Grolys erfaringer søges.

Hej til Jer.
Jeg har købt et grolys 50x50cm forskellige røde og blå led pære. Der er meget lidt brugsanvisning med. Bare at det er optimalt med ca 50cm over bordet, men jeg synes at det er som om planterne ( tomat spire ) får for meget lys. Er  der nogen her som har nogle råd eller fif?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej til Jer. Jeg har købt et grolys 50x50cm... Vis hele indlægget
83 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja der er jo ikke meget at råbe hurra for her , man vinder ikke noget med det der narresut lys , os der starte op når solen har mere en 12 timer lys at give ca 20 marts har planter som er lave og tætte

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Jeg har i år også testet med vækstlys 12 timer om dagen, til spirerne var ca 3cm, herefter i udestue. 
Jeg kan ikke se den store forskel ved brug af kunstigt lys i forhold til sidste år. 

De blev sat i kunstigt lys i starten af marts og for ca 10 dage siden i udestuen.
Forskellige sorter, så de er også vækstet forskelligt.
Det godt at se at du har nået at får tomater alligevel, Kovas, 
Er det ren spagnum du har plantet dem i ?

Jeg har omplantet en plante en gang lagt mærke til, at der kun har været rødder på den ene side af potten - på skyggesiden. Jeg har målt temperatur på solsiden og potten har været 51 grader varm. 
Jeg har lavet et varmeskjold af staniol på alle mine potter lige siden. 

Hej DLG jeg synes dine planter ser lisså fine ud som Karl Smarts. Bare større?  Men jeg har søgt og ledt efter tid fra såning til tomater. Jeg fandt dette ved albinus frø Bloody Butcher: " For mens der med de fleste tomater skal beregnes ca. 80 dage fra såning til første høst" , kan man med rimelighed satse på at plukke de første ’Bloody Butcher’ kun ca. 55 dage efter såning!   Det jeg så tænker ! Hvis man sår en måned før så må man vel osse få tomater en måned tidligere.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
JEP  Bloody Butcher er en utrolig hårdfør og tidlig  determinate tomat (busktomat) med kartoffelblade , den giver røde tomater i maj , min ​rekord er fra 2017 en rød tomat 17 april og det er på friland .

Mvh S.H. 
Annonce
Men Karl Smart. Så må du vel osse  medgive at hvis man med lys og naresutter kan starte 1 mdr  før så får man osse tomater 1 måned tidligere?

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Men hvordan smager disse Bloody Butcher sammenlignet med andre?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 07-04-2025 21:23:38

Men hvordan smager disse Bloody Butcher sammenlignet med andre?

De smager faktisk ganske udmærket. Jeg har selv haft den i flere år,men den er ikke rigtig lykkedes i år. Og hvis jeg skal så den om nu så sent  så er der nogle af de andre jeg hellere vil ha.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
kovas skrev den 07-04-2025 20:27:45

Men Karl Smart. Så må du vel osse  medgive at hvis man med lys og naresutter kan starte 1 mdr  før så får man osse tomater 1 måned tidligere?

Nej det kommer an på hvornår planten blomster 

Mvh S.H. 
karl smart skrev den 08-04-2025 11:38:11

kovas skrev den 07-04-2025 20:27:45

Nej det kommer an på hvornår planten blomster 

Hvad er det så der styrer  blomstringen?

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Der er yderligere 33 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også