Forstærker bliver varm og bruger meget strøm

Halløj
Ja, så er det mig med min forban**** NAD forstærker igen igen (model C356BEE årg. 2017).
Den bliver utrolig varm selv ved "tomgang" og det mærkelige er, at den bruger 97W ved tomgang. Den burde kun bruge max. 40W ifølge manualen. 
Jeg ved at det kan være svært at komme med et bud på hvad der er galt, men alligevel så vil jeg gerne høre jeres vurdering af fejlen. Der er ingen løse komponenter eller krakelerede lodninger.
Jeg smider lige et par billeder op at printet.
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
40 W er varmt. Hvordan har du målt de 97 W?

Bent Andersen skrev den 23-06-2025 00:10:30

40 W er varmt. Hvordan har du målt de 97 W?
Jeg har aflæst forbruget på denne her (se billede).
Nederst (lidt svært at se) er uddrag af manualen (idle power <40W).
Standby er målt til 0,7W selvom der står max. 0,5W i manualen.
Jeg har prøvet at måle strømmen på printet i forstærkeren. Der er nogle checkpunker hvor man kan bruge fx et voltmeter. Alle tal er dobbelt så høje som de burde være... plus/minus 5V er 10V, plus/minus 55V er 120V, plus/minus 18V og 26V og 5V og 12V. Alle sammen viser ca det dobbelte. Tallene er stabile - de svinger ikke op og ned. 
Og 2 af de blå lysdioder på fronten virker ikke. De måler 26V hvor alle de andre dioder måler 5V. 
Når du måler spænding og får de dobbelte værdier, måler du så med den rigtige reference f.eks. 0 V. Det lyder mærkeligt, at alle spændinger er dobbelt så store som angivet.
Du skriver, at spændingen over de defekte lysdioder er 26V mens der er 5V over de dioder, der virker. Hvis lysdioden ikke virker er der ikke noget forbrug, der sænker spændingen. Er du sikker på at dit voltmeter måler rigtigt. Det viser åbenbart konstant det dobbelte. Den viste wattmåler gør ikke krav på at være et præcitionsinstrument. 

fase
De dobbelte spændinger tyder på at du måler + til -. Det er forkert, de skal måles + til 0 og - til 0.
Strømforsyningen er klassisk transformator med store elektrolytkondensatorer. Strømmen bliver derfor trukket i meget korte pulser med meget høj værdi. Det slår billige wattmetre helt ud af kurs, så de 97 W tror jeg ikke på.
Definér "utrolig varm", f.eks. med et termometer. Subjektive vurderinger duer ikke.

Annonce
S. Fabrin skrev den 23-06-2025 08:47:23

Når du måler spænding og får de dobbelte værdier, måler du så med den rigtige reference f.eks. 0 V. Det lyder mærkeligt, at alle spændinger er dobbelt så store som angivet.
Du skriver, at spændingen over de defekte lysdioder er 26V mens der er 5V over de dioder, der virker. Hvis lysdioden ikke virker er der ikke noget forbrug, der sænker spændingen. Er du sikker på at dit voltmeter måler rigtigt. Det viser åbenbart konstant det dobbelte. Den viste wattmåler gør ikke krav på at være et præcitionsinstrument. 

Det må du lige forklare med reference 0 V?

Jeg har målt på diodernes loddepunkter. Jeg har fjernet de defekte dioder og holdt multimeteret på loddepunkterne. Der viser den 26V mod 5V på de dioder der fungerer.

Multimeteret er dette (se billede) med den viste indstilling. Det er et billigt apparat fra Harald Nyborg men burde vel kunne bruges.

Bent Andersen skrev den 23-06-2025 12:47:14

De dobbelte spændinger tyder på at du måler + til -. Det er forkert, de skal måles + til 0 og - til 0.
Strømforsyningen er klassisk transformator med store elektrolytkondensatorer. Strømmen bliver derfor trukket i meget korte pulser med meget høj værdi. Det slår billige wattmetre helt ud af kurs, så de 97 W tror jeg ikke på.
Definér "utrolig varm", f.eks. med et termometer. Subjektive vurderinger duer ikke.

Okay, men jeg måler GND (ground) til hhv. plus og minus. Se billeder.

Jeg måler med et termometer senere.
Jeg får en grim mistanke. Kan det tænkes at din forstærker er indstillet til 120 V eller er købt i Japan eller USA/Kanada?

Du forsøger at måle DC-spændinger med dit multimeter i AC-mode.
Når du måler mellem +5V og -5V skal du måle 10 V.
Hvis du måler mellem -5V og GND skal du måle -5V
Hvis du måler mellem +5V og GND skal du måle +5V

Der er nok ikke meget du kan gøre. Det er en traditionelt opbygget forstærker i kasse AB, så den vil have en relativ stor tomgangsstrøm.

Du kan prøve at kontrollere tomgangsstrømmen. Se ALIGNMENT PROCEDURES
i https://audiocircuit.dk/downloads/nad/NAD-C356BEE-int-sm.pdf

Hvis du ikke er sikker på hvad du gør, vil jeg anbefale at du skruer låget på igen og placeren den et sted hvor den kan få køling. Så kan du sætte din yndlingsmusik på. Hvis den skal stå i bogreolen, kan du købe en moderne klasse D forstærker. De varmer næsten ikke.

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis