Grolys erfaringer søges.

Hej til Jer.
Jeg har købt et grolys 50x50cm forskellige røde og blå led pære. Der er meget lidt brugsanvisning med. Bare at det er optimalt med ca 50cm over bordet, men jeg synes at det er som om planterne ( tomat spire ) får for meget lys. Er  der nogen her som har nogle råd eller fif?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej til Jer. Jeg har købt et grolys 50x50cm... Vis hele indlægget
83 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
GodeVen skrev den 05-03-2025 15:17:13

Når de bliver lange og ranglede, er det vel fordi de ikke får nok lys.

Ja 

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Dine planter får alt for meget vand , når de er spiret skal de stiiles køligt 15 gr C og lyst , ellers bliver de ranglet , jeg ved ikke hvad du vil med det der grolys  , men husk at hver gang du halvere afstanden mellem lampe og plante så får planterne 4 gange så meget lys , så hvis du sænker lampen fra 50 cm ned til 6 cm så får planterne 64 gange så meget lys, den bedste måde med tomater er at så ca 20 marts så er solen tilbage med 12 timers lys , det er lige det tomater har brug for , og så er planterne klar til udplantning i starten af maj .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Hej karl smart. Tak for dit indspark. Jeg har bemærket at din holdning til vanding er næsten extrem. De må først få når de er døden nær, men når det er sagt så vil jeg prøve at være lidt mere tilbageholdende. Interessant at lyset falder/ intensiveres med kvardratet på afstanden så det må jo ændre en del at flytte lyset længere op. Hvad jeg vil med grolys er dels beskrevet i et tidligere indlæg og så fremgår det jo af navnet. Så jeg forstår det som at du synes at grolys (selvom det bruges overalt i gartnerier)  er noget pjat. Men det er jo bare en holdning og ikke en erfaring.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Da dine blade ser gule ud og det er et symptom på overvanding , husk at der er mere end 10 gange så mange planter som dør eller mistrives af overvanding end der er af undervanding , da det jo er ganske lidt lys man får fra grolamper i forhold til sollys , så er det meget bedre at vente til vi har 12timers sollys og det har efter jævndøgn ca 22 marts , hvis du vil vide mere om grolys , så er der en facebook side som hedder tomatentusiaster der har  end 18000 medlemmer og de ved alt om tomatdyrkning og grolys .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Ja desværre er det nok sådan at man skal på facebook for at få noget om dette emne, men jeg er ikke på fjæsen og kommer det heller ikke. Så prøver jeg her med begrænset held og fred være med det. Men alt andet lige så må en plante som er startet en måned før osse gi tomater før. Det jeg prøver at finde ud af er hvad de prof gartnerier gør. Når jeg ser deres planter i planteskolen så er de tættere og mer kompakte og som regel i blomst når vi kommer til maj måned. Sidste år startede jeg osse i midt/ sidst i marts og det blev så osse senere at jeg fik tomater i forhold til andre år hvor jeg var startet tidligere. Må jeg skrive til dig til maj så kan vi sammenligne planter?

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Annonce
Jeg synes dine tomatplanter ser gode ud. 
De er kraftigere end mine forsøg, men jeg bruger hellere ikke vækstlys og dyrker "for sjovt" i vindueskarmen og senere på altanen.
Bare vent til de får de første blade, så ser du måske en forskel  

Når man klikker på "Anvendelse" i dit forhandler link, står der at man skal ringe til dem for at blive instrueret  
Jeg har flere gange sået chili sidst i december og kunne høste dem allerede i maj og anden gang i september.

Hej DLG  det er bare fordi jeg har et billede fra 12marts sidste år hvor de lige er kommet op dvs at de kun er få dage gamle og de er næsten som dem jeg viste her. Desværre kan jeg ikke finde ud af at sætte det billede ind. når jeg prøver at sætte ind fra mobilen skriver den seneste øverest og jeg kan ikke komme længere tilbage end årsskiftet. Det kan være at jeg skal ringe til dem. Men tænker at det er svært snakke om hvordan planter ser ud.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Den eneste idé jeg har, er at dine billeder er måske for store. Mobilen tager store billeder.
Eller de hedder noget forkert, som ikke er understøttet her.
Kan huske at du har haft problemer med "jpg" billeder og et andet format, som telefonen selv har ændret.
Det er første gang jeg prøver at sende en LDS besked  på mobilen, med et billede af mine tomater, som er kommet op i forgårs og i går.
Billedet er blevet komprimeret til 20% størrelse først. 

Ja jeg kan da se at mine er noget længere fremme. Problemet med billlederne er i første omgang ikke størrelsen,  det første billede jeg satte ind her er samme størrelse. Der sker det at når jeg har klikket på træk og slip dine filer her eller tryk for at vælge så skriver mobilen seneste og så kan jeg ikke komme længere tilbage end ca nytår.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Tomater spire fra den 12 marts 24 , her er de lige kommet op

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Der er yderligere 63 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også