PinkHenrik skrev den 17-07-2025 17:57:25
Som de andre skriver er en sprøjte med lang kanyle, den bedste måde at få limen helt ind i alle kroge.
Jeg ville lave det i 2 omgange, så lime klodsen fast ført og derefter lave skruehullerne. Det kan jo ikke undgås at der kommer lim ud i skruehullerne når du limer klodsen, så derfor ville jeg bruge tynde "pinde" der er lettere at pakke i hullet.
Du kan selvfølgelig vælge at bore hullet op og indsætte en dyvel, men min erfaring er at de er ufatteligt hårde (typisk bøgetræ), og derfor nærmest umulige at skrue i efterfølgende, uden at bore for. Om du bruger tænd eller tandstikker er ikke så væsentligt, da det jo er skruen der skal holde, og den skal bare have noget at bide i.
Det er smart med kanyle. Jeg må prøve at få fat på sådan en i næste uge når apoteket åbner.
Jeg forudser dog to problemer jeg ikke helt ved, hvordan jeg skal løse:
1: Klodsen er jo flækket "skråt". Det betyder, at klodsen ikke bare skal presses oppefra og ned, men den skal også presses fra siden og ind. Se billede. Det er jo en større plade, så det bliver svært at få en skruetvinge eller lign der kan "gabe over" pladens længde. Måske kan jeg godt få savet en eller anden liste til som kan hjælpe, men er ikke helt sikker på, hvordan jeg løser det.
2: Det andet problemer er, at begge steder er klodsen flækket på en måde, hvor det faktisk virker som om jeg ikke rigtigt kan skubbe den på plads igen. Jeg tror det er fordi den er flækket så der stadig sidder en masse træfibre fast derinde som sidder "på tværs" når jeg forsøger at presse den sammen.... Jeg frygter det gør at limen ikke kan hæfte odentligt... Vil det være bedre at trækker klodserne helt af og så let slibe evt. løse træfibre af. Ikke så meget at det bliver en glat overflade, men sådan at jeg kan presse den nok sammen til at den "lukker" og er plan med overfladen på lågen?
Jeg har jo kun eet forsøg til at lime den sammen, så jeg skal helst være sikker på at have en løsning på disse to problemer...
Hvis nu alt det her går i vasken, er plan B så at gøre som jeg skitserede oprindeligt? Eller vil det ikke virke?