Udskiftning af gammelt komfur med indbygningsovn samt induktionsplade.

Hej
Jeg har købt en fritidsbolig hvor der et ekstremt gammelt komfur, som skal skiftes.
Jeg ser at komfuret er trefaset samt nul, i tillæg er der sneget ind en 1kw vandvarmer på den en fase samt nul.
Jeg lurer lidt på en indbygningsovn fra Harald Nyborg som er etfaset, den trækker 3.2kw ser jeg.
Så er det induktionspladen, den er rigtig hidsig om den skal kobles etfaset, ser ud til at der skal være en sikring på hele 25A foran, da regner jeg med at man må op i et 4 kvadrat kabel eller deromkring.
Forsyning:
Forsyningskablet er på 5x2.5 kvadrat, og en gammel 16A trefaset sikring i sikringsskabet, den skal helt sikkert skiftes til en automatsikring.
Spørgsmål:
Vil kabel/sikring klare at bære det, om man kobler ovn/vandvarmer på den ene fase/nul, og induktion på de 2 andre faser/nul?
Jeg vil lige vide om man skal ud i et kæmpe arbejde med at trække nyt kabel, samt skifte sikring ud i sikringsskabet, før jeg bestiller en elektriker ind.
N.B! Tænker på den øverste koblingsmetoden i billedet.
På forhånd tak.
Hej Jeg har købt en fritidsbolig hvor der et... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 13-03-2025 09:28:07

Koblet til 2 faser, hvad vil den så trække i "A"?
Ved tilslutning af to faser og en effekt på 3,6 kW er strømmen 3,6/0,4 = 9A
Tak for svaret, jeg ser nu at der er et kabel i dette mellemrum i en junction box, det er et 5x1.5 kvadrat kabel. Det forsyner udelukkende en opvaskemaskine, sikringen er en 3 faset 13A sikring, så det er perfekt til vandvarmeren også.

Der er en 2 pol afbryder til denne vandvarmer, ser at den hedder 10A/380V, er der krav til afbryder foran vandvarmeren, og er den ikke i grænseland belastningsmæssigt?
Tak for svaret, eftersom der skal forbindes 2 faser (400V) til vandvarmeren, bør det så ikke være en 2 pol afbryder?
Ser at lavprisel har en, finder den ikke hos harald
https://www.lavprisel.dk/lk-fuga-afbryder-2-pol-440v-1-modul-hvid-43774?srsltid=AfmBOooz9HO3Xq89u8TWX0z6rvY2OI8BVStq4jP4jTkir_xYSsr8fHu3
Du skal helt sikkert bruge en topolet afbryder, hvis vandvarmeren tilsluttes to faser (400V).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis