Kip relæ - hjælp

Hej alle

Er i gang med at trække lidt el men har fået trukket ​en leder for ​lidt til at lave en a korrespondance.

Ønsker tænd/sluk af en kanalventilator ​fra 2 forskellige rum. 

Kan det gøres med et kip relæ og 2 alm. 1 polet afbrydere med fjeder? 

Hvis ja hvilket kiprelæ skal der til?

Se tegning
Hej alle Er i gang med at trække lidt el men har... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak ​- lyder til du har tjek på det. 

Men kan du bekræfte at kiprelæ også skal have fast fase? ​

Tænder og slukker ved ​impulstryk men ​når relæet kipper skal det vel ​kippe til en stilling med fast fase til ​forbrugeren?
Du skal betragte kiprelæet som to adskilte funktioner. Det ene er spolen, der påvirker kontakten (eller kontakterne) og aktiveres af afbryderne. Den anden funktion er kontakterne, der giver spænding til brugsgenstanden, der i dit tilfælde er en ventilator.
Din tegning er rigtig, og der skal tilføjes en konstant spænding altså en fase til den klemme, du har markeret med et spørgsmålstegn. 

fase
Super tak, ​så faldt brikkerne på plads for mig. Mange tak for hjælpen igen!
Hej Fabrin

Kan se flere kanalventilator manualer foreslår en 3amp sikring eller bryder foran dem. 

Hvorfor det? F.eks. til denne kanalventilator 

https://fresh.se/da/product/flktar-kanalflktar/kanalventilator-tf-100-mm--430102

Skal jeg montere en 3 amp automatsikring i en mini tavle mellem kiprelæ og ventilator på loftet? Det hele bliver forsynet og sikret fra en 10 amp gruppe sikring i tavlen. 

Det har jeg sgu aldrig set før. De almindelige loft eller vægventilator har ikke sådan en foranstaltning. 

Jeg ville ikke have problemer med at udelade 3A sikringen og bare lade den være sikret af 10A sikringen. Der i mod skal ledningen være 1,5 mm2 og ikke som nævnt i anvisningen 1 eller 1,5 mm2 .

fase
Annonce
Jeg læser anvisning sådan at der skal bruges 1 eller 1,5 mm2 på den flexible tilslutnings ledning. Denne skal tilsluttes den faste installation. Den faste installation skal naturligvis være 1,5 m2 
I England kører mn med 25 A sikring i lysgrupper og så en lille sikring i stikprop ved hver el. apparat Jeg tror det her de 3A sikring kommer fra. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
@ev ​elmand

Nåede først til dette projekt forleden. Men kunne ikke få ​det til at lykkes. 

Kan faktisk kun få ​relæet til at kippe og ventilatoren til at starte ved at tænde og slukke for gruppen på tavlen. Hmm 

Synes også relæet blev varmt og mistænker det ​er itu?

På den anden side kan jeg høre det kippe når jeg tænder på tavlen?

Vedhæfter billede hvordan det er tilsluttet (som vi skrev om) de 2 grønne kommer fra 1 polet afbryder med fjederbelastning.

Hvilket andet ​lignende relæ kan jeg prøve eller har jeg sluttet noget forkert? 

Forbrugeren er på 25 watt bare til info. 

Når kiprelæ bliver varm tyder det på at den står med strøm på A1 hele tiden. Så det er monteret forkert. 
OG du bruger vel ikke den gul/grønne NEJ VEL.  
Jeg mener ikke din tegning fra Juni svarer til det diagram der er vist tidligere. 
Her vises fast fase på A1 og impulstryk fra Nul på A2 
Det er så lige meget om impuls kommer på A1 eller A2 men det du viser på diagram fra Juni er ikke korrekt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ja gul/grøn blev tændledning da der kun blev trukket en 3 leder til bryderne og der manglede en leder til at lave alm. Korrespondance. :-/

Rigtig nok fandt jeg en tegning der viste impuls fra nul men tegningen der fulgte med viste også (det som jeg mener er almindeligt) impuls og brydning over fase.

Så 1 er fast L
A1 er min impuls(L) fra 2 uafhængige bryder ((ja de grøngule)
A2 er nul
2 ​er L til ventilator. (Det ​den skal kippe til)

Kan ikke se for mig det er forbundet forkert, omend jeg tænker det må være det😆
Allerførst du bliver hængt, brændt og ristet over en sagte ild, når du bruger gulgrøn til andet en jord.
Det er ikke nødvendigt med mere end to ledninger fra den fjederbetjente afbryder, så det er ikke nødvendigt at bruge den gulgrønne til andet end jord.
Kan du ikke fortælle hvilket kabel der kommer med strømmen og hvilket der kommer fra afbryder(ne).  Hvis du har en treleder fra afbryderne, er det nok at bruge brun og blå. 
Forbindelserne er så 1 og 4 fast fase. A2 nul (blå) begge fra forsyning. Ledningen i A2 kan sløjfes videre til ventilator. Fase til afbryderen/afbryderne kan tages fra  1 eller 4. impulsen kommer så tilbage i blå fra afbryderen/afbryderne og forbindes til A1. Såfremt fjederen i afbryderen er monteret så den giver en impuls når den påvirkes, burde det virke.
Har du klippet den gulgrønne væk i kablet til ventilatoren?

fase
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis