Kip relæ - hjælp

Hej alle

Er i gang med at trække lidt el men har fået trukket ​en leder for ​lidt til at lave en a korrespondance.

Ønsker tænd/sluk af en kanalventilator ​fra 2 forskellige rum. 

Kan det gøres med et kip relæ og 2 alm. 1 polet afbrydere med fjeder? 

Hvis ja hvilket kiprelæ skal der til?

Se tegning
Hej alle Er i gang med at trække lidt el men har... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
1 fast L 
A1 impuls fra fjederkontakter(2 stk)
A2 er nul med videre sløjfe til ventilator
2 er fase/tændledning til ventilator

Ventilatoren kommer desværre uden jord. (Synes jeg mange gør?)

Billede der viser hvordan jeg har sløjfet relæet.(Nu afmonteret) I = Impuls (fase fra fjederkontakt)

Slot 3 og 4 er tomt uden skrue - formoder disse kun bruges til andre forbrugere = når noget tænder/slukker noget andet og omvendt. 

Jeg måler modstand mellem 1-2 hvilket vel betyder at det er en NC eller sekventiel relæ. 
Du kan måle kortslutning mellem 1 og 2, hvis kontakten sluttet og uendelig når kontakten er åben. Prøv at tænke på kiprelæet som en afbryder. Enten er den tændt eller slukket. Omstillingen laves af spolen, der får en impuls, som du sender via en afbryder, der virker som et ringetryk og kun sender spænding så længe du trykker på den.
De huller, der ikke er skruer er i, er sikkert til et ekstra kontaktsæt.

fase
S.Fabrin - tak jeg er ​med tror jeg. 

Jeg kan ikke se det er sluttet forkert på nogen måde. Jeg bestiller et andet, mistænker der er noget med relæet. 
Inden du køber et nyt, måler du lige om der er konstant fase på A1. Eller med andre ord mål spændingen over A1 og A2. Der skal kun være spænding nå der kommer en impuls fra afbryderen. Er der spænding på hele tiden, har du en fejl på tilslutningen fra afbryderen. Du har tidligere nævnt, at relæet blev varmt. Det tyder på, at der er en fejl i tilslutningen.

fase
Ok tak, det vil jeg prøve at måle mellem A1 og A2. 
Annonce
Det er næsten  100% sikker at relæet ikke fejler noget, når den skifter ved at tage alt strømmen, og tænde igen. Jeg mistænker at fjeder er sat forkert i afbrydere. )
Fabrins metode med at måle er ok. 
Derefter
Når nu du har nul på A2, så afmontere begge kabler på A1. (
Tag en lille prøveledning og lav kortvarig forbindelse imellem fast fase og A1 Det er det samme som at komme med en impuls. Lyt så efter om den skifter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Et nyt billede af forbindelserne vil være fint. Altså et hvor brun og blå fra afbryderne er vist. Som Erik skriver er fjeder monteret forkert eller, hvis afbryderne er korrespondanceafbrydere, er en eller begge forbundet forkert.

fase
Nå så blev der tid til ​at kigge på det her. Det hele ​målt igennem og konstateret at jeg havde fast fase på mine afbryder ned fjeder. 

Fjederen var sat sådan i, at ​kontakten var sluttet hele tiden.😜

Resten var sluttet rigtigt og relæet fejlede ikke noget. 
Kan man så gå ud fra, at det virker?    

fase
Yes virker perfekt .😀 Tak for hjælpen 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis