Sætningsskade eller blot revne?

Jeg har et par af disse revner i filset murværk. Kom med huset ved købet et par år tilbage og står i tilstandsrapporten. Så dem vil jeg udbedre.

Jeg er dog i tvivl om det er nødvendigt at fræse jern ind eller om det blot er kosmetisk / overfladisk. Hvordan finder jeg enklest ud af det?

Jeg vil male murværket bagefter med siloxan maling, men skal jo lige have kosmetikken på plads først. 
Jeg har et par af disse revner i filset murværk.... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad udmønter de elendige resultater sig i ?
Man skal selvfølgelig vide hvad man foretager sig og der er selvfølgelig forskel på et 70er hus og et bindingsværkshus , men nu har jeg arbejdet med facaderenovering i mange år og vil mene jeg ved lidt om det.

"For en hammer ligner alting et søm."

Det undrer mig at du som har arbejdet med facaderenovering i mange år har overset at der findes andet en jern. Min anbefaling er stadig at starte forsigtigt.
Rantzau skrev den 18-06-2025 21:38:35

For mig ligner det en kosmetisk skade ud fra din beskrivelse. Du oplyser at skaden allerede var beskrevet for år tilbage da du købte huset.

Har skaden ikke har udviklet sig synderligt siden du overtog huset, vil jeg foreslå du kradser revnerne ud og reparere med ren kalkpuds som også er velegnet til murværk opført med bastardmørtel. Husk at forvande godt inden for maksimal vedhæftning.

Armeringsjern er helt fint til rene betonkonstruktioner, men til murværk er det ikke egnet. 

Det har ikke udviklet sig siden 2021/22. Det sidste billede på trods af at jeg har bygget skur med randfundament op af den mur + skiftet vinduet lige over. Så jeg tror, at det er kosmetisk i filsen, fordi det vel logisk burde revne i fugerne under hvor muren vel er svagest?

johnm skrev den 18-06-2025 21:59:24

Hvad udmønter de elendige resultater sig i ?
Man skal selvfølgelig vide hvad man foretager sig og der er selvfølgelig forskel på et 70er hus og et bindingsværkshus , men nu har jeg arbejdet med facaderenovering i mange år og vil mene jeg ved lidt om det.

Hvad vil ligne nuværende murværk bedst og mest’?

Jeg mener ikke jeg har sagt at der ikke findes andre løsninger, jeg nævnte  også udskiftning af de revnede sten.På det første billede ser det ud til at revnen følger fugerne og en udkradsning i dybden vil nok kunne holde, på det andet billede er der en lodret revne og er stenene revnet er der ikke mere forbandt så skal man være mere end heldig at få det til at holde ved at smøre lidt mørtel i .
Annonce
johnm skrev den 18-06-2025 22:30:41

Jeg mener ikke jeg har sagt at der ikke findes andre løsninger, jeg nævnte  også udskiftning af de revnede sten.På det første billede ser det ud til at revnen følger fugerne og en udkradsning i dybden vil nok kunne holde, på det andet billede er der en lodret revne og er stenene revnet er der ikke mere forbandt så skal man være mere end heldig at få det til at holde ved at smøre lidt mørtel i .

Hvor bredt bør jeg banke væk? 

5 til 10 cm for lige at se skaden nærmere. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også