Lejlighed med ventilation

Hej alle jeg  har nogle spørgsmål omkring min lejlighed og dens ventilation som jeg håber nogle kloge mennesker kan hjælpe mig med 😊

Sagen er den at i min lejlighed har jeg indblæsning og udblæsning ventiler men Mine insblæsningventiler blæser konstant luft ind i lejligheden også om vinteren hvilket undrer mig for det er selvf meget koldt luft uden varme og svarer jo til at have et vindue åbnet

Nogen som kan forklare om dette er normalt i et boligselskab og en lejlighed på 3 etage 
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det normale er at der er monteret en varmeveksler der “flytter” varmen fra den udsugede luft over til den indblæste luft. Der vil altid være er varmetab ved den proces, så den indblæste luft vil være koldere end den luft der suges ud. 

Søren O
Hvor gammel er din lejlighed ?

Det kan være naturlig luft - men også fra genvex.

Thomas_Mygind skrev den 19-04-2025 18:41:32

Hvor gammel er din lejlighed ?

Det kan være naturlig luft - men også fra genvex.

Alså det er boligforening og ældre boliger men de blev renoveret for ca 8 år siden.. tror ikke det er genvex da der ikke er noget med varme i systemet desværre så bare konstant luft udefra så det jo noget koldt stads 

Søren O skrev den 19-04-2025 18:38:22

Det normale er at der er monteret en varmeveksler der “flytter” varmen fra den udsugede luft over til den indblæste luft. Der vil altid være er varmetab ved den proces, så den indblæste luft vil være koldere end den luft der suges ud. 

Der er ikke monteret en varmeveksler på ifølge vicevært.. jeg forstår bare ikke hvordan det kan være sund  for lejlighed med en konstant kold luft udefra (undtagen sommer) så er lidt nysgerrig på om det er normalt 

Det er meget almindeligt.

I etageejendomme har der siden 1920erne været krav om aftryk i køkken og bad. Senere er disse ofte renoveret med centralsug. Og da døre og vinduer med tiden er blevet tættere så er der brug for andre stede ri boligen hvor der kan komme frisk luft ind udefra der kan erstatte den luft som udsugningen suger ud.

I mange gamle ejendomme er dette opnået ved at sætte friskluftsventiler i ved vinduerne eller andre steder. Genvex i etage ejendome er relativt nyt. Så medmindre du bor i en bolig der er yngre end 15 år eller så må du nok acceptere den kolde friske luft.

Jo tættere man er på udsugningen (som sidder på loftet) jo kraftigere vil suget være - medmindre det er helt nyt system med egne rør og indjustering mm.

Du kan måske lukek lidt på udsugningsventiler i køkken og bad og samtidig lukke lidt af friskluftventilerne. Så skal du måske bare huske at lufte mere ud ved madlavning og brusebad.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Annonce
buller27 skrev den 19-04-2025 22:03:33

Det er meget almindeligt.

I etageejendomme har der siden 1920erne været krav om aftryk i køkken og bad. Senere er disse ofte renoveret med centralsug. Og da døre og vinduer med tiden er blevet tættere så er der brug for andre stede ri boligen hvor der kan komme frisk luft ind udefra der kan erstatte den luft som udsugningen suger ud.

I mange gamle ejendomme er dette opnået ved at sætte friskluftsventiler i ved vinduerne eller andre steder. Genvex i etage ejendome er relativt nyt. Så medmindre du bor i en bolig der er yngre end 15 år eller så må du nok acceptere den kolde friske luft.

Jo tættere man er på udsugningen (som sidder på loftet) jo kraftigere vil suget være - medmindre det er helt nyt system med egne rør og indjustering mm.

Du kan måske lukek lidt på udsugningsventiler i køkken og bad og samtidig lukke lidt af friskluftventilerne. Så skal du måske bare huske at lufte mere ud ved madlavning og brusebad.

Mange tak for svar jamen det blev renoveret for ca 8 år siden så giver jo god mening med det du skriver.. den tallerken i loftet kan jeg skrue på men det føles som samme mængde luft som så bare prøver at komme igennem smallere hul og dermed larmer mere og udsugning på badeværelse samt emhætte kan ikke pilles ved desværre men er super glad for at du siger det er meget normalt tak 
Hold hold hold. Selvfølgelig er der varmeveksler i anlægget efter en 8 år gammel renovering. Og nej, du må ikke regulere på ventilerne. Ventilationsanlægget er nemlig indreguleret til at opfylde krav om luftudskiftning jvf bygningsreglementet for netop din størrelse bolig.
Luft i bevægelse føles altid koldere end stillestående luft. Som hovedregel.

Det lyder ualmindelig mærkeligt med konstant sug uden veksler. Men ikke mere mærkeligt end, at vi havde noget lignende i vores lejlighed, hvor der var centralsug på bad (konstant) og køkken (emhætten havde et spjæld, der åbnede ved brug). Det var absolut ikke træk-træk. Bare udsug.

Men måske har alle dine naboer fået samme idé om at lukke for udsugningen, hvorved resterende sug kommer fra dig og hvem ellers der har fungerende/åbne ventiler.

Hvis det er lejebolig kan du bede om en indregulering begrundet i væsentlige gener ved nuværende system. Tjek med bestyrelsen hvis ejer. ​
HrT skrev den 20-04-2025 08:58:09

Luft i bevægelse føles altid koldere end stillestående luft. Som hovedregel.

Det lyder ualmindelig mærkeligt med konstant sug uden veksler. Men ikke mere mærkeligt end, at vi havde noget lignende i vores lejlighed, hvor der var centralsug på bad (konstant) og køkken (emhætten havde et spjæld, der åbnede ved brug). Det var absolut ikke træk-træk. Bare udsug.

Men måske har alle dine naboer fået samme idé om at lukke for udsugningen, hvorved resterende sug kommer fra dig og hvem ellers der har fungerende/åbne ventiler.

Hvis det er lejebolig kan du bede om en indregulering begrundet i væsentlige gener ved nuværende system. Tjek med bestyrelsen hvis ejer.

Tak for svar :) jeg har 2 ventiler i stue og soveværelse som konstant blæser kold luft ind samt emhætte og udsug på badeværelse jeg bor i noget boligforening og alm boliger eller hvad man kalder det men har nemlig haft en fra boligselskab ude 1 gang men han skiftede bare filtret og sagde faktisk jeg bare kunne dreje på tallerken da det jo ikke er mening jeg skal sidde i hvad der føles Som træk i øvrigt føles det som om at det er den samme mængde luft der kommer ind lige meget hvor meget jeg drejer på den men lukker jeg den hel til larmer den bare mere da det ser ud som at luften skal ud af mindre hul.. men tror du godt man kan be om en ny indregulering selv om det er leje i boligselskab? 

lds123 skrev den 20-04-2025 08:53:01

Hold hold hold. Selvfølgelig er der varmeveksler i anlægget efter en 8 år gammel renovering. Og nej, du må ikke regulere på ventilerne. Ventilationsanlægget er nemlig indreguleret til at opfylde krav om luftudskiftning jvf bygningsreglementet for netop din størrelse bolig.

Alså da der var en fra boligselskab forbi og skifte filtrene ringede han faktisk til det firma der vel står for det og der sagde de der ikke var noget med varme i systemet.. samtidig føles det som om at mængden af luft der kommer ind er forud installeret da lige meget hvor meget man drejer på den så kommer der lige så meget luft ind.. ved du om det er normalt 

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis