Grolys erfaringer søges.

Hej til Jer.
Jeg har købt et grolys 50x50cm forskellige røde og blå led pære. Der er meget lidt brugsanvisning med. Bare at det er optimalt med ca 50cm over bordet, men jeg synes at det er som om planterne ( tomat spire ) får for meget lys. Er  der nogen her som har nogle råd eller fif?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
68 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Billede af  planter

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Jeg kan ikke svare dig på spørgsmålet. Jeg ville finde ud af hvilken lysstyrke målt i Lux er bedst for planterne.
Her står der noget generelt, som måske kan bruges. Der står minimum 1000 lux og 600 lux går slet ikke.
https://www.deichmannplanter.dk/plantelosninger/lys

Hvis der ikke kan findes noget bedre, ville jeg starte 1500 til 2500 lux. Det er rigtigt meget lys. Jeg har en gratis app til min mobil, der hedder Lux Meter. Jeg ved ikke hvor nøjagtig den er. Ellers kan man købe en lysmåler til under 300 kr, der sikkert er god nok.

Hej Gode ven. Det er denne her jeg har sat op https://gro-lys.dk/shop/microgreens/belysning/ledlys-vaekst-og-blomst-50w/.  der er ingen oplysning om lumen. Så det ved jeg ikke. Jeg vil ikke betale 300 for et luxmeter. Vil se om jeg kan finde den app til telefonen. tak for svar.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Hej igen startede med at installere noget der hedder luxmeter  men så finder jeg ud af at den vil ha adgang til min mobil for at reklamere mm det gider jeg ikke for at få den, men hvordan kommer jeg nu ud af det? nå nu fandt jeg en afinstallering  tak

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Afinstallerer.

Men hvad hjælper det? Du solgte din sjæl, da du købte en mobiltelefon.
Annonce
Hvorfor tror du planterne får for meget lys?
Hvis de gør kan du vel øge afstanden, eller det antal timer den er tændt.
Jeg købte et par grolys led-lamper som bruges til at holde gang i et citrontræ vinteren over. De står i værkstedet hvor der kun er mindre nord- og vestvendte vinduer. Lamperne er tændt ca 15 timer/d og er placeret tæt på træet.
Det giver også masser af citroner mens det står i værkstedet😊
Desværre kender jeg heller ikke lysintensiteten.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Forslaget med at måle lysstyrken, var blot et forslag, hvis man ikke kan trække på andre erfaringer.

Hvilke lamper er det præcis I har? Gro-lys har fler modeler.

Nu fandt jeg lige lommeregnere frem inden jeg trykte på send-knappen. Hvis det er modellen på 30x30 cm på 50 watt, kan jeg prøve at lave et estimat. Med 50 watt vil den nok give omkring 5000 lumen. Alt lyset går nedad. Hvis man løfter den op så lyset dækker 1x1 meter, vil man få 5000 lux, da lux er lumen pr. kvadratmeter. Altså en del mere end det jeg gættede. Jeg har i mellemtiden fundet en liste om dagslys, så nu kan jeg se at mit gæt var alt for lavt. Selv 5000 lux er ikke højt.

Øjnene kan ikke bruges til at måle lysstyrke, da hjernen kompenserer, så man reelt kun kan se forskelle. Prøv at tage en Gro-lys med ud en solrig dag, og ​den kan knapt lyse noget op.

Umiddelbart skriver de 50w og 180lm/w.
Det giver 9000 lumen.
Som jeg læser beskrivelsen mener de den dækker 60x60 cm når den hænger 50cm oppe.

Self kan jeg bare flytte lampen op, men det jeg var ude efter hvad andre havde af erfaringer. den plante som står nærmest uret med bogstaverne smi er sat der for lige godt en måned siden og jeg synes ikke at den rigtig udvikler sig. Tidligere år har de baret fået lys fra en sparepære  og der synes jeg devokser mere men de bliver nemt lange og ranglede. Derfor ville jeg prøve med grolys. Ved fejlsøgning kan man jo bare præve både dette og hint, men det kan være svært at vide hvad som det er som hjælper.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Når de bliver lange og ranglede, er det vel fordi de ikke får nok lys.
Der er yderligere 58 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også