Afskrivning varmepumpe

Jeg diskuterede varmepumpe med noget familie. Jeg mener, at de holder 15-20 år. Dvs afskrivningen skal ske i det tidsrum. Det var vi enige om. Det, vi var usikre på, var, om det kun er dele af installationen, der skal udskiftes, eller om det er det hele.

Eksempelvis: en betalte 200.000 for varmepumpe inkl varmeveksler og indedel. Skal man regne med at udskifte alt det efter 20 år, eller blot x% af installationen? Altså om man skal regne med 200.000 igen om 20 år eller kun 100.000 kr.

Årsagen var diskussion om udskiftning af oliefyr og pillefyr, hvor begge dele jo er billigere end varmepumpe hvis afskrivningen tages med i udregningen. Eks bruger jeg 10.000kr på træpiller, mens afskrivningen henover 20 år jo nærmest er det samme.

Hvad er jeres erfaringer med varmepumpe udskiftning og afskrivning?
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Højst besynderligt at når det er noget der skal stå i "fyrrummet" så er regnemaskinen nærmest rødglødende 

Når det er noget der skal stå i køkkenet eller i garagen/carporten så er regnemaskinen gemt langt langt væk 

Varmepumper er f.eks. ligesom biler nogle er gode og nogle er dårlige/elendige.
Det er meget meget atypisk at hele varmepumpe systemet skal udskiftes efter 20 år.

Næsten alle glemmer, i deres vilde og ihærdige beregninger af afskrivninger mv., værdiforøgelsen af huset, når det gælder investering i optimering af klimaskærmen og/eller opvarmnings systemet.
F.eks. for hvert "Energi-trin" man forbedre huset stiger værdien let 50.000 kr. eller mere.
F.eks. en lodret jordvarmeboring med varmepumpe så stiger husets værdi i omegnen med ca. 100.000 kr. 

Når man køber en ny bil, så i det øjeblik man kører ud over kantstenen hos forhandleren, så falder bilens værdi let 30-50.000 kr. de penge er pist borte. 
Andres problemer, ens boligbehov ændres på 20 år til større/mindre bolig.
Hvis du vælger en monoblok så er det i princippet kun den der skal skiftes hvis den dør. Alt bliver styret i ude delen på en monoblok. Har selv en monoblok og der er kun 2 slanger som går ind i huset fra den og direkte vvb eller gulvvarme. Der er ikke nogen inderdel den skal arbejde med. Så hvis min udedel står af så kan jeg bare skifte den og de kan findes til billige penge i dag. Idag kan du få en Panasonic monoblok til 25000kr. Og du kan få noname monoblok til endnu mindre. 
micko skrev den 17-03-2025 10:38:04

Hvis du vælger en monoblok så er det i princippet kun den der skal skiftes hvis den dør. Alt bliver styret i ude delen på en monoblok. Har selv en monoblok og der er kun 2 slanger som går ind i huset fra den og direkte vvb eller gulvvarme. Der er ikke nogen inderdel den skal arbejde med. Så hvis min udedel står af så kan jeg bare skifte den og de kan findes til billige penge i dag. Idag kan du få en Panasonic monoblok til 25000kr. Og du kan få noname monoblok til endnu mindre. 

Spændende. Er de ikke særligt uøkonomiske i kolde forhold?

GSH skrev den 17-03-2025 08:29:45

Højst besynderligt at når det er noget der skal stå i "fyrrummet" så er regnemaskinen nærmest rødglødende 

Når det er noget der skal stå i køkkenet eller i garagen/carporten så er regnemaskinen gemt langt langt væk 

Varmepumper er f.eks. ligesom biler nogle er gode og nogle er dårlige/elendige.
Det er meget meget atypisk at hele varmepumpe systemet skal udskiftes efter 20 år.

Næsten alle glemmer, i deres vilde og ihærdige beregninger af afskrivninger mv., værdiforøgelsen af huset, når det gælder investering i optimering af klimaskærmen og/eller opvarmnings systemet.
F.eks. for hvert "Energi-trin" man forbedre huset stiger værdien let 50.000 kr. eller mere.
F.eks. en lodret jordvarmeboring med varmepumpe så stiger husets værdi i omegnen med ca. 100.000 kr.

Når man køber en ny bil, så i det øjeblik man kører ud over kantstenen hos forhandleren, så falder bilens værdi let 30-50.000 kr. de penge er pist borte. 

Korrekt. Jeg synes det egentlig er mærkeligt. Altså, jeg anerkender det og vi kunne godt finde på at skifte senere hen af samme årsag. Men indtil videre er min årlige varmeregning (september-maj) ca 10.000kr. Det kan en varmepumpe ikke klare. 

Men skifter jeg til solceller + varmepumpe burde jeg teoretisk gå fra D til A2010 ifølge energirapporten. Det frister naturligvis. Dét og så enkeltheden i at det virker med varmepumpe. En pilleovn skal trods alt rengøres, påfyldes, justeres - og giver en lidt træls, tør varme som er svær at styre hvis det ikke er skidekoldt udenfor (vores er en pilleovn med vandgris placeret i alrum. Alle opholdsrum har vinduer mod syd).

Jordvarme synes jeg er mest interessant, men hører det koster lidt mere i drift end varmepumpe 
Annonce
Jordvarme er også en varmepumpe. Bare vand/vand i stedet for luft/vand. Der er ikke rust/tæring i jordvarme og er slanger og  anlæg dimensioneret rigtig er økonomien rigtig god. -Og vis mig en udedel der er køn....

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
shortcut skrev den 17-03-2025 13:04:42

Jordvarme er også en varmepumpe. Bare vand/vand i stedet for luft/vand. Der er ikke rust/tæring i jordvarme og er slanger og  anlæg dimensioneret rigtig er økonomien rigtig god. -Og vis mig en udedel der er køn....

Enig. Hører blot at strømforbruget er højere ved jordvarme end ellers. Men det er klart kønnere 

HrT skrev den 17-03-2025 11:42:38

micko skrev den 17-03-2025 10:38:04

Spændende. Er de ikke særligt uøkonomiske i kolde forhold?

Jo, monoblok har generet en dårligere virkningsgrad end split. Hovedårsagen er de er svære at isolere, da det er større flader, der skal isoleres og det skal ske internt i varmeveksleren.
Jeg har det faktisk modsat. Brine/vand indeholder mere energi en luft. Og skal aldrig afrime. Men at etablere slangerne er selvfølgelig ikke billigt. Men kan snildt holde i mange år.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Om jordvarme eller luft-til-vand er mest økonomisk, er afhæng af temperaturen på jord og luft. Luften er varmere end jorden det meste af året, så det meste af året er varme fra luft mest økonomisk. Men der hvor der skal bruges mest varme er jorden varmest.

Hvad der har størst varmefylde, har ikke ret stor betydning for økonomien, kun for mængden af luft eller vand, der skal transporteres. Det er temperaturen, der har størst betydning

Jordvarme larmer generelt meget mindre end luft-til-vand.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis