter endnu et døgn.
Så kan hængslet genmonteres med de samme skruer.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 17-07-2025 16:37:48

Jeg ville prøve at lime stumpen i først.
Lav en klods der er lidt større/bredere end den stump der er brækket af. Pak klodsen ind i almindelig pakketape som trælim ikke kan fæstne på.
Smør rigeligt med lim på stumpen og på døren og de 2 sættes sammen med klodsen ovenpå og sættes fast med så mange skruetvinger som der er plads til, jo flere jo bedre.
Når limen er tør efter et døgns tid, tages tvingerne af og du kan nu slibe let og eventuelt spartle/male.
Skruehullerne til hængslet fyldes ud med tænd/tand-stikker og lim og skæres rent med stemmejern når limen er tør efter endnu et døgn.
Så kan hængslet genmonteres med de samme skruer.  

Det var knageme en god ide!

NB: Lågen er flækket to steder - så der er to stumper der skal limes

Her er de udfordringer jeg ser:
1: Stumperne er ikke brækket helt af. De sidder faktisk rimeligt godt fast (egetræ er stærkt!) Så hvordan sikrer jeg, at jeg får lim nok ind i sprækken? Og langt nok ind? 

2: Som det ses på billederne går revnen lige igennem de to skruehuller. Bliver limningen ikke netop det svage sted. Og samtidigt det sted der bliver allermest belastet pga. skruerne som ender med at blive skruet i samme huller? Eller er trælim i dag så stærkt, at det ikke er et problem?

Spørgsmål: Hvis jeg prøver denne metode, bør jeg så fylde hullerne godt op med tændstikker og trælim EFTER at den anden limning er tørret/hærdet? Eller bør det hele limes på een gang?

Er tandstikker egentlig bedre end tændstikker? Tændstikker er vel oftest lavet i noget meget blødt poppeltræ, hvor tandstikker vel ofte er lavet er noget lidt hådrere træ som fx birk eller bambus?

Med en injektionssprøjte og tyk kanyle (til blodprøver) kan du komme godt rundt i krogene med limen. Alt kan købes på apoteket.

I stedet for pakketape er avispapir velegnet. Det skal alligevel slibes og males efterfølgende.
Rantzau skrev den 17-07-2025 17:10:21

Med en injektionssprøjte og tyk kanyle (til blodprøver) kan du komme godt rundt i krogene med limen. Alt kan købes på apoteket.

I stedet for pakketape er avispapir velegnet. Det skal alligevel slibes og males efterfølgende.

Smart med injektionssprøjte.... Jeg ville ellers have troet at limen var for tyk, men det må prøves....

Er der nogen fordele ved avispapir frem for pakketape? At der skal slibes/males efterfølgende vil jeg jo helst undgå hvis muligt.... ​
bare læg plastik imellem , det sider ikke fast i limen
skruehullerne bore du efterfølgende op og limer et par dyvler i , det er lige så stærkt som det originale
Annonce
Som de andre skriver er en sprøjte med lang kanyle, den bedste måde at få limen helt ind i alle kroge.
Jeg ville lave det i 2 omgange, så lime klodsen fast ført og derefter lave skruehullerne. Det kan jo ikke undgås at der kommer lim ud i skruehullerne når du limer klodsen, så derfor ville jeg bruge tynde "pinde" der er lettere at pakke i hullet.

Du kan selvfølgelig vælge at bore hullet op og indsætte en dyvel, men min erfaring er at de er ufatteligt hårde (typisk bøgetræ), og derfor nærmest umulige at skrue i efterfølgende, uden at bore for.  Om du bruger tænd eller tandstikker er ikke så væsentligt, da det jo er skruen der skal holde, og den skal bare have noget at bide i.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Almindelig hvid PVA lim kan fortyndes med vand hvis du synes den er for tyk. Avispapir har den fordel at det smyger sig ind til emnet. Uanset hvad tror jeg ikke du kan undgå at pletmale.

Jeg vil give PinkHenrik ret. Tænd- eller tandstikkere er lettere at skrue i.
...Om du bruger tænd eller tandstikker er ikke så væsentligt,...
Jeg ville opgradere til blomsterpinde.
For år tilbage, fik jeg en håndfuld 5 mm pinde af blomsterhandleren oppe på hjørnet, og de har lappet mange huler siden.

Mvh Regmos
Tømrer emeritus
PinkHenrik skrev den 17-07-2025 17:57:25

Som de andre skriver er en sprøjte med lang kanyle, den bedste måde at få limen helt ind i alle kroge.
Jeg ville lave det i 2 omgange, så lime klodsen fast ført og derefter lave skruehullerne. Det kan jo ikke undgås at der kommer lim ud i skruehullerne når du limer klodsen, så derfor ville jeg bruge tynde "pinde" der er lettere at pakke i hullet.

Du kan selvfølgelig vælge at bore hullet op og indsætte en dyvel, men min erfaring er at de er ufatteligt hårde (typisk bøgetræ), og derfor nærmest umulige at skrue i efterfølgende, uden at bore for.  Om du bruger tænd eller tandstikker er ikke så væsentligt, da det jo er skruen der skal holde, og den skal bare have noget at bide i.  

Det er smart med kanyle. Jeg må prøve at få fat på sådan en i næste uge når apoteket åbner.

Jeg forudser dog to problemer jeg ikke helt ved, hvordan jeg skal løse:

1: Klodsen er jo flækket "skråt". Det betyder, at klodsen ikke bare skal presses oppefra og ned, men den skal også presses fra siden og ind. Se billede.  Det er jo en større plade, så det bliver svært at få en skruetvinge eller lign der kan "gabe over" pladens længde. Måske kan jeg godt få savet en eller anden liste til som kan hjælpe, men er ikke helt sikker på, hvordan jeg løser det.

2: Det andet problemer er, at begge steder er klodsen flækket på en måde, hvor det faktisk virker som om jeg ikke rigtigt kan skubbe den på plads igen. Jeg tror det er fordi den er flækket så der stadig sidder en masse træfibre fast derinde som sidder "på tværs" når jeg forsøger at presse den sammen.... Jeg frygter det gør at limen ikke kan hæfte odentligt... Vil det være bedre at trækker klodserne helt af og så let slibe evt. løse træfibre af. Ikke så meget at det bliver en glat overflade, men sådan at jeg kan presse den nok sammen til at den "lukker" og er plan med overfladen på lågen?

Jeg har jo kun eet forsøg til at lime den sammen, så jeg skal helst være sikker på at have en løsning på disse to problemer...

Hvis nu alt det her går i vasken, er plan B så at gøre som jeg skitserede oprindeligt? Eller vil det ikke virke?

de lange skruetvinger kan erstattes med en lægdte me et par klodser og en trækile ( ikke plast)
så er det bare at presse lidt af gangen på alle leder
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også