Udskiftning af gammelt komfur med indbygningsovn samt induktionsplade.

Hej
Jeg har købt en fritidsbolig hvor der et ekstremt gammelt komfur, som skal skiftes.
Jeg ser at komfuret er trefaset samt nul, i tillæg er der sneget ind en 1kw vandvarmer på den en fase samt nul.
Jeg lurer lidt på en indbygningsovn fra Harald Nyborg som er etfaset, den trækker 3.2kw ser jeg.
Så er det induktionspladen, den er rigtig hidsig om den skal kobles etfaset, ser ud til at der skal være en sikring på hele 25A foran, da regner jeg med at man må op i et 4 kvadrat kabel eller deromkring.
Forsyning:
Forsyningskablet er på 5x2.5 kvadrat, og en gammel 16A trefaset sikring i sikringsskabet, den skal helt sikkert skiftes til en automatsikring.
Spørgsmål:
Vil kabel/sikring klare at bære det, om man kobler ovn/vandvarmer på den ene fase/nul, og induktion på de 2 andre faser/nul?
Jeg vil lige vide om man skal ud i et kæmpe arbejde med at trække nyt kabel, samt skifte sikring ud i sikringsskabet, før jeg bestiller en elektriker ind.
N.B! Tænker på den øverste koblingsmetoden i billedet.
På forhånd tak.
Hej Jeg har købt en fritidsbolig hvor der et... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 08-03-2025 13:43:25

Du kan tilslutte maks. 11 kW til en 16 A gruppe. Det kræver så en ny 16A gruppe. Kabeldimensionen afhænger af oplægningen. Den skal i dag dimensioneres efter gældende regler.

Mange tak for svaret. Det er et sommerhus fra 1973, kvad kan man regne med at sikringen ude i vejen er? Jeg regner med at der er kommet nyt indføringskabel siden 1973, det er et stort sommerhusområde på ca 400 huse.

sandsynligvis 25 A, men hvorfor skulle hovedkablet være skiftet ??? yderst sjældent at man gør dette, og slet iukke uden grund

Det er stort set altid bedst at have en normal vandvarmer. Skal du have gennemstrømning så bør den være på gas. 
De små gennemstrømnings el- vandvarmere er kun beregnet til en enkelt håndvask. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Din nuværende metro kan højst sandsynligt kobles så den kører på 2 faser og yder så 3,6kw.
Det er en ret fin vandvarmer, som hurtigt varmer de 30liter op, og den holder ret længe på det varme vand med en sparebruser. Vi har da vand til mindst 20min. I sommerhuset. At afkalke den hjælper også! Det gøres ved at hive varmespiralen ud af bunden(flange) Husk at skifte offer anoden i tanken. 

Jeg brugte eddikesyre sidst, det virkede glimrende.

Kobles den på to faser, bruger den kun 8A på hver, og kan så evt. Kobles sammen med kogepladen, men egen gruppe er at foretrække.

Elektronikteknikeren
Tak for svaret vedr. Metro, ja håbet er at den kan bruges, eftersom at huset skal bruges til udlejning (lille sommerhus), og den er ekstremt svær at skifte ud, er placeret inde i en skunk mellem badeværelse og køkken, så der passer ikke en større ind der.
Ja jeg ser at den enten kan være 1.2kw eller 3.6kw 3 faset/nul. Jeg ser ikke hvordan varmeelementet kan kobles anderledes, der er kun de 2 koblingspunkter på elementet, kan det tænkes at elementet må skiftes ud, om den skal kunne give 3.6kw?
Der var ellers lidt kalk i den, den er produceret i 1981, så ellers godt ud invendigt.
Annonce
Varmelegemet er dimensioneret til 400V og bruger derfor 3,6 kW. Den kan derfor fint tilsluttes 230 V. Det medfører at effekten bliver reduceret til 1,2 kW. Så der skal ikke ændres på varmelegemet for at tilslutte det til 400 V.

fase
S. Fabrin skrev den 09-03-2025 15:10:45

Varmelegemet er dimensioneret til 400V og bruger derfor 3,6 kW. Den kan derfor fint tilsluttes 230 V. Det medfører at effekten bliver reduceret til 1,2 kW. Så der skal ikke ændres på varmelegemet for at tilslutte det til 400 V.
Det er koblet 230V fase og nul nu, skal det så bare have 2 faser (der er et ubrugt 3x2.5kvadrat kabel i området) , og så kører det fint på 400V? Jeg havde regnet med at det evt skulle have 3x400V, og derfor et nyt legeme. De røde ledninger som er tilkoblet elementet, de er måske dimensioneret til at klare 400V?

Ja, du får bare den koblet til to faser, så er den på 3,6 kW.

fase
S. Fabrin skrev den 09-03-2025 18:05:47

Ja, du får bare den koblet til to faser, så er den på 3,6 kW.
Koblet til 2 faser, hvad vil den så trække i "A"?

Koblet til 2 faser, hvad vil den så trække i "A"?
Ved tilslutning af to faser og en effekt på 3,6 kW er strømmen 3,6/0,4 = 9A

fase
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis