Afskrivning varmepumpe

Jeg diskuterede varmepumpe med noget familie. Jeg mener, at de holder 15-20 år. Dvs afskrivningen skal ske i det tidsrum. Det var vi enige om. Det, vi var usikre på, var, om det kun er dele af installationen, der skal udskiftes, eller om det er det hele.

Eksempelvis: en betalte 200.000 for varmepumpe inkl varmeveksler og indedel. Skal man regne med at udskifte alt det efter 20 år, eller blot x% af installationen? Altså om man skal regne med 200.000 igen om 20 år eller kun 100.000 kr.

Årsagen var diskussion om udskiftning af oliefyr og pillefyr, hvor begge dele jo er billigere end varmepumpe hvis afskrivningen tages med i udregningen. Eks bruger jeg 10.000kr på træpiller, mens afskrivningen henover 20 år jo nærmest er det samme.

Hvad er jeres erfaringer med varmepumpe udskiftning og afskrivning?
Jeg diskuterede varmepumpe med noget familie. Jeg... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
GodeVen skrev den 17-03-2025 13:58:13

Om jordvarme eller luft-til-vand er mest økonomisk, er afhæng af temperaturen på jord og luft. Luften er varmere end jorden det meste af året, så det meste af året er varme fra luft mest økonomisk. Men der hvor der skal bruges mest varme er jorden varmest.

Hvad der har størst varmefylde, har ikke ret stor betydning for økonomien, kun for mængden af luft eller vand, der skal transporteres. Det er temperaturen, der har størst betydning

Jordvarme larmer generelt meget mindre end luft-til-vand.

Så med andre ord: jordvarme er billigst, når det er koldest?

HrT skrev den 17-03-2025 20:40:10

GodeVen skrev den 17-03-2025 13:58:13

Om jordvarme eller luft-til-vand er mest økonomisk, er afhæng af temperaturen på jord og luft. Luften er varmere end jorden det meste af året, så det meste af året er varme fra luft mest økonomisk. Men der hvor der skal bruges mest varme er jorden varmest.

Hvad der har størst varmefylde, har ikke ret stor betydning for økonomien, kun for mængden af luft eller vand, der skal transporteres. Det er temperaturen, der har størst betydning

Jordvarme larmer generelt meget mindre end luft-til-vand.

Så med andre ord: jordvarme er billigst, når det er koldest?

Ja, jordvarme er billigere i drift - specielt i de dage om året hvor det er rigtig koldt. Her har jordvarmen stadig en COP på 4-5, mens en L/V kan komme ned omkring 2-2½.

Omkring installationsprisen - så tænker jeg at der er alt for mange der vælger at købe et dyrt kvalitetsprodukt for 150.000 eller mere. Netop hvis anlægget kun holder 15 år og man både skal skifte yderdel og inderdel - så skal man næsten bruge de samme penge igen hvert 15. år - det er i gennemsnit 10.000 kr/år.

En bedre strategi er at lave det selv. Her kan man lave ny jordvarmeanlæg for 75.000 (Hvoraf der skal geninvesteres måske 60.000 om 15 år til ny jordvarme-unit - jordslangen genbruges).
Alternativ strategi er at lave L/V selv - det kan laves ned til 30.000 kr hvis man køber via DBA.dk. Hvis man ser sig om så kan man godt finde noget der ikke larmer og har en fornuftig årlig COP. Er netop for tiden ved at sætte en sådan unit op sammen med en kollega - en Milton 9 kW - det er nok den billigste varme man kan få i DK, med mindre man har egen skov og meget tid.

Når lufttemperaturen er over 5-10 grader, vil luft-varmepumper være billigst i drift.
GodeVen skrev den 18-03-2025 08:09:08

Når lufttemperaturen er over 5-10 grader, vil luft-varmepumper være billigst i drift.
-Men der er luftfugtigheden også størst, så derfor skal en L/V afrime oftere.

- Og mit indtryk er stadigvæk at jordvarme er ikke så udsat som L/V. 
-Men min mening igen, har vel efterhånden 30 års erfaring med branchen som, Mest som konsulent.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Efter min mening er den største fordel ved jordvarme, at det er næsten lydløst. Luft-til-vand larmer og kan give irriterede naboer.  

For at få prisen ned på varmepumper, laver de en kraftigt afkøling af luften. Så alt kan laves mindre og dermed billigere. En ordentligt dimensioneret varmepumpe (nogle vil sige overdimensioneret varmepumpe), behøves ikke køle luften til under 0 grader ved en udetemperatur på 5-10 grader.  
Annonce
HrT skrev den 17-03-2025 11:42:38

micko skrev den 17-03-2025 10:38:04

Hvis du vælger en monoblok så er det i princippet kun den der skal skiftes hvis den dør. Alt bliver styret i ude delen på en monoblok. Har selv en monoblok og der er kun 2 slanger som går ind i huset fra den og direkte vvb eller gulvvarme. Der er ikke nogen inderdel den skal arbejde med. Så hvis min udedel står af så kan jeg bare skifte den og de kan findes til billige penge i dag. Idag kan du få en Panasonic monoblok til 25000kr. Og du kan få noname monoblok til endnu mindre. 

Spændende. Er de ikke særligt uøkonomiske i kolde forhold?

Jeg har brugt 3700kwh  i 2024. Huset er 130m2 med gulvvarme over det hele. 100mm isolering i gulv, 150mm i vægge og 400mm på loftet. Nye 3 lags vinduer. Og der er ikke blevet sparet på noget. Konen vil have mindst 22grader inde og så har vi også 3 børn som skal i bad næste hele tiden. Der kunne spares en del ved at skrue lidt ned. Jeg har hele 2024 kørt med en konstant fremløbstemperatur på 28 grader. Så for man også el reduktion på alt forbrug over 4000kwh. Vores alm forbrug ligger på 4000kwh. 

micko skrev den 18-03-2025 10:00:44

Hvis du vælger en monoblok så er det i princippet kun den der skal skiftes hvis den dør. Alt bliver styret i ude delen på en monoblok. Har selv en monoblok og der er kun 2 slanger som går ind i huset fra den og direkte vvb eller gulvvarme. Der er ikke nogen inderdel den skal arbejde med. Så hvis min udedel står af så kan jeg bare skifte den og de kan findes til billige penge i dag. Idag kan du få en Panasonic monoblok til 25000kr. Og du kan få noname monoblok til endnu mindre. 

Jeg har brugt 3700kwh  i 2024. Huset er 130m2 med gulvvarme over det hele. 100mm isolering i gulv, 150mm i vægge og 400mm på loftet. Nye 3 lags vinduer. Og der er ikke blevet sparet på noget. Konen vil have mindst 22grader inde og så har vi også 3 børn som skal i bad næste hele tiden. Der kunne spares en del ved at skrue lidt ned. Jeg har hele 2024 kørt med en konstant fremløbstemperatur på 28 grader. Så for man også el reduktion på alt forbrug over 4000kwh. Vores alm forbrug ligger på 4000kwh. 

Hvad gør du for at optimere ift tarif osv? Og er vandet til bad varmt og i rigelige mængder nok?

GodeVen skrev den 18-03-2025 09:55:19

Efter min mening er den største fordel ved jordvarme, at det er næsten lydløst. Luft-til-vand larmer og kan give irriterede naboer.  

For at få prisen ned på varmepumper, laver de en kraftigt afkøling af luften. Så alt kan laves mindre og dermed billigere. En ordentligt dimensioneret varmepumpe (nogle vil sige overdimensioneret varmepumpe), behøves ikke køle luften til under 0 grader ved en udetemperatur på 5-10 grader.  

Men vil en større ikke også have mange flere start / stop og dermed slid?

Vores varmepumpe kører om vinteren 00-17 og 21-22-30.  Så spare vi koge-tariffen og der er helt stille når vi ligger os til at sove.
Det varme brugsvand varmer fra 00-06 og 10-17. Så er der altid varmt vand til hele familien - selvom det kun er en 171 liter tank. Om vinteren så er der ca. 12 starter i døgnet.

Mht. antal start/stop - så er anbefalingen max 1 gang i timen - eller 180.000 gange i varmepumpens liv. Om sommeren så kører vores varmepumpe kun i 3 gange 1 time - her når den at starte ca. 10 gange i døgnet.
HrT skrev den 18-03-2025 19:16:21

micko skrev den 18-03-2025 10:00:44

Hvad gør du for at optimere ift tarif osv? Og er vandet til bad varmt og i rigelige mængder nok?

Jeg gør intet for at optimere ift pris på el. Den kører bare. Vi har en 150l vvb og har aldrig manglet vand. 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis