Varmepumpe - metro therm

Hvorfor er der 9kw elpatron i deres indedel - bruges der normal el varme til vvb? Jeg kan ikke finde et datablad med energi oplysninger for deres indedel og kan ikke lure om det er en normal vvb eller en varmepumpe vvb 👀
Hvorfor er der 9kw elpatron i deres indedel... Vis hele indlĂŠgget
30 svar
 FÞlg trÄden
Der er 20 indlĂŠg fĂžr dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Thomas_Mygind skrev den 01-04-2025 20:48:23

En god prisbillig lĂžsning er fra Panasonic - her kan du kĂžbe en L/V lĂžsning for ca. 50.000.
Hvis du selv kan sÊtte det op, sÄ er det relativt hurtigt tjent hjem.
PrĂžv at regne vha. DVI energiberegner - den model kommer med realitsike lĂžsninger:
https://www.dvienergi.com/avanceret-beregner-af-besparelse/

Jeg kan ikke forstĂ„, at man mĂ„ installere dem selv. Alle sider, jeg finder, siger det modsatte. Hvad er det jeg overser?

Jo du mÄ godt selv sÊtte en varmepumpe op - bortset fra 2 ting: Du skal have en elektrikker til at forbinde varmepumpen elektrisk - medmindre der allerede er gjort klar med CEE-stik eller lign. Og sÄ mÄ du ikke arbejde med at forbinde det kolde kommunevand til varmepumpen - medmindre du har en kontraventil fÞr tilkoblingen.
Thomas_Mygind skrev den 03-04-2025 21:03:51

Jo du mÄ godt selv sÊtte en varmepumpe op - bortset fra 2 ting: Du skal have en elektrikker til at forbinde varmepumpen elektrisk - medmindre der allerede er gjort klar med CEE-stik eller lign. Og sÄ mÄ du ikke arbejde med at forbinde det kolde kommunevand til varmepumpen - medmindre du har en kontraventil fÞr tilkoblingen.

Ok, sĂ„ der er intet vakuum sug osv? LeverandĂžrerne vil gerne sĂŠlge montage sĂ„ gĂžr sikkert sit til at det virker “svĂŠrt”

Du mÄ kun sÊtte en monoblock op - i modsÊtning til en split-varmepumpe. Monoblok har det hele indbygget i en og samme unit. Den skal sÄ kobles til en varmebeholder indenfor - og typisk en inderdel.
Annonce
Thomas_Mygind skrev den 03-04-2025 22:33:16

Du mÄ kun sÊtte en monoblock op - i modsÊtning til en split-varmepumpe. Monoblok har det hele indbygget i en og samme unit. Den skal sÄ kobles til en varmebeholder indenfor - og typisk en inderdel.

SĂ„ jeg kan i princippet opsĂŠtte en mono blok med styring direkte til mit eksisterende system?

https://lavvvs.dk/luft-til-vand-varmepumpe/panasonic-varmepumpe-monoblock-9-kw-wh-wdg09le5?gad_source=1&gbraid=0AAAAADfB3ENZg3cVtEdCtdLmja-LI4AXU&gclid=EAIaIQobChMI5pjB4-O8jAMVEwUGAB005y5QEAQYBCABEgLR1vD_BwE

https://www.billigvvs.dk/panasonic-cz-rtw2taw1c-styring-til-m-gen-luft-til-vand-varmepumpe-3068600?gad_source=1&gbraid=0AAAAAD_iRV1chSGBum1vvognZcOHZdT2v&gclid=EAIaIQobChMI5pjB4-O8jAMVEwUGAB005y5QEAQYAyABEgKnkPD_BwE
Ja, det her er hvad ChatGBT sagde:

At opsĂŠtte en Panasonic Aquarea monoblock varmepumpe WH-WDG09LE5 (9 kW) krĂŠver en rĂŠkke ekstra komponenter og lidt planlĂŠgning – bĂ„de for VVS og elinstallation. Her er en oversigt over, hvad du skal bruge og overveje:
🔧 VVS-dele og hydraulik
Monoblocken indeholder bÄde kompressor og varmeveksler, men den krÊver tilslutning til husets centralvarmesystem.
Du skal typisk bruge:
  1. Isolerede PEX-rĂžr, evt. prĂŠ-isolerede rĂžr i jord.
  2. Ekspansionsbeholder (hvis ikke stor nok i selve enheden – Panasonic anbefaler ofte >10 liter).
  3. Snavssamler og magnetitfilter (beskytter mod skidt i systemet).
  4. Sikkerhedsventil og manometer.
  5. Cirkulationspumpe, hvis ikke allerede i systemet.
  6. Automatisk udluftning.
⚡ Elinstallation
Du skal have tilsluttet strĂžm og styrekabler korrekt.
Krav:
  1. 3-faset strþm (400V/16A – tjek specifik modeldata for sikringskrav).
  2. HPFI-afbryder (fejlstrĂžmsafbryder) type A eller B, afhĂŠngig af lokal el-regler.
  3. Tilslutning af rumtermostat (evt. Panasonic Aquarea Smart Cloud eller lign.).
📩 Andet tilbehþr / overvejelse
  • KondensvandaflĂžb fra enheden.
  • Betonfundament eller solidt underlag til selve monoblocken.
  • StĂžjdĂŠmpning, hvis du bor tĂŠt pĂ„ naboer (lyd kan vĂŠre 50-60 dB).
  • Internetforbindelse, hvis du vil bruge Panasonic Smart Cloud.

Thomas_Mygind skrev den 04-04-2025 07:05:12

Ja, det her er hvad ChatGBT sagde:

At opsĂŠtte en Panasonic Aquarea monoblock varmepumpe WH-WDG09LE5 (9 kW) krĂŠver en rĂŠkke ekstra komponenter og lidt planlĂŠgning – bĂ„de for VVS og elinstallation. Her er en oversigt over, hvad du skal bruge og overveje:
🔧 VVS-dele og hydraulik
Monoblocken indeholder bÄde kompressor og varmeveksler, men den krÊver tilslutning til husets centralvarmesystem.
Du skal typisk bruge:
  1. Isolerede PEX-rĂžr, evt. prĂŠ-isolerede rĂžr i jord.
  2. Ekspansionsbeholder (hvis ikke stor nok i selve enheden – Panasonic anbefaler ofte >10 liter).
  3. Snavssamler og magnetitfilter (beskytter mod skidt i systemet).
  4. Sikkerhedsventil og manometer.
  5. Cirkulationspumpe, hvis ikke allerede i systemet.
  6. Automatisk udluftning.
⚡ Elinstallation
Du skal have tilsluttet strĂžm og styrekabler korrekt.
Krav:
  1. 3-faset strþm (400V/16A – tjek specifik modeldata for sikringskrav).
  2. HPFI-afbryder (fejlstrĂžmsafbryder) type A eller B, afhĂŠngig af lokal el-regler.
  3. Tilslutning af rumtermostat (evt. Panasonic Aquarea Smart Cloud eller lign.).
📩 Andet tilbehþr / overvejelse
  • KondensvandaflĂžb fra enheden.
  • Betonfundament eller solidt underlag til selve monoblocken.
  • StĂžjdĂŠmpning, hvis du bor tĂŠt pĂ„ naboer (lyd kan vĂŠre 50-60 dB).
  • Internetforbindelse, hvis du vil bruge Panasonic Smart Cloud.

Havde aldrig tĂŠnkt at AI kunne besvare dĂ©t. Det er jo - bortset fra eldelen - tilforladeligt sĂ„. Bortset fra cirkulationspumpe, som jeg er usikker pĂ„ om er indbygget (det kan jeg tjekke hvis jeg kĂžber en), er resten umiddelbart lige til. Enkelt, nej, men absolut muligt. Tak

PĂ„ de fleste L/V varmepumper er der gjort klar til styring af ekstra cirk.pumpe. Det kan styres og konfigureres via installationsmenuen.

En anden ting. Du kan jo fortsĂŠtte med dit nuvĂŠrende varmesystem og sĂ„ bygge det nye parallelt op ved siden af. 
NÄr du sÄ er tilfreds med varmepumpen og har kÞrt med det en sÊson, sÄ kan du overveje at tage dit oprindelige system ned. Det krÊver nÊrmest kun 4 T-stykker, nogle overgangsstykker og evt. nogle ventiler.
Thomas_Mygind skrev den 04-04-2025 07:35:27

PĂ„ de fleste L/V varmepumper er der gjort klar til styring af ekstra cirk.pumpe. Det kan styres og konfigureres via installationsmenuen.

En anden ting. Du kan jo fortsÊtte med dit nuvÊrende varmesystem og sÄ bygge det nye parallelt op ved siden af.
NÄr du sÄ er tilfreds med varmepumpen og har kÞrt med det en sÊson, sÄ kan du overveje at tage dit oprindelige system ned. Det krÊver nÊrmest kun 4 T-stykker, nogle overgangsstykker og evt. nogle ventiler.

OgsĂ„ min tanke. Men skal lige have min bekendte vvs lĂŠrling overbevist om at det er hĂ©r, han skal bruge en weekend 😁

FÞlg trÄden
Vil du vĂŠre med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og fÄ fordele

Deltag i forummet, stil spÞrgsmÄl og svar andre

Favoritmarkér spÊndende indlÊg

FÊrre reklamer, nÄr du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis