Kan jeg bruge krydsfinerplade i stedet for gipsplade?

Jeg har haft en vandskade i mit køkken i min ejerlejlighed, som er bygget ca. 1980. Vandet er kommet via vandhanen fra mit køkken. Køkkenvasken sidder op imod en 12 mm gipsvæg ind mod en skakt med lodrette rør for alle lejligheder i etageejendommen. Denne gipsvæg har fået skader, så dele af denne 12 mm gipsplade skal udskiftes. Der er i øvrigt en del huller i den væg til indspektionslem, afløb, el, og rør til vandhanen.

Kan det være af brandhensyn, at der er brugt denne 12 mm gipsvæg? Jeg ønsker en lidt stærkere væg. Vil det være OK at erstatte dele af den væg med krydsfinerplade?
Jeg har haft en vandskade i mit køkken i min... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Gymnasten skrev den 20-06-2025 20:18:02

Læser nu igen, at ev elmann anbefaler plader med ret kant. Vil det være OK at anvende almindelig acryllim, eller på hvilken måde er den specille lim bedre?

Hvid trælim kan du bruge der hvor du limer eventuelle flader sammen til forstærkninger - i samlinger på kanterne skal du bruge speciallimen. Sidstnævnte er ekspanderende og derfor ikke hensigtstmæssig at bruge i fladesamlinger. Som Elmand skriver så venter du til dagen efter med at hugge overskudet væk.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

ev elmand skrev den 23-06-2025 09:16:01

Til trægulvet, sådan at der er lukket for evt. mus osv. 
Det undrer mig egentlig lidt, for så er der jo fri adgang for mus ind under trægulvet.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også