Kan jeg bruge krydsfinerplade i stedet for gipsplade?

Jeg har haft en vandskade i mit køkken i min ejerlejlighed, som er bygget ca. 1980. Vandet er kommet via vandhanen fra mit køkken. Køkkenvasken sidder op imod en 12 mm gipsvæg ind mod en skakt med lodrette rør for alle lejligheder i etageejendommen. Denne gipsvæg har fået skader, så dele af denne 12 mm gipsplade skal udskiftes. Der er i øvrigt en del huller i den væg til indspektionslem, afløb, el, og rør til vandhanen.

Kan det være af brandhensyn, at der er brugt denne 12 mm gipsvæg? Jeg ønsker en lidt stærkere væg. Vil det være OK at erstatte dele af den væg med krydsfinerplade?
Jeg har haft en vandskade i mit køkken i min... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Læser nu igen, at ev elmann anbefaler plader med ret kant. Vil det være OK at anvende almindelig acryllim, eller på hvilken måde er den specille lim bedre?
Ved retkant er det Fermacells egen lim der bruges, den er langsomt ekspanderende og tilstrækkeligt klæbrig til at gipsen ikke kan udtørre den. Alm lim dur ikke.
Stark lagerfører de fleste plader, ingen problem med at handle der som privatperson.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Den lim som passer til pladen har også en speciel tud så den er nem at påføre. Når nu du risikerer samlinger uden at der er noget fast bagved så er retkant med limning bedst.
Når det er sagt så er din opgave så simpel at det stort set er ligegyldig om der kommer små revner bagefter. Det er heller ikke nødvendig at spartle dem da du sætter køkken og bagefter. 
Selv om du vælger spartel kant kan du godt sætte lim på kanten opad hvor det går bag fliser. Det styrker jo alt ammen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Vi talte også om fladerne tidligere, hvor BOFH foreslog at acryllim vil være OK - og f.eks. også til bag på fliserne, når pladen kommer ind bag fra. Men er det også bedre med Fermacells lim her?

Fandt også et pænt udvalg af plader til god pris hos Bauhaus. Men jeg skulle lige lægge mærke til, hvor de var på lager.
Til så lille et areal er det nok begrænset hvad man tjener ved at køre ret meget rundt efter det. 

Annonce
Du må gerne hente en fibergipsplade hos mig.. den koster,hmm.. en god øl😀

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg købte et par fibergipsplader i går formiddags. Men ellers tak for tilbud, lyhne1.

Jeg er vandt til at bruge håndværktøj og træ, men det er første gang med gips for mig - så derfor finder jeg spørgsmål.

Jeg købte skruer med, som skulle passe til, og de ligner de tidligere brugte skruer. Jeg forsøgte så at sætte en ekstra skrue i den oprindelige plade, men den ville ikke bide fast i stålreglar. Så jeg måtte bore for. Er det normalt?

Overfladen af trægulvet er ca. 102 over overfladen af beton. Det er også en del varme og el, som passerer under gipsvæggen. Det er faktisk som om at hele den tidligere gipsvæg sidder omkring 50 mm over beton. Så det giver jo ikke meget brandbeskyttelse. Og gulvet går heller ikke helt tæt til gipspladen. Men der er stenulds isolering.

Er det her normalt, ikke at føre gipspladen helt ned til betongulvet sådan et sted?
Fermacel skruer kan bide i stålreglar, men der skal trykkes ret kontant, lig når de når stålpladen. Pladen bør gå til gulvt, men det er slet ikke sikkert der er nogen brand teknisk årsag til gipsvæggen. 

ev elmand skrev den 22-06-2025 19:51:43

Pladen bør gå til gulvt, 

Tak. Mener du ned til betongulvet eller trægulvet?

Til trægulvet, sådan at der er lukket for evt. mus osv. 
Normalt når man sætter gips / fiber gips plader op så holder man 0,5-1 cm afstand fra gulvet. Det er for at gulvets evt. ujævnheder ikke skal forplante sig op i væggen så man ikke kan få pladerne til at sidde lige. Men hos dig er jo ikke et issue da det blot er en mindre reparation. 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også