Grolys erfaringer søges.

Hej til Jer.
Jeg har købt et grolys 50x50cm forskellige røde og blå led pære. Der er meget lidt brugsanvisning med. Bare at det er optimalt med ca 50cm over bordet, men jeg synes at det er som om planterne ( tomat spire ) får for meget lys. Er  der nogen her som har nogle råd eller fif?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej til Jer. Jeg har købt et grolys 50x50cm... Vis hele indlægget
83 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Pyy  det er godt nok besværligt med den telefon. Man skal ændre oppe ved de 3 streger så der står camera i stedet for seneste, men så ændre den osse visning så det tager en krig at komme et år tilbage. Og hvis jeg så vil sende et billede fra maj så har den nulstillet så man skal hele vejen igennem igen.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Prøv at vælge Galleri eller Fotos i stedet for Seneste, når du skal indsætte billeder her på LDS
Hej DLG tak for svar. det var osse det jeg fandt ud af efter noget tid, men så orkede jeg ikke mere, men klogere blev jeg til næste gang.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Jeg har også tilsluttet mig "vækstlys" ideen  
Jeg har læst om, at man bruger 6500K til nye planter, så det er det jeg har fået. 2400 lumen. 
Det er ikke vækstlys, men bare "garage belysning"   for 89kr pr stk. 
Jeg har brugt 1 lampe i en uge, men efter omplantningen, har den fået 2 ekstra. 
Jeg er spændt på at se om det virker. 
6 tomatplanter og 1 chiliplante under lampen, 

Hvordan går det med dine tomatplanter, Kovas?
Grolys er en narresut for for planterne , jeg har leget lidt med det , hver plante fik en all spectrum 3600 Lumen led lampe placeret 1-2 cm over planten , og de blev alligevel etioleret i nogen grad , de bedste og dyreste grolys armaturer 40 W giver 14000 lux , en plante i sollys får 110000 lux , så set fra plantens synspunkt så står den i halvmørke , og bliver unaturlig ranglet . hvis ,man vil have tomater til udplantning i maj , så er det nu de skal såes og stå i et sydvindue .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Annonce
Hej DLG. jeg synes ikke det går så godt som forventet. Og så kunne man jo antage at dety er lyset skyld? Men jeg plejer at tage jord ude fra drivhuset og blande med kokus fibre. ( jeg er imod at bruge vores højmoser til vægstmedie) og det har fungeret meget fint. Men i år har jeg mistanke om at der er noget utøj i jorden som angriber roden. det vil jo osse få det til at se ud som overvanding. Så jeg købte alligevel noget så og priklemuld og umiddelbart kommer tomaterne fint i den jord. Men det blev jo noget sent at de blev sået, men der er jo tid nok til det alligevel.
@ Karlsmart det du skriver forstår jeg ikke en bønne af? Men så mange artikler som man kan finde om vægst lys så har jeg svært ved at tro at det er ren bluff, Så jeg fortsætter ufortrødent og ser hvad der sker. Her oppe i Ravnstrup er der en tidligere planteskoleejer som har haft og har lys på loftet hele vinteren. Jeg tror ikke at han gjorde det hvis det var bar gas.  DLG jeg synes at dine planter ser fine ud.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Jeg siger ikke at det er bluff , jeg har bare lavet det som producenterne bevist ikke oplyser om ,  hvor meget lys giver vækstlamper i forhold til den ægte vare solen og det er nedslåede tal , det er ganske lidt , et godt råd her til sidst flyt dine tomatplanter hen i et vindue selv et nordvindue er bedre end grolys

Mvh S.H. 
Jeg var også lidt skeptisk for karl smart bemærkninger - så jeg målte lux direkte mod solen 14:00 den røg over 200000 lux - jeg målte så 10 cm under min IKEA vaxer pære (49kr) som jeg synes jeg har gode erfaringer med og som jeg typisk har brugt på den afstand, det var lidt over 8000 lux. 

Den er så brugt til planter i vindues karmen i et østvendte vinduer. Måske er fidusen så at den trods alt snyder planterne med dagslængde - og supplerer en smule. Hentede mellem jul og nytår et par bladløse figen smågrene ind fra kulden de er rigtig fine nu med blade og rodnet. Tomater af selvhøste frø (arten ribs som jeg kun har set en enkelt gang har det også fint (også i vestvendt vindue under altan suppleret med lys).

Så vidt jeg er orienteret dyrkes skunk typisk uden dagslys i DK - men med stort el forbrug.

Ja der bliver dyrket hamp i lukkede kælderrum med mange  meget kraftige grolys lamper hængende  lige over planterne så de får max lys , strømforbruget er enormt , så man stjæler strømmen .

Mvh S.H. 
Hej Kovas. 
Tak, ja, de er ok indtil videre. Jeg kan ikke se om det er bedre med lampen endnu. Jeg har også et par planter som ikke få kunstigt lys. 
Når jeg køber såjord og 60 liter "tomat jord" i butikken, så pakker jeg noget af den over i 8 liters fryseposer og så varmer jeg dem gradvist op i mikroovnen, til de er godt varme, måske 50 - 60 grader.   Det gør jeg med jord til de planter som skal stå indendørs og det er noget jeg har lært af min mormor  .  
Sørgemyg skal nok komme,  men ikke med det samme. Så bruger jeg de gule klæbende insektplader.
Billedet med tomater er taget i dag. 
Man kan også se at de planter som ikke få lampen, lægger sig ned mod solen. 
De planter som får lampen, peger mod lampen, opad.

Der er yderligere 53 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også