Varmepumpe - metro therm

Hvorfor er der 9kw elpatron i deres indedel - bruges der normal el varme til vvb? Jeg kan ikke finde et datablad med energi oplysninger for deres indedel og kan ikke lure om det er en normal vvb eller en varmepumpe vvb 👀
30 svar
 FÞlg trÄden
Annonce
Annonce
Annonce
Ikke meget info - luft/vand el. jord? 
Er der 4 rÞr fra Vvb og en ledning, er det en kombi - har du cirkulation pÄ varmt vand, kan der vÊre flere.

Der er 2 formÄl med en EL-patron - for at sikre at hvis varmepumpen gÄr i stykker - sÄ vil vandet der cirkulere til udedelen ikke fryser, samt at sikre at der er midlertidig varmeproduktion i huset - indtil varmepumpen er oppe og kÞre igen.
Thomas_Mygind skrev den 30-03-2025 19:38:22

Der er 2 formÄl med en EL-patron - for at sikre at hvis varmepumpen gÄr i stykker - sÄ vil vandet der cirkulere til udedelen ikke fryser, samt at sikre at der er midlertidig varmeproduktion i huset - indtil varmepumpen er oppe og kÞre igen.

SĂ„ det er stadig varmepumpen der producerer brugsvandet ogsĂ„?

cdp skrev den 30-03-2025 18:07:39

Ikke meget info - luft/vand el. jord?
Er der 4 rÞr fra Vvb og en ledning, er det en kombi - har du cirkulation pÄ varmt vand, kan der vÊre flere.

Luft til vand. Sorry, det var jo helt Ă„benlyst for mig selv 😅 

Min vp. bruger elpatron,  til de sidste grader,  fra 50g. Til 60g.  NĂ„r jeg kĂžrer legionellaprogram. 

susanne Mertz

Ph.d. = pensionist hele dagen 

Annonce
psmertz skrev den 30-03-2025 20:58:06

Min vp. bruger elpatron,  til de sidste grader,  fra 50g. Til 60g.  NĂ„r jeg kĂžrer legionellaprogram. 

Men ellers kun varmepumpe?

Hr T . Ja. I denne sĂŠson har jeg ikke haft sat VP til Vintertid pĂ„ trods af  ned til -7g om natten, og den har klaret at holde varme. Jeg plejer ellers, at sĂŠtte den til Vinter, nĂ„r vi nĂ„r -6g og sĂ„ bruger den elpatron til at supplere. Men sĂ„ lĂŠnge jeg kan holde 21,5g. indendĂžres er jeg godt tilfreds. 

susanne Mertz

psmertz skrev den 31-03-2025 09:25:40

Hr T . Ja. I denne sĂŠson har jeg ikke haft sat VP til Vintertid pĂ„ trods af  ned til -7g om natten, og den har klaret at holde varme. Jeg plejer ellers, at sĂŠtte den til Vinter, nĂ„r vi nĂ„r -6g og sĂ„ bruger den elpatron til at supplere. Men sĂ„ lĂŠnge jeg kan holde 21,5g. indendĂžres er jeg godt tilfreds. 

Hvad bruger du i kWh pĂ„ den mellem september til maj? Hvis du da har det tal. 

Sidste Ă„r brugte jeg 270 kw. sammenlagt pĂ„ de 5 mĂ„neder. Med legionellaprogram hver 14 dag. SelvfĂžlgelig i de timer strĂžm er gratis eller nĂŠsten. SĂ„ det kan variere lĂžrdag eller sĂžndag. 

susanne Mertz

Jeg bruger ~10.000 pÄ trÊpiller pr Är plus 200ish kWh per mÄned mere om sommeren pÄ brugsvand, nÄr trÊpillerne er slukket.

Jeg er i tvivl om en varmepumpe nogensinde tjener sig hjem med dĂ©t forbrugsmĂžnster. Det er jo max 15-16.000kr pĂ„ varme pr Ă„r. ​
Der er yderligere 20 indlÊg i trÄden.
 FÞlg trÄden
Vil du vĂŠre med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og fÄ fordele

Deltag i forummet, stil spÞrgsmÄl og svar andre

Favoritmarkér spÊndende indlÊg

FÊrre reklamer, nÄr du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis