Forstærker bliver varm og bruger meget strøm

Halløj
Ja, så er det mig med min forban**** NAD forstærker igen igen (model C356BEE årg. 2017).
Den bliver utrolig varm selv ved "tomgang" og det mærkelige er, at den bruger 97W ved tomgang. Den burde kun bruge max. 40W ifølge manualen. 
Jeg ved at det kan være svært at komme med et bud på hvad der er galt, men alligevel så vil jeg gerne høre jeres vurdering af fejlen. Der er ingen løse komponenter eller krakelerede lodninger.
Jeg smider lige et par billeder op at printet.
Halløj Ja, så er det mig med min forban**** NAD... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mit bedste råd som elektroniktekniker, er også at du skruer låget på igen.
Discrusio skrev den 23-06-2025 14:22:04

Du forsøger at måle DC-spændinger med dit multimeter i AC-mode.

Oh shit! Ja selvfølgelig...:-(

Nu ser alle måliger rigtige ud. Beklager forvirringen...
Mange gode svar - ift. til de målinger, er den helt galt. Din forstærker er så ny, at lytter banken og div. større kondensatorer antageligt ikke  er ved at kortslutte eller totalt udtørret. Med det forbrug, ville jeg mene, lyden også kan have ændret sig. Så vidt jeg husker, kører Nad ( med power envelope  mv ) med flere forsynings spændinger, dvs. opstår der musik spidser i den strøm krævende ende, ændres forsynings spænding også. Måske er det en fejl i dette kredsløb, der gør at den kører for højt konstant. Det er den nemlig ikke glad for på sigt. Tomgangs stømmen kan i princippet også måles over emitter modstandene, men seervice manual skal så gerne indeholde tal for det.
En erfaren radiomekaniker, vil hurtigt kunne lave den beregning. Med et infrarødt termometer, kan du hurtigt se de rigtig varme komponenter. ( ps. jeg bruger såmænd også energimåler, blot før min vario trafo ) - ved at spotte forbrug, kontra stigende ac-forsyning, for man et praj om slidte komponenter. Og - alt der kan stilles om fra 220 - 240v - gør det endelig. Delvis afbrændte udgangs transistorer, æder også strøm - ingen de helt kortslutter.

cdp skrev den 23-06-2025 15:01:11

Mange gode svar - ift. til de målinger, er den helt galt. Din forstærker er så ny, at lytter banken og div. større kondensatorer antageligt ikke  er ved at kortslutte eller totalt udtørret. Med det forbrug, ville jeg mene, lyden også kan have ændret sig. Så vidt jeg husker, kører Nad ( med power envelope  mv ) med flere forsynings spændinger, dvs. opstår der musik spidser i den strøm krævende ende, ændres forsynings spænding også. Måske er det en fejl i dette kredsløb, der gør at den kører for højt konstant. Det er den nemlig ikke glad for på sigt. Tomgangs stømmen kan i princippet også måles over emitter modstandene, men seervice manual skal så gerne indeholde tal for det.
En erfaren radiomekaniker, vil hurtigt kunne lave den beregning. Med et infrarødt termometer, kan du hurtigt se de rigtig varme komponenter. ( ps. jeg bruger såmænd også energimåler, blot før min vario trafo ) - ved at spotte forbrug, kontra stigende ac-forsyning, for man et praj om slidte komponenter. Og - alt der kan stilles om fra 220 - 240v - gør det endelig.

Men kan jeg måle tomgangsforbruget på en anden måde end med den watt-måler?

Ja - mA over emitter modstandene - kender dog ikke tallet for din Nad. Men det er på seelve udgange - hvad der sker før, fortæller din ac måler bedre, men 90W lyder voldsomt - selv med avanceret digitale kredsløb.
Standby er ok - typisk en meget lille forsyning, der aktivere resten.

Annonce
Nu bliver der vist talt om forskellige ting.

Tomgangsforbruget kan måles med en watt-måler. Problemet er at simple målere laver en simplificeret måling. Den kan være rigtig eller et godt stykke fra. Kodeordet for et godt instrument er: true RMS.

Den strøm der løber i udgangen, er kun en del af forbruget, men vil typisk være det største.

Den video der blev linket til i den foregående tråd om emnet, gav indtryk af at det ikke var den bedst konstruere forstærker. Der var fokus på nogle modstande der blev meget varme.  

Jeg linkede til den originale service manual tidligere. Der beskrives hvordan man justerer strømmen i udgangstrinnet. Se på side 16. Der står at der skal være 6 mV mellem de listede målepunkter.  

Bent Andersen skrev den 23-06-2025 12:47:14

De dobbelte spændinger tyder på at du måler + til -. Det er forkert, de skal måles + til 0 og - til 0.
Strømforsyningen er klassisk transformator med store elektrolytkondensatorer. Strømmen bliver derfor trukket i meget korte pulser med meget høj værdi. Det slår billige wattmetre helt ud af kurs, så de 97 W tror jeg ikke på.
Definér "utrolig varm", f.eks. med et termometer. Subjektive vurderinger duer ikke.

Der er nogle komponenter der bliver over 75 grader efter få minutter. 

Der er forskel på varmeudviklingen på højre og venstre kanal. Den ene bliver over 75 grader, den anden kun lidt over 30 grader.
GodeVen skrev den 23-06-2025 15:28:21

Nu bliver der vist talt om forskellige ting.

Tomgangsforbruget kan måles med en watt-måler. Problemet er at simple målere laver en simplificeret måling. Den kan være rigtig eller et godt stykke fra. Kodeordet for et godt instrument er: true RMS.

Den strøm der løber i udgangen, er kun en del af forbruget, men vil typisk være det største.

Den video der blev linket til i den foregående tråd om emnet, gav indtryk af at det ikke var den bedst konstruere forstærker. Der var fokus på nogle modstande der blev meget varme.  

Jeg linkede til den originale service manual tidligere. Der beskrives hvordan man justerer strømmen i udgangstrinnet. Se på side 16. Der står at der skal være 6 mV mellem de listede målepunkter.  

Jeg kigger på side 16 i service manualen nu. Bær over med mig, men hvilke målepunkter?

Som skrevet af en anden, sæt låget på før du ødelægger noget(mere).
Og det er ikke for at være grov, men for at spare dig for unødvendige udgifter.
Der er forskellige metoder/løsninger etc i forhold til dine spørgsmål, men du mangler noget basisviden om det du har gang i for at forstå og anvende de råd og anvisninger der bliver givet.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
For nu at svare på spørgsmålet med spændingsmåling over de defekte og fjernede lysdioder. Prøv at betragte lysdiode og formodstanf som en spændingsdeler. Når du fjerner den ene modstand, her lysdioden, vildu kunne måle en høj spænding over de punkter, hvor dioden var tilsluttet. I øvrigt bør du måle i DC området og ikke som vist i AC området.
Jeg må tilslutte mig koret af anvisninger om at få en professionel til at se på forstærkeren. Det kræver indgående kendskab til at fejlfinde på elektroniske kredsløb.

fase
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis