Grolys erfaringer søges.

Hej til Jer.
Jeg har købt et grolys 50x50cm forskellige røde og blå led pære. Der er meget lidt brugsanvisning med. Bare at det er optimalt med ca 50cm over bordet, men jeg synes at det er som om planterne ( tomat spire ) får for meget lys. Er  der nogen her som har nogle råd eller fif?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej til Jer. Jeg har købt et grolys 50x50cm... Vis hele indlægget
83 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har observeret, at på mine tomatplanter kommer blomster efter cirka 7-8 blade.
DLG skrev den 08-04-2025 18:52:34

Jeg har observeret, at på mine tomatplanter kommer blomster efter cirka 7-8 blade.

Det er en determinate tomat vi taler om og de er helt anderledes opbygget.

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Sådan ser det ud hos mig i dag. De trænger til at komme ud på altanen snart. 
Jeg synes de tomater ser lidt matte ud. Det gjorde de også sidste år. 

Hej DLG det er bare flot med så store tomater nu. Jeg har for første gang opnået at ha blomster på 3 forskellige planter. det er aldrig sket for mig før i de8 år jeg har haft drivhus. Så jeg kommer til at fortsætte med grolys fremover. Min søn dyrker krydderurter inde hele vinteren med grolys. Jeg har lavet en vuggestue til tomaterne ude i drivhuset som kan varmes op hvis det skulle blive koldt. der kom de ud i søndags.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Vuggestue. 

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Annonce
God ide med vuggestue mod nattefrost  
Vil det sige, at du aldrig har fået tomater i de 8 år?

DLG skrev den 30-04-2025 18:26:02

God ide med vuggestue mod nattefrost  
Vil det sige, at du aldrig har fået tomater i de 8 år?

Nej så var jeg nok stoppet for længst  nej det skal forstås som at det er første år det er lykkedes for mig at ha blomster på planterne inden de bliver plantet ud i jorden. det du viser er jo noget jeg kun kan drømme om. Hvornår  er dine tomater sået/spiret frem?

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Ok   
Jeg har brugt så og priklejord i starten.
Men jeg tror, at omplantning i jord som hedder "Plantesæk, Til krydderurter, grøntsager og blomster" har givet dem fart på - og så har jeg købt lampen lige efter. Større potte hjælper også på væksten.
Jeg har brugt "jord til grøntsager" til sidst, men de øverste 2cm har jeg fyldt med pottemuld. Jeg synes det hjælper lidt mod sørgemyg.

Tak for den fine opdatering på dine tomater. Siden jeg begyndte for 8år  har jeg efter anbefaling af Camilla Plum brugt potter lavet af avispapir. Og jeg synes det har fungeret godt indtil nu.  Men det er som om de ikke vil gå i opløsning og stopper rødderne i at udvikle sig, Næste år vil jeg så den direkte i små plastic potter 4x4cm så må vi se hvordan det går. En af mine venner har masse tomater i overskud så  jeg får nogle af ham. Jeg plejer at ha 14 forskellige.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
DLG
det er da nogle lange ranglede planter du har , der skal være et vist forhold mellem lys og temperatur  , med den smule lys vi har i det tidlige forår så skal man efter spiringen holde en temperatur på ca 16-17 gr C  , du er startet alt for tidlig , såtid er ca 6 uger før udplantning DVS omkring 20 marts , når du planter ud , så skal de sætters dybt så der kun er 15 --20 cm op over jorden , du river bladene af og ruller stammen rundt så den kan være nede i hullet , der bliver hurtigt dannet masser af nye rødder , 

Kovas  det bedste og billigste til at så og have tomater i indtil udplantning er mælke/juice kartoner de er firekantet 7X7 cm så de fylder ikke meget og med en højde på ca 25 cm husk huller i bunden , gro medium er plantesæk jord , 2 frø i hver , spiretid 3-5 dage ved 22 . gr C 

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også