Grolys erfaringer søges.

Hej til Jer.
Jeg har købt et grolys 50x50cm forskellige røde og blå led pære. Der er meget lidt brugsanvisning med. Bare at det er optimalt med ca 50cm over bordet, men jeg synes at det er som om planterne ( tomat spire ) får for meget lys. Er  der nogen her som har nogle råd eller fif?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej til Jer. Jeg har købt et grolys 50x50cm... Vis hele indlægget
83 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
DLG du overvander dine planter .........................

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
karl smart skrev den 26-03-2025 13:17:30

Grolys er en narresut for for planterne , jeg har leget lidt med det , hver plante fik en all spectrum 3600 Lumen led lampe placeret 1-2 cm over planten , og de blev alligevel etioleret i nogen grad , de bedste og dyreste grolys armaturer 40 W giver 14000 lux , en plante i sollys får 110000 lux , så set fra plantens synspunkt så står den i halvmørke , og bliver unaturlig ranglet . hvis ,man vil have tomater til udplantning i maj , så er det nu de skal såes og stå i et sydvindue .

På denne link kan man bl.a. læse at ‘kort sagt er lumen hele den totalte mængde af lys, din LED-pærer, halogenpærer eller lignende udsender, og lux er et tal for, hvor meget en bestemt overflade er lyst op af en lysstråle’ Desuden er Danmark jo et land hvor solen sjældent skinner tre dage i træk, så de mange nævnte lux(110.000) er et max tal der normalt ligger langt over gennemsnittet for f.eks. en uge.
Desuden ville det være rart at kende div. planters optimale lysbehov i timer og lux, det ville hjælpe når lamper indkøbes og tænd/sluk uret indstilles.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hej John her er noget om planters lysbehov. Ikke at jeg forstår det men det er der nok nogen som gør https://plantelys.dk/led-vaekstlys-gavner-dyrkning-af-tomatplanter/  @ Karlsmart så er det jo ikke fordi mine tomater står i bælmørke med kun grolys. De står i et loftværelse under et tagvindue. Ikke et stort et men dog et tagvindue mod syd. Det jeg synes der er interessant er hvor meget lys kommer der i feb måned i de 4timer fra 16 til 20 og fra 6 til 10. Og iøvrigt når det er gråvejr. For det var det jeg var ude efter at kunne oplyse for at kunne starte noget før og derfor ha bedre planter til maj. Det er så ikke gået helt som forventet, men jeg er ret sikker på at det har en anden grund. Nu er det på 8. år jeg selv driver tomater frem og det er første gang jeg har haft så meget problem med det. Og jeg har ikke vandet dem mere el mindre end jeg plejer. Men så er det jo et held at jeg startede tidligt. Frø sået nu kan stadig sagtens nå at blive til noget godt.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
@kovas Jeg har selv to plantelamper på timer i værkstedet. Der står vores citrontræ vinteren over, og der er nu 5-7 flere flotte gule citroner end da det blev sat derind.
I værkstedet har jeg også en lille el-radiator kørende så der er 6-7 grader. Det passer også fint til opbevaring af maling m.v.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
karl smart skrev den 26-03-2025 22:58:30

DLG du overvander dine planter .........................

Hvordan kan du se det?  

Jeg tror min mobil tager "blege" billeder.  Farven ligner ellers græsplænen udenfor. 
De her billeder er taget med DSLR, uden solskin i dag - er det bedre?  

Det går stærkt med tomater. Dem på billedet er blevet sået d. 28 februar, det er 28 dage siden, så du kan sagtens når det, Kovas.
Min chili er lidt langsom i år, jeg kan ikke få den ene sort til at spire.
Annonce
Overvandning viser sig typisk ved at bladene bliver gule og hænger noget

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Jeg synes der er stor forskel på mine tomatplanter sidste år uden kunstigt lys og i år med kunstigt lys. 
Dvs dem i år få kunstigt lys om morgenen og om formiddagen, før solen begynder at skinne på dem og om aftenen igen, efter solen er gået ned under tagryggen. 
Billedet til venstre er blevet taget d. 29 april 2024 og billedet til højre i dag. 

Jeg måtte starte at omplante tomatplanter i de største krukker jeg har. Jeg tror de er ved at få blomster.
De skal stå på en vestvendt altan til sidst, ikke så godt, men hyggeligt nok  
Lampen er også ved at være for lille. 

Hej DLG Det er dejligt at se hvor meget du får ud af at gi tomaterne extra lys. Jeg fortsætter osse med mine, men deres forløb er meget forskellige. Nogle bliver rigtig pæne og andre kommer ingen steder og ender nok med at dø. Men jeg tilskriver det stadig til den dårlige jord fra starten. Dem som er pænest/størst er med en anden slags jord. Hvorfor har du sølvfolie om dine potter? Se billede i næste opslag.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Billede 

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Der er yderligere 43 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også