Udskiftning af gammelt komfur med indbygningsovn samt induktionsplade.

Hej
Jeg har købt en fritidsbolig hvor der et ekstremt gammelt komfur, som skal skiftes.
Jeg ser at komfuret er trefaset samt nul, i tillæg er der sneget ind en 1kw vandvarmer på den en fase samt nul.
Jeg lurer lidt på en indbygningsovn fra Harald Nyborg som er etfaset, den trækker 3.2kw ser jeg.
Så er det induktionspladen, den er rigtig hidsig om den skal kobles etfaset, ser ud til at der skal være en sikring på hele 25A foran, da regner jeg med at man må op i et 4 kvadrat kabel eller deromkring.
Forsyning:
Forsyningskablet er på 5x2.5 kvadrat, og en gammel 16A trefaset sikring i sikringsskabet, den skal helt sikkert skiftes til en automatsikring.
Spørgsmål:
Vil kabel/sikring klare at bære det, om man kobler ovn/vandvarmer på den ene fase/nul, og induktion på de 2 andre faser/nul?
Jeg vil lige vide om man skal ud i et kæmpe arbejde med at trække nyt kabel, samt skifte sikring ud i sikringsskabet, før jeg bestiller en elektriker ind.
N.B! Tænker på den øverste koblingsmetoden i billedet.
På forhånd tak.
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan forbinde/få forbundet din kogeplade til to faser og nul. din ovn forbindes så til den sidste fase og nul. Om vandvarmeren også kan forbindes til samme fase som ovnen kan måske lykkes. Ellers må den forbindes til et andet sted. Hvor stor er effekten på vandvarmeren?
Du beholder bare smeltesikringerne.

fase
Tusind tak for svaret.
Det er en gammel Metro vandvarmer på 30L, jeg mener den er på 1.1kw (er ikke der nu), retter på ovnen, den er på 3,2kw, ikke 3.4!
Jeg har tømt metroen for kalk her forleden, og renset varmelegemet, det ser ud som den klarer sig helt ok efter det.
Dine gamle sikringer er bedre end automatsikring. Det hele kan sagtens køre på 3 faset 16 A gruppe. Du kan aldrig belaste komfuret på 100% på alle plader samtidig, og ovnen slår også fra og til på termostat når den når temperatur. Desuden er det heller ikke verdens undergang om der skulle gå en sikring hvert 2. eller 3. år. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det er ikke tilladt at bruge mere end 16 A på et 1 faset apperat her DK, så du kan ikke bruge denntilslutningsmulighez der hedder 25 A. Og kantilføje at iflg nye regler som har eksisteret siden 1 juli 2019 så er kvadratet til kabler betydeligt skærpet, så med mindre at du kan foreligge en komplet dimensionering (fylder ca. 2 a4 sider) så kan man bruge sikkerhedsstyrelsen skema for simpel dimensionering og af denne fremgå det at for at bruge 25 A så skal der bruges et 10 mm2 kabel...... lyder af ganske meget, men ganske sandt for en lo log installtion som for øvrigt er autoriseret arbejde.
Tak for info, har også overvejet at skifte ud den gamle Metro vandvarmer, hvis max tilladt sikring er 20A, hvordan gør de så her? Kalibrerer de gennemstrømningsvarmeren ned?
De anbefaler 4x4 kvadrat, og der er et hidsigt strømforbrug!
https://elvandvarmer.dk/produkt/gennemstroemsvandvarmer-til-hus-villa-raekkehus/
Annonce
Billedet af vandvarmere er for gennemstrømningsvandvarmere. Det er en type vandvarmer der varmer vandet mens det bruges. Det bruger kun strøm under opvarmningen. Derfor den store tilslutningseffekt.
Effekten bliver ikke kalibreret ned. Den viste effekt bruges mens der tapes vand og ellers ikke. Hvis du installerer en gennemstrømningsvandvarmer, skal du have en selvstændig gruppe.  Desuden bruger den så meget strøm, at du ikke har en sikring i kabelskabet, som er stor nok. Så jeg kan ikke anbefale den uden du får din installatør til at undersøge om det belastningsmæssigt kan lade sig gøre.

fase
Ja jeg er klar over at det er en gennemstrømningsvandvarmer, er interesseret i sådan en pga pladsmangel. Min bror har en af de der, jeg regner med at han har den mindste. Den bliver forsynet af en 3 faset 13A sikring, så da må den altså være nedkalibreret i menuen - går jeg ud fra. Han har ennda sendt mig et billede af sikringen, hvor der står "gennemstrømningsvarmer" på.
Men lidt mærkeligt at sådan noget lader sig gøre, sælger han engang sommerhuset, så er det let for en ny køber at køre belastningen op, da er kabel/sikring underdimensioneret.
Din brors vandvarmer er sikkert med en effekt på ca. 8 kW. Når jeg ser på de mulige vandvarmere sikret med 13 A findes der en med en effekt på 9 kW. Det er sikkert sådan en din bror har. Den giver selvfølgelig en mindre mængde varmt vand.

fase
S. Fabrin skrev den 08-03-2025 09:22:54

Din brors vandvarmer er sikkert med en effekt på ca. 8 kW. Når jeg ser på de mulige vandvarmere sikret med 13 A findes der en med en effekt på 9 kW. Det er sikkert sådan en din bror har. Den giver selvfølgelig en mindre mængde varmt vand.

Ja det er muligt at det var sådan en, om man skulle have en gennemstrømningsbeholder, og koble den 3 faset, 5x2.5 kabel med 16A sikring bag, hvad er så maks effekt den må have?

Du kan tilslutte maks. 11 kW til en 16 A gruppe. Det kræver så en ny 16A gruppe. Kabeldimensionen afhænger af oplægningen. Den skal i dag dimensioneres efter gældende regler.

fase
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis