Lejlighed med ventilation

Hej alle jeg  har nogle spørgsmål omkring min lejlighed og dens ventilation som jeg håber nogle kloge mennesker kan hjælpe mig med 😊

Sagen er den at i min lejlighed har jeg indblæsning og udblæsning ventiler men Mine insblæsningventiler blæser konstant luft ind i lejligheden også om vinteren hvilket undrer mig for det er selvf meget koldt luft uden varme og svarer jo til at have et vindue åbnet

Nogen som kan forklare om dette er normalt i et boligselskab og en lejlighed på 3 etage 
Hej alle jeg  har nogle spørgsmål omkring min... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det producenten mener med at der ikke er varme i den, er at der ikke er nogen varmeflade i den til at booste temperaturen efter veksleren. Men varmen bliver genvundet gennem veksler. Men som der bliver fortalt tidligere, så er der varmetab i sådan en veksler, naturligvis, så indblæsningstemperaturen vil være under udsugningstemperaturen. 

Ventilatorerne i anlægget kører, alt andet lige, med lige meget kraft uanset hvordan hvordan dine ventiler står, men det er klart, at jo mere du lukker ventilerne i, jo større et tryk vil der være i rørene og jo mere vil det suse ved ventilen. Endnu en årsag til at du ikke skal røre ved dem. Du MÅ rent faktisk ikke regulere på dem, for som sagt, anlægget er indreguleret efter lov om luftudskiftning.
lds123 skrev den 20-04-2025 09:57:31

Det producenten mener med at der ikke er varme i den, er at der ikke er nogen varmeflade i den til at booste temperaturen efter veksleren. Men varmen bliver genvundet gennem veksler. Men som der bliver fortalt tidligere, så er der varmetab i sådan en veksler, naturligvis, så indblæsningstemperaturen vil være under udsugningstemperaturen.

Ventilatorerne i anlægget kører, alt andet lige, med lige meget kraft uanset hvordan hvordan dine ventiler står, men det er klart, at jo mere du lukker ventilerne i, jo større et tryk vil der være i rørene og jo mere vil det suse ved ventilen. Endnu en årsag til at du ikke skal røre ved dem. Du MÅ rent faktisk ikke regulere på dem, for som sagt, anlægget er indreguleret efter lov om luftudskiftning.

Tak det står faktisk også i de papirer man modtog ved indflytning men da jeg havde en ude fra boligselskab for at kigge på det da jeg undrede mig over mængden af luft der kom ind ved indflytning pillede både han på tallerken og sagde samtidig at jeg bare kunne dreje på den og hvis det ikke blev bedre fandt vi ud af noget da det ifølge ham selvf ikke var meningen jeg skulle side i hvad som føles som træk:. Ved du om man kan se der bliver drejet på den og ved du om det er normalt den bliver indreguleret ved ny lejer for ellers kan det vel være tidligere lejer som har lejet ved den? Og til sidst påvirker det på nogen måder mit anlæg hvis nabo eller underbo osv har pillet ved deres?  

Jeg er bange for at den fra boligselskabet ikke følger reglerne på området. Det er ikke almindeligt at regulere på kontrolventiler efter hver ny indflytning. Dit anlæg er et dedikeret anlæg for din lejlighed og har ikke forbindelse til andre lejligheders anlæg. 

Jeg vil mene du kan bede om ny indregulering, da anlægget bliver indreguleret ved installation og derefter ikke skal/må røres (fordi så netop skal det indreguleres påny). Men alt efter hvordan det nu står, kan en ny indregulering betyde større luftudskiftning end hvad den eventuelt er droslet ned til nu, da I har pillet ved ventilerne.

Der skal tages hensyn til træk allerede ved projektering af renoveringen.
lds123 skrev den 20-04-2025 10:57:08

Jeg er bange for at den fra boligselskabet ikke følger reglerne på området. Det er ikke almindeligt at regulere på kontrolventiler efter hver ny indflytning. Dit anlæg er et dedikeret anlæg for din lejlighed og har ikke forbindelse til andre lejligheders anlæg.

Jeg vil mene du kan bede om ny indregulering, da anlægget bliver indreguleret ved installation og derefter ikke skal/må røres (fordi så netop skal det indreguleres påny). Men alt efter hvordan det nu står, kan en ny indregulering betyde større luftudskiftning end hvad den eventuelt er droslet ned til nu, da I har pillet ved ventilerne.

Der skal tages hensyn til træk allerede ved projektering af renoveringen.
Så i princippet kan jeg  også bare undlade at sige  der er pillet ved den og sige det har været sådan siden indflytning for ca 5 måneder siden  og dermed give tidligere lejer “skylden” . Ved du om indluftning og udluftning er forbundet sådan at piller man ved det ene så følger den anden med f.eks. udluftning på badeværelset? Sidste ting er at der står emfang er en del af udluftning men den suger slet ikke og kan slet ikke holde et stykke papir oppe ved du hvordan det påvirker resten af ventilationen? 
lds123 skrev den 20-04-2025 08:53:01

Hold hold hold. Selvfølgelig er der varmeveksler i anlægget efter en 8 år gammel renovering. Og nej, du må ikke regulere på ventilerne. Ventilationsanlægget er nemlig indreguleret til at opfylde krav om luftudskiftning jvf bygningsreglementet for netop din størrelse bolig.

Hold hold hold. Selvfølgelig er der ikke altid varmeveksler i anlægget i et anlæg der er renoveret inden for de seneste 8 år. Prøv lige at kom til KBH eller Århus (elelr anden større by) og se hvor manger 100+ år gamle etageejendomme der i perioden fra slut 1990erne og frem får installeret mekanisk sug i eksisterende støbte betonkanaler for baderum og køkkener. Og hvor disse er renoveret inden for de sidste 8 år. Med ventiler der kan reguleres og friskluftventiler i vinduer der også kan åbnes og lukkes.

"Renovering" er et bredt begreb. Rensning af kanaler, justering af elektrisk udsugning på loft og tætning af kanaler og sammenlægning af 2 lejligheder er et eksempel på en mindre renovering og nuværende krav til luftudskiftning siger minimum 0,3 l/s pr m2 og i baderum kunne øges til minimum 15 l/s pr m2. Dvs systemet er (hvis det er et nybygget system) designet til at selv hvis ventiler reguleres i bund elelr åbnes helt (hvilket er helt lovligt og som BR18 skriver skal kunne gøres) er der de påkrævede 0,3 l/s pr m2 og minimum reguleres op til 15 l/s pr m2 for baderum.

For både køkken og bad kan luftudskiftning reguleres iflg BR 18 - så jo - selvfølgelig må man regulere luftudskiftningen. Så længe det ikke kommer ned under minimumskravet. Hvilket er derfor der i nyere meget tætte bygninger ikke kan reguleres ned under dette niveau (ventiler har stopmøtrik og ikke alle friskluftindtag i vinduer kan lukkes osv).
Ældre boliger er så utætte at selv ved en udsugningsventil der er reguleret helt i bund kan dette overholdet - igen hvis renoveringen kræver overhodlese af nyere BR - hvilket alle renoverigner selvfølgelig ikke gør. 

Varmeveksler er i øvrigt kun påkrævet en del af året - og der er vi ikke nu.

Så selvfølgelig kan OPs renovering være fuldt lovlig og fint overholde selv BR18 - selvom ventiler skrues helt i bund eller åbnes helt.

Barrettara skrev den 20-04-2025 09:47:36

Alså da der var en fra boligselskab forbi og skifte filtrene ringede han faktisk til det firma der vel står for det og der sagde de der ikke var noget med varme i systemet.. samtidig føles det som om at mængden af luft der kommer ind er forud installeret da lige meget hvor meget man drejer på den så kommer der lige så meget luft ind.. ved du om det er normalt 

Det vil nok føles sådan - men skrues ventilerne (ud og idnsugning) i bund vil ludtifskiftningen være mindre - dog ikke under de gældende krav. Du kan ikke regne med at lyden har noget med luftmængden at gøre. En åben ventil larmer mindre men har mere gennemstrømning. 

Har du både indblæsning og udsugningsventiler? Eller har du friskluftventiler i døre og vinduer? Uanset hvad så vil du ikke komme under minimumskravene for luftudskiftning hvis firmaet har designet det så det overholder bygningsreglementet.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Annonce
buller27 skrev den 20-04-2025 12:33:25

Hold hold hold. Selvfølgelig er der varmeveksler i anlægget efter en 8 år gammel renovering. Og nej, du må ikke regulere på ventilerne. Ventilationsanlægget er nemlig indreguleret til at opfylde krav om luftudskiftning jvf bygningsreglementet for netop din størrelse bolig.

Hold hold hold. Selvfølgelig er der ikke altid varmeveksler i anlægget i et anlæg der er renoveret inden for de seneste 8 år. Prøv lige at kom til KBH eller Århus (elelr anden større by) og se hvor manger 100+ år gamle etageejendomme der i perioden fra slut 1990erne og frem får installeret mekanisk sug i eksisterende støbte betonkanaler for baderum og køkkener. Og hvor disse er renoveret inden for de sidste 8 år. Med ventiler der kan reguleres og friskluftventiler i vinduer der også kan åbnes og lukkes.

"Renovering" er et bredt begreb. Rensning af kanaler, justering af elektrisk udsugning på loft og tætning af kanaler og sammenlægning af 2 lejligheder er et eksempel på en mindre renovering og nuværende krav til luftudskiftning siger minimum 0,3 l/s pr m2 og i baderum kunne øges til minimum 15 l/s pr m2. Dvs systemet er (hvis det er et nybygget system) designet til at selv hvis ventiler reguleres i bund elelr åbnes helt (hvilket er helt lovligt og som BR18 skriver skal kunne gøres) er der de påkrævede 0,3 l/s pr m2 og minimum reguleres op til 15 l/s pr m2 for baderum.

For både køkken og bad kan luftudskiftning reguleres iflg BR 18 - så jo - selvfølgelig må man regulere luftudskiftningen. Så længe det ikke kommer ned under minimumskravet. Hvilket er derfor der i nyere meget tætte bygninger ikke kan reguleres ned under dette niveau (ventiler har stopmøtrik og ikke alle friskluftindtag i vinduer kan lukkes osv).
Ældre boliger er så utætte at selv ved en udsugningsventil der er reguleret helt i bund kan dette overholdet - igen hvis renoveringen kræver overhodlese af nyere BR - hvilket alle renoverigner selvfølgelig ikke gør.

Så selvfølgelig kan OPs renovering være fuldt lovlig og fint overholde selv BR18 - selvom ventiler skrues helt i bund eller åbnes helt.

Alså da der var en fra boligselskab forbi og skifte filtrene ringede han faktisk til det firma der vel står for det og der sagde de der ikke var noget med varme i systemet.. samtidig føles det som om at mængden af luft der kommer ind er forud installeret da lige meget hvor meget man drejer på den så kommer der lige så meget luft ind.. ved du om det er normalt 

Det vil nok føles sådan - men skrues ventilerne (ud og idnsugning) i bund vil ludtifskiftningen være mindre - dog ikke under de gældende krav. Du kan ikke regne med at lyden har noget med luftmængden at gøre. En åben ventil larmer mindre men har mere gennemstrømning.

Har du både indblæsning og udsugningsventiler? Eller har du friskluftventiler i døre og vinduer? Uanset hvad så vil du ikke komme under minimumskravene for luftudskiftning hvis firmaet har designet det så det overholder bygningsreglementet
Hej jeg har 1 i soveværelse og 1 i stue som blæser luft ind i lejlighed  og så 1 i badeværelse samt emfang som suger luft ud.ingenting i vinduer og døre. Hvis man ikke kan komme under kan man vel heller ikke kommer over tænker jeg men er godt nok i tvivl om det fungere som det skal og jeg bare må leve med at det er super koldt i sofaen eller om der er noget der kan ændres
buller27 skrev den 20-04-2025 12:33:25

Har du både indblæsning og udsugningsventiler? Eller har du friskluftventiler i døre og vinduer? Uanset hvad så vil du ikke komme under minimumskravene for luftudskiftning hvis firmaet har designet det så det overholder bygningsreglementet.

kan li tilføje at der står det er et Zehnder ComfoD 160 ventilation anlæg og under features står der

• Incorporates a summer bypass to stop the introduction of warm, humid air in the summer months and increase comfort
  • Incorporates winter slowdown to reduce 
  • the introduction of cold air in the winter 
  • months
  • Optional pre-heater to temper incoming air
  • Men det har der ikke været noget af i de kolde måneder (flyttede ind i oktober) hvor der også blæste konstant koldt luft ind og havde deraf en meget lav luftfugtighed 

Er det ejer, andel eller leje? (afhænger af hvem du skal tage fat i)

Hvis det er et helt nyt isntalleret anlæg med nye rør osv kan du jo forhøre dig hos virksomheden der installerede det om det overholder kravene i BR18. Og hvis det ikke er noget de kender til så skrive til bestyrelsen.

Det kan jo være at det er lige kraftigt nok - selvom det er lovligt. De rer ikek som sådan en maksimal udskiftnignsgrænse i luften - kun en mimnimum.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Buller du læser ikke detaljerne i det spørger skriver. Når der både er indblæsning og udsugning, når der erfiltre at skifte, og når der er bypass, så taler vi om et anlæg med varmeveksler. Så jeg har fuldstændig ret i det jeg skriver.

Barretarra: Der står ingen steder i bygningsreglementer at et emfang skal kunne løfte et stykke køkkenrulle.
buller27 skrev den 20-04-2025 13:23:02

Er det ejer, andel eller leje? (afhænger af hvem du skal tage fat i)

Hvis det er et helt nyt isntalleret anlæg med nye rør osv kan du jo forhøre dig hos virksomheden der installerede det om det overholder kravene i BR18. Og hvis det ikke er noget de kender til så skrive til bestyrelsen.

Det kan jo være at det er lige kraftigt nok - selvom det er lovligt. De rer ikek som sådan en maksimal udskiftnignsgrænse i luften - kun en mimnimum.

Det er lejebolig igennem alm boligforening så helt standard  og det blev nok installeret ved renovering for ca 8 år siden ved desværre ikke hvem der har installeret det men da jeg hev fat i boligselskab tilbage i december ca da jeg synes det var underligt det skulle blæse ind med kold vinterluft konstant fik jeg bare at vide at jeg kunne dreje på den for at prøve minimer men det hjalp ikke og så skiftede de filter og så sagde jeg kunne kontakte dem igen.. jeg undres over at der står summer bypass og noget med winter når det slet ikke har været anderledes i luften ind siden indflytning bortset fra de meget varme dage 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis