Størrelse på hul til stikkontakt

Hej alle...

Jeg ønsker at lave stikkontakt 2 modul
med jord..
Jeg er i tvivl om, hvilken størrelse hullet i væggen skal være...

Hullet skal laves i en fuldmuret væg...

vedhæfter et billede, så det måske gir mere mening :)
45 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nemmest at købe indmuringsdåsen først, og så tilpasse hullet efter den.

Men er det eks en LK FUGA® AIR dåser indmuringsdåse 2 modul
er målene sådan..
(der er mere plads i dybden i denne type, det kan være en fordel)

Vi prøver igen, i morgen --
Er det derimod en, LK FUGA® dåse for indmuring grøn 2 modul
er målene således.

Vi prøver igen, i morgen --
Ved normal mursten så kan de være i 1 sten plus 2 fuger i højde og 1/2 sten i længden. Det er langt det nemmeste at have dåsen og så mure den ind medens væggen mures op. 
På samme måde med eksisterende væg. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mange tak for jeres svar 
@Je_ns..
Hvad er forskellen på disse 2 dåser du viser? (jeg er ikke stærk til el)..

@ev elmand
Skal hullet ikke være ​større end selve dåsen?, jeg tænker skal den ikke mures fast?

(huset er bygget, så det er i en eksisterende væg)

Skal hullet ikke være større end selve dåsen?, jeg tænker skal den ikke mures fast?
Jo, hullet skal være skal være større, så du kan mure dåsen fast med en blanding af sand og cement. Hvis du hugger hullet med hammer og mejsel, bliver hullet sikkert stort nok. 10-15 mm hele vejen rundt er OK.

fase
Annonce
Du skal også have hakket ud til rør eller kabel.
Hvis det er en 1/2-stens mur skal du hakke forsigtigt til dåsen for ikke at slå igennem. Hvis det er et gammelt hus med 1/4-stens mur (meget sjældent) er det reelt ikke muligt.

Når jeg skriver 1 mursten i højde plus fuge så er der plads til indmuring. Det er ok at mure den ind med mørtel og cement som man almindeligvis bruger til op-muring. Skal det gå hurtig så kan modelgips bruges. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mange tak for jeres svar...
Tænker at købe dåsen, holde den op på væggen, tegne rundt om den, bore en masse huller i 5 cm dybde, hvorefter at mejsle hullet..
som jeg kan forstå, skal hullet være 10mm større end selve dåsen, hele vejen rundt..?

Dåsen skal være ca 10cm over bord, så tænker egentlig bare at bore en masse huller i fugen, mejsle fugen ud også trække ledningen der?

Nu bruger du begrebet ledning. Det skal være et kabel med et kvadrat, der passer til din sikring. Det er nok over 10 mm, så det er ikke sikkert at det er nok at krasse fugen ud.
GodeVen skrev den 14-03-2025 12:23:50

Du skal også have hakket ud til rør eller kabel.
Hvis det er en 1/2-stens mur skal du hakke forsigtigt til dåsen for ikke at slå igennem. Hvis det er et gammelt hus med 1/4-stens mur (meget sjældent) er det reelt ikke muligt.

Det kan udmærket lade sig gøre i en kvartstensvæg. Men det er ikke det sjoveste.

fase
Der er yderligere 35 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også