Forstærker bliver varm og bruger meget strøm

Halløj
Ja, så er det mig med min forban**** NAD forstærker igen igen (model C356BEE årg. 2017).
Den bliver utrolig varm selv ved "tomgang" og det mærkelige er, at den bruger 97W ved tomgang. Den burde kun bruge max. 40W ifølge manualen. 
Jeg ved at det kan være svært at komme med et bud på hvad der er galt, men alligevel så vil jeg gerne høre jeres vurdering af fejlen. Der er ingen løse komponenter eller krakelerede lodninger.
Jeg smider lige et par billeder op at printet.
Halløj Ja, så er det mig med min forban**** NAD... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for alle svar, jeg må hellere lade det ligge.Som I har gættet, så er jeg ret nysgerrig og det ærger mig, at jeg ikke kan finde frem til strømforbruget på en rimelig let måde.
En afsluttende bemærkning:
Jeg fandt en anden watt-måler (en wifi stikkontakt) som viser 54W i stedet for de 97W.
Jeg prøvede også at måle på de kontaktpunkter som blev foreslået (det var på side 14 og ikke 16, derfor fandt jeg dem ikke i første omgang), og de målte lidt over 8mV. Blev justeret til 6mV og strømforbruget faldt til 43W på wifi-måleren.
Den er dog stadig meget varm, især den ene kanal er 40 grader varmere end den anden (35 mod 75 grader) men sådan er det åbenbart.
Kan du forsigtigt måle, om forsynings spænding er ens i højre og venstre kanal? Måske har du allerede  angivet det - skal være efter ensretning evt.  over de store ladelytter. Er det samme spænding, ligger problemet længere inde - typisk
halvledere, trætte lytter mv. Du kan også ohme diode strækningen, såvel som signal input til forstærker delen. Disse skal også være tæt på ens. Men som andre nævner, kræves en vis  erfaring og meget kan gå galt. Ps. Et oscilloskop kan sikkert også spotte, om de to kanaler leverer nøjagtig samme sinus kurve.
SLutteligt kan nævnes, at den varme kanal måske ​synger på en højfrekvent tone, men mener ikke Nad har ry for det, ej heller sivende dc.
Go' vind med ​projektet.

Du skal ikke regne med at få forbruget under værdierne fra databladet uden at lave konstruktive ændringer i elektronikken. Det korte svar er, at det ikke er muligt. 
cdp skrev den 24-06-2025 21:15:10

Kan du forsigtigt måle, om forsynings spænding er ens i højre og venstre kanal? Måske har du allerede  angivet det - skal være efter ensretning evt.  over de store ladelytter. Er det samme spænding, ligger problemet længere inde - typisk
halvledere, trætte lytter mv. Du kan også ohme diode strækningen, såvel som signal input til forstærker delen. Disse skal også være tæt på ens. Men som andre nævner, kræves en vis  erfaring og meget kan gå galt. Ps. Et oscilloskop kan sikkert også spotte, om de to kanaler leverer nøjagtig samme sinus kurve.
SLutteligt kan nævnes, at den varme kanal måske synger på en højfrekvent tone, men mener ikke Nad har ry for det, ej heller sivende dc.
Go' vind med projektet.

Det tør jeg ikke rode mig ud i. Det bliver for langhåret for mig.

Men til gengæld kunne det være fint hvis I kunne forklare, hvordan jeg får nedenstående blæser til at starte op ved fx 40-50 grader. 
Hvad skal der til af stumper, og hvordan skal det sættes sammen.

https://www.amazon.de/-/da/ALAMSCN-ventilator-kabinet-hastighedskontrol-chassisforst%C3%A6rkerrouter/dp/B0D7Q3PKVP/ref=sr_1_5?crid=2EZW62PAFI2SK&dib=eyJ2IjoiMSJ9.PLGvzuy0_qxa1kiEVOkFBOpF2jYnoi9eoOh3ro_I3UbWQbN-11Mgx9-wOOXkNtn8KthYWaJTYG0G06HwOIlX4HyQrNNzKmVzRigEleymlwQekWWg8fCCdUIunD_BFIR50h23gI-WIjh2WOwedEmSCKdTMvNrtF7L18TSqiFDAoJRojTd-WmyOYjLZe9WwOwDrdc7RcvTtnEkUl_E7Z7ZdI2UBEswYVfP0nsxETzH6v8.iuTj6irmBfo9wVDzU4v-9EtHsEpEelUGZYv8CesBDlM&dib_tag=se&keywords=amplifier%2Bcooling%2Bfan&qid=1750015572&sprefix=amplifier%2Bcooling%2Bfan%2Caps%2C87&sr=8-5&th=1

Annonce
GodeVen skrev den 25-06-2025 08:25:43

Du skal ikke regne med at få forbruget under værdierne fra databladet uden at lave konstruktive ændringer i elektronikken. Det korte svar er, at det ikke er muligt. 

De 43W som den sandsynligvis bruger nu, er fint. Det har jeg ingen planer om at lave om på.

Der var mere varmeforskellen mellem de to kanaler. Men ja, det kan være at den er fejlkonstrueret og at den skal fungere sådan. Jeg sætter i hvert fald en blæser på.
Der var mere varmeforskellen mellem de to kanaler. Men ja, det kan være at den er fejlkonstrueret og at den skal fungere sådan. Jeg sætter i hvert fald en blæser på.

Der bør ikke være forskel på de to kanaler.

Temperaturforskellen tyder på at den varme ​del har en defekt komponent. ​Hvis du ikke kan se en tydelig afbrænding er det lidt svært at komme med et kvalificeret gæt på hvilken.
Sammenligning af spændinger på det samme sted på de to kanaler og helst ​et scop er vejen frem. ​
Hvad koster en tilsvarende enhed?
Ratz skrev den 25-06-2025 21:40:11

Der bør ikke være forskel på de to kanaler.

Temperaturforskellen tyder på at den varme del har en defekt komponent. Hvis du ikke kan se en tydelig afbrænding er det lidt svært at komme med et kvalificeret gæt på hvilken.
Sammenligning af spændinger på det samme sted på de to kanaler og helst et scop er vejen frem.
Hvad koster en tilsvarende enhed?

Jeg gav 1700 eller 1800 kr brugt. Den kostede 6500 kr fra ny. De sælges omkring 2000-2500 kr på DBA.

Der er nogle svedne lodninger på printet. Se billede. Og de tilhørende opretstående 3 komponenter hvoraf den venstre er mest afbrændt. Giver det mening bare at udskifte den uden at.undersøge nærmere?

Det område der bliver varmt er vist med kuglepennen på billedet. Køleribberne er så varme at man ikke kan røre. Den store køleribbe er halvkold. Især omkring komponent R44 er der meget varmeudvikling. Svært at pinpointe præcis. Mit infrarøde termometer siger 75 grader i området omkring R44. Ved R43 er der derimod 35 grader. Ingen komponenter sidder løse.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis