Afskrivning varmepumpe

Jeg diskuterede varmepumpe med noget familie. Jeg mener, at de holder 15-20 år. Dvs afskrivningen skal ske i det tidsrum. Det var vi enige om. Det, vi var usikre på, var, om det kun er dele af installationen, der skal udskiftes, eller om det er det hele.

Eksempelvis: en betalte 200.000 for varmepumpe inkl varmeveksler og indedel. Skal man regne med at udskifte alt det efter 20 år, eller blot x% af installationen? Altså om man skal regne med 200.000 igen om 20 år eller kun 100.000 kr.

Årsagen var diskussion om udskiftning af oliefyr og pillefyr, hvor begge dele jo er billigere end varmepumpe hvis afskrivningen tages med i udregningen. Eks bruger jeg 10.000kr på træpiller, mens afskrivningen henover 20 år jo nærmest er det samme.

Hvad er jeres erfaringer med varmepumpe udskiftning og afskrivning?
Jeg diskuterede varmepumpe med noget familie. Jeg... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
De 200000kr for en varmepumpe er også lige overkanten. Jeg købte alle delene selv. Vvs fik 2500kr for at tilkoble den og elektriker fik 1500kr. 

Og så er det obligatoriske ​årlige service ikke ​et krav længere så der sparer man også lige 1500-3000årligt. ​Jeg siger ikke at service er en dårlig ting men det er begrænset hvad de laver ved et service de første år. Jeg kan godt selv tømme ​snavsfilter. Men hvis ​der er garanti på maskinen i 5år så er det nok påkrævet at man laver service på den.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis