Kan jeg bruge krydsfinerplade i stedet for gipsplade?

Jeg har haft en vandskade i mit køkken i min ejerlejlighed, som er bygget ca. 1980. Vandet er kommet via vandhanen fra mit køkken. Køkkenvasken sidder op imod en 12 mm gipsvæg ind mod en skakt med lodrette rør for alle lejligheder i etageejendommen. Denne gipsvæg har fået skader, så dele af denne 12 mm gipsplade skal udskiftes. Der er i øvrigt en del huller i den væg til indspektionslem, afløb, el, og rør til vandhanen.

Kan det være af brandhensyn, at der er brugt denne 12 mm gipsvæg? Jeg ønsker en lidt stærkere væg. Vil det være OK at erstatte dele af den væg med krydsfinerplade?
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der kan sagtens være hensyn til brand hvis der er gennemgående hulrum mellem etagerne.
Hvis du ønsker en stærkere væg der er mere skruefast kan du istedet bygge det i fibergips.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svar. Der understøttes bl.a. nogle fliser, og derfor ønsker jeg en lidt stærkere væg. Af forskellige årsager kan den heller ikke være tykkere end de 12,5 mm den nuværende gipsvæg har.

Jeg synes ikke, at man kan sige at der er gennemgående hulrum, men jeg kan ikke se hele skakten. Jeg vedlægger et foto af noget af skakten, hvor man kan se at der er gjort en del ud af at tætne omkring kabler og lignende ned mod underboens del af skakten.
??? Man kan da få fibergips i mange tykkelser, også 12,5mm.

/BOFH 

Hej BOFH

Tak - ja, det så jeg også. Men læste også, at den ekstra styrke kommer af 20% papirsfibre, så vi kommer nok slet ikke i nærheden af styrken af krydsfiner. Nu har jeg fået lukket mere op til skakten, og jeg ser ikke nogle gennemgående huller i skakten. Så mon der reelt er et brandhensyn? Gipsvæggen er måske også valgt af økonomiske hensyn.

Der findes også brandhæmmende krydsfiner. Kunne det være en mulighed?

/Gymnasten
Ift brandhensyn bør du kontrollere ift bygningens tegninger, ved ikke om der er tilknyttet en varmemester, bygningsservice eller andet du kan rådføre dig ved?
Ift styrket væg - hvad skal det kunne holde til? Hvis det er alm ophæng bør der ikke være udfordringer ift fibergips, ellers bruges plugs ligesom ved alm gips, men det gør man i en vis udstrækning også ved vægge i træplade.

/BOFH 

Annonce
Ejerforeningen har 30 lejligheder, så det er begrænset med ingeniørmæssig backup. Vi har nogle faste håndværksfirmaer tilknyttet, men jeg tror ikke, at de kan svare konkret her. Så ville jeg skulle bekoste nogle timer hos et ingeniørfirma.

Jeg viser nu et overskigtsbillede af stedet, hvor der tidligere var nogle underskabe og et køkkenbord med vask. Dele af gibsvæggen har det være nødvendigt at fjerne. Men gipsvæg op til ca. 50 mm over underkanten af fliser er også delvist fjernet. Resten mener jeg kan reddes. Derfor ønsker jeg lidt styrke bag til den gamle gipsvæg og op under fliserne. Måske kunne jeg anvende delvist to sammenlimede lag af denne fibergipsplade, så der kom ekstra støtte op under den gamle gipsvæg under fliser. Projektet vil hurtigt eskallere med også en nye flisevægge, og jeg ønsker snart et fungerende køkken igen.
Det er relativt ligetil.
Du kan lime nogle stykker fast mod bagsiden af det gamle med alm hvid trælim så du har noget at lime det nye fast imod i mellemrummet mellem stållægterne som de skrues imod.

Fibergips er rigeligt stærk til at holde nogle underskabe på plads, det skal jo ikke bære noget da der er fuld sokkel under.

/BOFH 

Tak.

Ja, det kan jeg godt se som en mulighed med dette fibergips. Jeg vil blive nød til at lave en vandret samling ca. midt på hullet, for dels skal pladen op under fliser, men også ned bag trægulvet. Styrken er alene af hensyn til fliserne, for der behøver ikke noget til underskabene, som også selv har en bagvæg.
Jeg vil tro at du kan skubbe fibergips ned bag gulvet og så trække det lidt op igen bag fliser. Men det kommer jo an på målene. Det er naturligvis ikke mulig hvor der skal skære ud til rør. 
Fibergips køber du med ret kant og så limes kanter sammen med en speciel lim som hører til. Den limfuge som kommer ud i overskud skal du ikke røre ved før dagen efter. Så hakkes den af med en spartel. 
Fibergips holder ganske fint til fliser. Det er i øvrigt skruefast til de allerfleste ting. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Nu har jeg kigget lidt i byggemarkeder, og så vidt jeg kan se, så er det ikke alle, som har fibergipsplader. Jeg har kun set dem sælge fra Mærkenævnet "Fermacell". En del flere sælger af størrelsen 900 x 1200, men længden er i underkanten for mig her. XL-byg har nok det bedste udvalg til amatører her i København.

Mon det er bedst at købe med spartelkant her?

Jeg skal også have fundet egnede skruer til formålet for at fastgøre mod stålskinnerne.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også