Forstærkning af spær

Har lige brug for lidt input ang forstærkning af spær i et skur. Skur måler 4x5 meter og har 18 mm krydsfiner og der på tagpap

Spærener spænder 4 meter. Og er placeret med 75 cm afstand.

Dem der bygget skur har brugt 145 x 45 mm spær. Og så vidt som jeg kan se skulle de have brugt 195 mm spær.

Skur er ca 5 år gammelt, og virker stabilt nok, men nu skal jeg til at isoler loftet og sætte troldtekt op.

Hvad tænker I om dette, burde jeg forstærke spær eller indsætte flere, hvis ja hvordan?

Lofthøjde. Er ikke et problem. 
Har lige brug for lidt input ang forstærkning af... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Thomas_Mygind skrev den 01-06-2025 20:41:13

Kan se at taget ikke kan bære de nødvendige 1.5 kN/m2 - så jeg ville også forstærke med 195mm spærtræ på siderne af de eksiterende spær - ved at skrue de nye (195mm) og de gamle spær (145mm) sammen.

Hvorfor så ikke bare forlænge de spær der er der i dag med 5 cm, det ville væld give det samme med meget minder materiale ?

Ja, det lyder som at man kan det - men de trækspændinger der kommer i fæstningen med de ekstra 50 mm - det er ikke stærkt nok. Man kan principielt godt lime dem samme - men det er ikke noget som med sikkerhed kan holde. Sammenskruning virker slet ikke da kræfterne er alt for store til at man undgår nedbøjning m.v.
Derfor er det bedre at forstærke med nye 195mm træ som man ved har de rigtige trækspændinger.
GSH skrev den 01-06-2025 16:24:22

@ BOFH: Ud fra vedhæftet pdf fil er dobbelt antal spær stadig underdimensioneret i henhold til Lu. 
Ligeledes, i min optik = resursespild.

Kapen88 har i sit indlæg skrevet at lofthøjde ikke er noget problem!

Det er jeg helt klar over, smag og prioritering er forskellig. Men jeg har heller ikke foreslået at ligge ekstra selvstændige spær ind så cc bliver halveret, men det er det du fejlagtigt påstår med dit indlæg.

2x145mm der er skruet og limet sammen så det virker som et stykke træ kan holde til mindst lige så meget som 1x195mm, til gengæld vil det være mere stabilt, ligesom limtræ.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Til dem som ikke har gjort sig den lille ulejlighed at læse vedhæftet pdf-fil fra Palsgaard Spær: 

Citat: Lu sikker at langtidsnedbøjning for egenvægt er mindre end 1/400 og bør normalt anvendes ved dimensionering af tagspær. Citat slut.

Det er normalt for bærende bygningsdele at nedbøjning/stivheden ( Inertimoment "cm4" ) bliver anvendt frem for brudstyrke ( modstandsmoment "cm3" ). 

Inertimoment, rektangel I= 1/12 x br x hj3 
Dim 45x145 = 1143 cm4, dim 90x145 = 2286 cm4; din 45x195 = 2780 cm4
Som det fremgår af tallene er spær 45x195 væsentlig "stivere" end spær 90x145. 

Om man i ovennævnte tilfælde vælger at "skrue" et spær 45x145 på siden af eks spær eller vælger at montere ekstra spær i mellemrummet af eks spær, er "fløjtende ligegyldigt" i henhold til stivheden/nedbøjningen, af ovennævnte tag.
Det fremgår også af vedhæftet pdf fil.

Såfremt man, ved forholdsvise flade tage, kun dimensionerer efter brudstyrke, Lf, risikerer man at få et "badekar" på taget.
GSH skrev den 02-06-2025 11:29:44

Til dem som ikke har gjort sig den lille ulejlighed at læse vedhæftet pdf-fil fra Palsgaard Spær: 

Citat: Lu sikker at langtidsnedbøjning for egenvægt er mindre end 1/400 og bør normalt anvendes ved dimensionering af tagspær. Citat slut.

Det er normalt for bærende bygningsdele at nedbøjning/stivheden ( Inertimoment "cm4" ) bliver anvendt frem for brudstyrke ( modstandsmoment "cm3" ). 

Inertimoment, rektangel I= 1/12 x br x hj3 
Dim 45x145 = 1143 cm4, dim 90x145 = 2286 cm4; din 45x195 = 2780 cm4
Som det fremgår af tallene er spær 45x195 væsentlig "stivere" end spær 90x145. 

Om man i ovennævnte tilfælde vælger at "skrue" et spær 45x145 på siden af eks spær eller vælger at montere ekstra spær i mellemrummet af eks spær, er "fløjtende ligegyldigt" i henhold til stivheden/nedbøjningen, af ovennævnte tag.
Det fremgår også af vedhæftet pdf fil.

Såfremt man, ved forholdsvise flade tage, kun dimensionerer efter brudstyrke, Lf, risikerer man at få et "badekar" på taget.

Så du tænker stadig at det ville være at foretrække at forlænge de eksisterende spærrer ved at på skrue og lime 5 cm,
Det er da også klart det billigst og nemmest løsning. 
hej Kapen88
Ja, som også tidligere skrevet. 
Nej der er ingen grund til at vælge en dyr løsning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis