Sætningsskade eller blot revne?

Jeg har et par af disse revner i filset murværk. Kom med huset ved købet et par år tilbage og står i tilstandsrapporten. Så dem vil jeg udbedre.

Jeg er dog i tvivl om det er nødvendigt at fræse jern ind eller om det blot er kosmetisk / overfladisk. Hvordan finder jeg enklest ud af det?

Jeg vil male murværket bagefter med siloxan maling, men skal jo lige have kosmetikken på plads først. 
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
(Terrassen renses også snart). Jeg kan ikke se soklen eller komme til den pga de sømmede brædder. 
Det ligner en sætningsskade, fortsætter revnen ned i soklen ?

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 18-06-2025 15:02:16

Det ligner en sætningsskade, fortsætter revnen ned i soklen ?

Det kan jeg ikke se pga brædderne som er sømmet. Tager lige billede af et sted med synlig sokkel 

​Et halv dårligt billede af den halvbeskidte sokkel 🫣 det er anden skade af samme type. Ligner ​mest den vandrer i overfladen og ikke følger murstenene ​under. 
Fjern lidt puds for at se om stenene er revnet , hvad de temmeligt sikkert er . Hvis det er tilfældet er det jo armering/ udskiftning af sten.
Annonce
johnm skrev den 18-06-2025 20:43:15

Fjern lidt puds for at se om stenene er revnet , hvad de temmeligt sikkert er . Hvis det er tilfældet er det jo armering/ udskiftning af sten.

Ok, så banke puds af så sten er synlige. Hvis de er revnede, så skal der armeres i fugerne med jern und alles. Hvis ikke, så kradse revnerne ud og pudse op på ny?

Nemlig 👌
For mig ligner det en kosmetisk skade ud fra din beskrivelse. Du oplyser at skaden allerede var beskrevet for år tilbage da du købte huset. 

Har skaden ikke har udviklet sig synderligt siden du overtog huset, vil jeg foreslå du kradser revnerne ud og reparere med ren kalkpuds som også er velegnet til murværk opført med bastardmørtel. Husk at forvande godt inden for maksimal vedhæftning.

Armeringsjern er helt fint til rene betonkonstruktioner, men til murværk er det ikke egnet. 
Rustfrit armeringsjern er en fin og almindelig brugt metode til reparation af skader i murværk. 
Det har jeg set - og jeg har også set de elendige resultater. Jeg vil stadig anbefale at gå forsigtigt til værks.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også