Revner i tagplader B7

Hej venner
Håber på en vil kommer med sin syn på en lidt træls sag.
Jeg har lige købt et sommerhus som jeg er glad for.
Taget er under 10 år ( Rødbrun B7 plader fra Cembrit)
Jeg opdager efter nogle dage at ca. 40 ud af 200 tagplader på den ene sider af huset er revnet.
Det er nemt at se i det rigtige vejr ( fugtig vejr uden det regner)
Jeg tager fat i firmaet der har lavet tilstandsrapporten som vil tage ud og se på huset.
For 1. mdr. lover de at jeg vil høre fra dem samme dag da de skal forbi huset. Jeg hører ikke noget og skriver til dem for det manglende svar. De skriver til mig dagen efter ( 1 mdr efter )
Her skrive de at de godt kan se revnerne i det rigtig vejr og bede mig selv tage kontakt til Cembrit da taget har en 15 års garanti.
Kan det være rigtig at gøre det på den måde? Jeg syntes de burde have set det da de lavede tilstandsrapporten?
Mit ønske løsning er at tilstandsrapporten firmaet vil sige …
Vi har overset en fejl. Vi vil dække udgifter til tømmerne og laver sagen over for Cembrit .
Hvordan står jeg stillet? Det er ikke tegnet ejeskifteforsikring.

Hej venner Håber på en vil kommer med sin syn på... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja altså Cembrit var ude for at se på taget og konstaterede at det ikke var lagt efter deres anvisninger (de nævnte selv mundligt manglende ventilation/vindhætter, men det fremgår ikke af den officielle afvisning) og at de derfor afviste garantien, men istedet ville give os 50% af pladerne i kulance. Nej man kan undre sig over at man ikke følger anvisningerne når man ligger et tag, men det kan der jo være flere grunde til f.eks æstetikken i at man ikke gider at have vindhætter overalt og mange håndværkere jo siger at det ikke gør nogen forskel for holdbarhed. Vi har haft flere håndværkere og byggesagkyndige ude for at se på taget og alle har haft deres egen udlægning af hvad der kan være sket, hvorfor osv.
Til forskel for jer så var det ikke nævnt i vores tilstandsrapport så vi kunne køre den igennem ejerskifte.

Jeg overvejede dog flere gange at dette måtte være en sag for DR Kontant eller ​lignende ​da det virker til at der er mange som oplever at deres tag revner på underlig vis og at Cembrit ofte afviser, men er søde at tilbyde noget på kulance for at få sagen ​til at gå væk.

Cami312 skrev den 12-05-2026 06:52:18

ChrisTonnesen skrev den 12-05-2026 06:27:52

Vi vandt sagen igennem vores ejerskifte. Det tog lang tid og vi skulle være meget vedholdende i vores argumentation om at det var den tidligere ejer som havde lagt taget, og at skaden derfor var tilstede da vi overtog huset. Vi havde uvildige byggesagkyndige ude for at lave en rapport og det var det som blev vores vindende argument.

Tak for svar! Havde cembrit også sagt til jer, at der ikke var tilstrækkelig ventilation? Det står i vores tilstandsrapport og cembrit har også sagt det. Det undrer mig bare, at man ligger et nyt tag i 2011 uden tilstrækkelig ventilation. 

Vi vandt sagen igennem vores ejerskifte. Det tog lang tid og vi skulle være meget vedholdende i vores argumentation om at det var den tidligere ejer som havde lagt taget, og at skaden derfor var tilstede da vi overtog huset. Vi havde uvildige byggesagkyndige ude for at lave en rapport og det var det som blev vores vindende argument.

Tak for svar! Havde cembrit også sagt til jer, at der ikke var tilstrækkelig ventilation? Det står i vores tilstandsrapport og cembrit har også sagt det. Det undrer mig bare, at man ligger et nyt tag i 2011 uden tilstrækkelig ventilation. 

Det ved jeg ikke noget om...de skiftede bare....på den ene side var der 40 ud af 160 plader der var revnet og skiftede det hele

ChrisTonnesen skrev den 12-05-2026 09:37:51

Ja altså Cembrit var ude for at se på taget og konstaterede at det ikke var lagt efter deres anvisninger (de nævnte selv mundligt manglende ventilation/vindhætter, men det fremgår ikke af den officielle afvisning) og at de derfor afviste garantien, men istedet ville give os 50% af pladerne i kulance. Nej man kan undre sig over at man ikke følger anvisningerne når man ligger et tag, men det kan der jo være flere grunde til f.eks æstetikken i at man ikke gider at have vindhætter overalt og mange håndværkere jo siger at det ikke gør nogen forskel for holdbarhed. Vi har haft flere håndværkere og byggesagkyndige ude for at se på taget og alle har haft deres egen udlægning af hvad der kan være sket, hvorfor osv.
Til forskel for jer så var det ikke nævnt i vores tilstandsrapport så vi kunne køre den igennem ejerskifte.

Jeg overvejede dog flere gange at dette måtte være en sag for DR Kontant eller lignende da det virker til at der er mange som oplever at deres tag revner på underlig vis og at Cembrit ofte afviser, men er søde at tilbyde noget på kulance for at få sagen til at gå væk.

Ja du har ret, det vil faktisk være spændende at tage med kontant, for det er de samme historier folk får - “taget er lagt forkert - manglende ventilation”. Og det undre mig så, hvorfor de vil refundere plader alligevel? 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis