Varmepumpe - metro therm

Hvorfor er der 9kw elpatron i deres indedel - bruges der normal el varme til vvb? Jeg kan ikke finde et datablad med energi oplysninger for deres indedel og kan ikke lure om det er en normal vvb eller en varmepumpe vvb 👀
Hvorfor er der 9kw elpatron i deres indedel... Vis hele indlĂŠgget
30 svar
 FÞlg trÄden
Der er 10 indlĂŠg fĂžr dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Som GĂžr-deĂŠ-selv'er - sĂ„ kan du ogsĂ„ selv sĂŠtte en VP op. 
PÄ DBA.dk kan du kÞbe en ny unit pÄ f.eks. 9 kW til ca. 25000 kr. Derudover skal du bruge mÄske et par tusinde pÄ dele og sÄ elektrikker - men det er klart billigere end trÊpiller over en 5 Ärs periode.
Thomas_Mygind skrev den 31-03-2025 21:13:09

Som GĂžr-deĂŠ-selv'er - sĂ„ kan du ogsĂ„ selv sĂŠtte en VP op. 
PÄ DBA.dk kan du kÞbe en ny unit pÄ f.eks. 9 kW til ca. 25000 kr. Derudover skal du bruge mÄske et par tusinde pÄ dele og sÄ elektrikker - men det er klart billigere end trÊpiller over en 5 Ärs periode.

MĂ„ jeg det? 

Jeg har kigget pÄ noget der koster 110k inkl montage. Det er jo en del. Min undren er hvor langt jeg kan komme ned i pris med varmepumpe vs trÊpiller. For synes ikke 10.000 kr pÄ trÊpiller til en fyringssÊson er meget. Jeg har svÊrt ved at forestille mig at jeg kan nÞjes med eks 5000kr i strÞm (som vel er en 2500kwh) for en sammenlignelig periode. PÄ en eller anden mÄde nÊgter mit hoved at tro pÄ dét.

Dem, jeg kender, der har varmepumpe, bruger omkring 10-15.000kr pĂ„ strĂžm til varmepumpen pr Ă„r. Det er mĂ„ske det, der gĂžr mig urolig. 
Jeg brugte ca.6000 kw. sidste Ă„r til en pris 7800 kr. Du skal regne med,  at du fĂ„r 89 Ăžre i rabat pĂ„ strĂžm der bliver brugt over 4000 kw. SĂ„ hvis du bruger 4000 kw. ELLER derover,  nu sĂ„ er der rabat at hente pĂ„ resten. Min vp er 15 Ă„r gammel, og kĂžrer fint men Jeg kunne spare noget med en ny. 

susanne Mertz

Ph.d. = pensionist hele dagen 

Ja, du mÄ godt selv sÊtte en monoblock varmepumpe op og koble den til dit varmesystem. Hvis du ikke har strÞm klar - sÄ skal du dog have fat i en auth. elektrikker.

PrÞv selv at regne lidt her via dette link. SÄ kan du fÄ en ide om besparelser m.v.
https://www.dvienergi.com/avanceret-beregner-af-besparelse/

Jeg er selv ved at sĂŠtte sĂ„dan en unit op sammen med en kollega - 
https://www.dba.dk/recommerce/forsale/item/905893?ci=6
Det tror jeg er Danmarks billigste varme over en 5 Ärs periode - bortset fra hvis du har masser af fritid og adgang til egen skov.

Thomas_Mygind skrev den 31-03-2025 22:26:22

Ja, du mÄ godt selv sÊtte en monoblock varmepumpe op og koble den til dit varmesystem. Hvis du ikke har strÞm klar - sÄ skal du dog have fat i en auth. elektrikker.

PrÞv selv at regne lidt her via dette link. SÄ kan du fÄ en ide om besparelser m.v.
https://www.dvienergi.com/avanceret-beregner-af-besparelse/

Jeg er selv ved at sÊtte sÄdan en unit op sammen med en kollega -
https://www.dba.dk/recommerce/forsale/item/905893?ci=6
Det tror jeg er Danmarks billigste varme over en 5 Ärs periode - bortset fra hvis du har masser af fritid og adgang til egen skov.

Nu er du nok en smule mere ferm med de ting end jeg, sĂ„ spĂžrger mĂ„ske dumt, men kan denne spille sammen med mit pillefyr, sĂ„ jeg kan bruge begge dele, eller skal jeg vĂŠlge den ene eller den anden? Den model du viser er jo vildt billig sammenlignet med det jeg selv kigger pĂ„  

Den, jeg kiggede pÄ, er denne type: https://billigventilation.dk/vare/metro-therm-metroair-i16-varmepumpe/
Annonce
Metro Therm er ogsÄ en kvalitetsvare - sÄ den er dyrere - og her kan du nemmere fÄ reservedele og service. Og sÄ er den helt ny og med 2 Ärs garanti m.v.
Det man kÞber pÄ DBA.dk er ikke nÞdvendgivis med 2 Ärs garanti m.v.

MEN, den store omkostning i varmepumpe - det er startprisen - da de lÞbende omkostninger til strÞm er relativt lav. SÄ det der er vigtigt er at komme i gang pÄ en billig mÄde.

BemÊrk ogsÄ at Milton er gÄet konkurs for 1 Är tilbage - sÄ nu sker alt service via Heatsafe - sÄ man er ikke dÊkket pÄ samme mÄde som med Metro Therm.

SĂ„ vidt jeg ​lige kan skĂžnne - sĂ„ kan du spare ca. 10.000 kr per Ă„r ved at gĂ„ fra trĂŠpiller til varmepumpe.

Thomas_Mygind skrev den 01-04-2025 07:28:05

Metro Therm er ogsÄ en kvalitetsvare - sÄ den er dyrere - og her kan du nemmere fÄ reservedele og service. Og sÄ er den helt ny og med 2 Ärs garanti m.v.
Det man kÞber pÄ DBA.dk er ikke nÞdvendgivis med 2 Ärs garanti m.v.

MEN, den store omkostning i varmepumpe - det er startprisen - da de lÞbende omkostninger til strÞm er relativt lav. SÄ det der er vigtigt er at komme i gang pÄ en billig mÄde.

BemÊrk ogsÄ at Milton er gÄet konkurs for 1 Är tilbage - sÄ nu sker alt service via Heatsafe - sÄ man er ikke dÊkket pÄ samme mÄde som med Metro Therm.

SÄ vidt jeg lige kan skÞnne - sÄ kan du spare ca. 10.000 kr per Är ved at gÄ fra trÊpiller til varmepumpe.

Tak. Jeg er i tvivl om de 10.000kr, fordi det jo er mit samlende nuvĂŠrende pilleforbrug. Derudover har jeg kun varmt brugsvand i sommermĂ„nederne. SĂ„ den reelle besparelse mĂ„ vĂŠre noget mindre, tĂŠnker jeg ?

Du kommer til at bruge ca. 4000 kr i strĂžm til varmepumpen tĂŠnker jeg.
Omkring en kombi af bÄde pillefyr og varmepumpe - det kan man godt.
Men nÄr du begynder at regne pÄ det sÄ ender du med at slukke for pillefyret da det koster en del mere i drift per varmeenhed - mÄske 3 gange mere.

I Ăžvrigt sĂ„ kan en varmepumpe godt lave varmt vand alene vha. varmepumpen - uden at bruge el-staven. F.eks. sĂ„ har min elstav i vores varmepumpe aldrig kĂžrt - den stĂ„r stadig pĂ„ 0 kWh :-) 
Thomas_Mygind skrev den 01-04-2025 20:16:45

Omkring en kombi af bÄde pillefyr og varmepumpe - det kan man godt.
Men nÄr du begynder at regne pÄ det sÄ ender du med at slukke for pillefyret da det koster en del mere i drift per varmeenhed - mÄske 3 gange mere.

I Ăžvrigt sĂ„ kan en varmepumpe godt lave varmt vand alene vha. varmepumpen - uden at bruge el-staven. F.eks. sĂ„ har min elstav i vores varmepumpe aldrig kĂžrt - den stĂ„r stadig pĂ„ 0 kWh :-) 

Jeg ville i hvert fald blive glad for at slippe for rengĂžringen, servicen, indlĂŠringen af pillerne, prisudviklingen for slet ikke at nĂŠvne overskudsvarmen (vores alrum med ovnen er sjĂŠldent under 23°), larmen (den kan hĂžres), svineriet (stĂžver en del) og evnen til at kunne  vĂŠre vĂŠk henover julen uden at komme retur til et iskoldt hus  

Og sĂ„ gĂžr det mig klar til nĂ„r taget skal udskiftes (og det er jo enklere uden en skorsten) og evt solceller.  

Men omvendt, 5000-7500 kr i besparelse pr Ă„r gĂžr indtjeningen lidt lang, hvis det er metrothermen jeg gĂ„r med. 
Der er yderligere 10 indlÊg i trÄden.
 FÞlg trÄden
Vil du vĂŠre med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og fÄ fordele

Deltag i forummet, stil spÞrgsmÄl og svar andre

Favoritmarkér spÊndende indlÊg

FÊrre reklamer, nÄr du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis