Forstærkning af spær

Har lige brug for lidt input ang forstærkning af spær i et skur. Skur måler 4x5 meter og har 18 mm krydsfiner og der på tagpap

Spærener spænder 4 meter. Og er placeret med 75 cm afstand.

Dem der bygget skur har brugt 145 x 45 mm spær. Og så vidt som jeg kan se skulle de have brugt 195 mm spær.

Skur er ca 5 år gammelt, og virker stabilt nok, men nu skal jeg til at isoler loftet og sætte troldtekt op.

Hvad tænker I om dette, burde jeg forstærke spær eller indsætte flere, hvis ja hvordan?

Lofthøjde. Er ikke et problem. 
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ingen grund til at forstærke de spær. Hvis du trækker stram snor ved underkant  spær kan du jo se om de buer for meget nedad, men det ser det ikke ud til på billedet. 
Husk afstand fra tag og ned til isolering så du bibeholder den udluftning igennem "tagrum" 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
p.T buer de ikke, og for 2 år side var der jo en del sned, så tænker at det nok skal hold, men nu ville jeg jo hænge mere vægt op på de spær, og burde jeg så ikke forstærke dem
Vægten af troldtekt/loftbeklædning er marginal ift snetryk men jeg er også på det andet hold der mener at tidens tand helt sikkert skal gøre sit ift at tyngdekraftens effekt nok skal få dem til at bue nedad hvis det allerede er underdimensioneret, har selv været der på en ældre garage hvor de hang med 4-5cm på midten.
Lige nu er det let og hurtigt at skrue en forstærkning på siden af bjælkerne, senere er opretning et projekt der involverer en hel del smerte.
Husk vindstop/vindplade mellem dine spær og 50mm frirum til ventilation.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svar.
Hvordan ville du forstærke spærrerne.
Med flere spær på samme mål, eller?
Udfordring er mest med spær dimension, så hvis det er 18mm tagkryds (7 lag finer) er cc afstanden mellem spær mere end fin og så ville jeg bare sætte et stykke spærtræ i samme dimension på siden af det eksisterende. En 18mm ville dog have været overkill og unødigt fordyrende så du bør kontrollere det igen, 15mm ville have været tilstrækkeligt.
Check evt montageguiden ift plader her.
Det supplerende træ behøves ikke at nå helt ud over muren, bare så tæt på som det praktisk kan lade sig gøre. Skrues i top og bund per ca 30cm med 6mm tykke skruer og suppleres evt med en vandfast trælim. 

/BOFH 

Annonce
Vedhæfter pdf fil for spær dimension.
Taghældningen ser, alt andet lige, ud til at være under 15°
Ud fra pdf filen er dine spær underdimensioneret.
Under cc 0,8 er Lf = max 3,5 m, Lu = mad 2,96.
Selv med dobbelt antal spær 45x145 er de stadig Lu-underdimensioneret, Lu = 3,66, under cc 0,4

For spær dim 195, under cc 0,8 bliver max spændevidde 3,97 m
Mit forslag vil være at lime/påskrue  min. 50 mm forstærkning på undersiden af eks. spær.
Derved får du også plads til mere isolering.
Husk som BOFH skriver min 50 mm luft mellem isolering og tagplader.

I min optil er det en gang "klamp uden videre" at sætte forstærkning på siden af eks. spær.
Du vil opnå ca samme styrke som et 195mm højt spær ved at skrue to stk 145 mm sammen, proportion mellem højde vs bredde er ca 1:3.
I 60-70 brugte man de samme styrketabeller og byggede ofte med 10x20cm bjælker til flade tage, dvs samme materiale men bare et bredere stykke træ, så hvorfor skulle det være noget klamp at skrue to stykker moderne spærtræ sammen når der nu er valgt forkert oprindeligt?
Det skal jo også holdes op imod at miste yderligere 5cm lofthøjde (+ tykkelse af forskalling + troldtekt), kan da se toppen af mindst et stk vindue/dør hvor loftet vil komme tæt på.

/BOFH 

@ BOFH: Ud fra vedhæftet pdf fil er dobbelt antal spær stadig underdimensioneret i henhold til Lu. 
Ligeledes, i min optik = resursespild.

Kapen88 har i sit indlæg skrevet at lofthøjde ikke er noget problem!
Det er også min tanke.
Og for at få en bedre understøtning af spærre ville jeg på skrue en regel ind i skiltet på vægen under spær, for at få en Beder understøtning 
Kan se at taget ikke kan bære de nødvendige 1.5 kN/m2 - så jeg ville også forstærke med 195mm spærtræ på siderne af de eksiterende spær - ved at skrue de nye (195mm) og de gamle spær (145mm) sammen.

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis