Størrelse på hul til stikkontakt

Hej alle...

Jeg ønsker at lave stikkontakt 2 modul
med jord..
Jeg er i tvivl om, hvilken størrelse hullet i væggen skal være...

Hullet skal laves i en fuldmuret væg...

vedhæfter et billede, så det måske gir mere mening :)
Hej alle... Jeg ønsker at lave stikkontakt 2... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

GodeVen skrev den 14-03-2025 12:23:50

Du skal også have hakket ud til rør eller kabel.
Hvis det er en 1/2-stens mur skal du hakke forsigtigt til dåsen for ikke at slå igennem. Hvis det er et gammelt hus med 1/4-stens mur (meget sjældent) er det reelt ikke muligt.

Man kan sagtens finde et tyndt kabel, eks her et 3 x 1.5 mm2 der måler Ø 7,8 mm udvendigt link

Har lige købt hos dem her, det målte 6,2 mm udvendigt, da kunne man købe det i metermål, men synes ikke lige at jeg kunne finde det. nu skal man købe 100 meter. LINK

Vi prøver igen, i morgen --
Det vil kun være lovligt at bruge 1,5 kvadrat, hvis det er forsikret med 10A. Mange har 13A, det vil i dag kræve 2,5 kvadrat ved simpel dimensionering.
GodeVen skrev den 14-03-2025 15:12:34

Det vil kun være lovligt at bruge 1,5 kvadrat, hvis det er forsikret med 10A. Mange har 13A, det vil i dag kræve 2,5 kvadrat ved simpel dimensionering.

Heldigvis er en dimensionering relativ let at lave og vil i mange tilfælde fint kunne resultere i en 1,5mm2 med 13A specielt med anden karakteristik på automatsikringen. Mener endda Tekniq har lavet en app til det.
Men som alt det andet skal det selvfølgelig gøres af en aut- elinstallatør - og det vil sansynligvis helt gøre det er der simplest.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Hvis det er relativt let, så prøv at fortæl lidt mere præcist, hvad der skal til for at få 1,5 kvadrat kabel der løber i væg til at være lovligt med 13A sikring. 
GodeVen skrev den 14-03-2025 21:12:04

Hvis det er relativt let, så prøv at fortæl lidt mere præcist, hvad der skal til for at få 1,5 kvadrat kabel der løber i væg til at være lovligt med 13A sikring. 

Eks udvidelse af en eksisterende installation der er lavet da 1,5mm2 og 13 ampere var lovlig.

Men nu ved vi jo ikke hvilken sikringsstørrelse trådstarteren har, er det 10 ampere, er det hele jo en storm i et glas vand.

Desuden måler et af de tyndere 3x2.5mm2 kabler ø8.6 mm i udvendig diameter.link, så det kan også være i en fuge...

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
GodeVen skrev den 14-03-2025 21:12:04

En dimensioneringsberegning efter HD60364. Kender man det materiel man skal bruge og hvor man skal installere det kan man lave beregningen. Sådan har det jo været de sidste 5-8 år. Du kan se mere her for en lidt større beregning for et hus: https://elbogen.dk/dimensionering-bolig/
TEkniq's app:
https://play.google.com/store/apps/details?id=dk.tekniq.app&hl=en&pli=1

Men at anvende den simple dimensionering med 2,5mm2 til 13A og 4mm2 til 16A er jo ikke meningen skal være normen - det er bare det hurtigste.
Skal du lave nyt el i en lejlighed med korte træk kan du med stor sandsynlighed nøjes med 1,5mm2 til 13A og 2,5mm2 til 16A med de rette automatsikringer mm efter dimensioneringsberegningen

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Så har jeg fået lavet hullet og rillen til kabel…
Hvad skal jeg lukker med, så dåsen og ledninger bliver i væggen
Joker22 skrev den 16-03-2025 06:47:14

Så har jeg fået lavet hullet og rillen til kabel…
Hvad skal jeg lukker med, så dåsen og ledninger bliver i væggen

Du lukker hullerne med en blanding af sand og cement i forholdet 4:1. Du kan købe en færdig blanding i et byggemarked. Sørg for at dåsen er i water, inden den mures fast.

fase
Mange tak…
Hvad jeg pudse med efter? 
Du skal ikke pudse efter. Du fylder op, så der bare skal spartles og eller males.
Du skal placere dåsen, så der kan fyldes cementblanding hele vejen rundt om dåsen.
Inden du murer dåsen ind, skal du trække kablet og stikke en afisoleret ende ind i dåsen. Lav også hullet så stort, at du ha ca. en cm. fri hele vejen rund om dåsen, så du kan få cementblandingen glat med muren.

fase
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også