Revner i tagplader B7

Hej venner
Håber på en vil kommer med sin syn på en lidt træls sag.
Jeg har lige købt et sommerhus som jeg er glad for.
Taget er under 10 år ( Rødbrun B7 plader fra Cembrit)
Jeg opdager efter nogle dage at ca. 40 ud af 200 tagplader på den ene sider af huset er revnet.
Det er nemt at se i det rigtige vejr ( fugtig vejr uden det regner)
Jeg tager fat i firmaet der har lavet tilstandsrapporten som vil tage ud og se på huset.
For 1. mdr. lover de at jeg vil høre fra dem samme dag da de skal forbi huset. Jeg hører ikke noget og skriver til dem for det manglende svar. De skriver til mig dagen efter ( 1 mdr efter )
Her skrive de at de godt kan se revnerne i det rigtig vejr og bede mig selv tage kontakt til Cembrit da taget har en 15 års garanti.
Kan det være rigtig at gøre det på den måde? Jeg syntes de burde have set det da de lavede tilstandsrapporten?
Mit ønske løsning er at tilstandsrapporten firmaet vil sige …
Vi har overset en fejl. Vi vil dække udgifter til tømmerne og laver sagen over for Cembrit .
Hvordan står jeg stillet? Det er ikke tegnet ejeskifteforsikring.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du tager fat i Cembrit.
Reklamation kan ske ved udfyldelse af reklamationsformular på https://www.cembrit.dk/om-cembrit/cembrit-garanti/udfyld-reklamation/. Cembrit A/S er herefter berettiget til at besigtige det pågældende Produkt.
Og ja der er klager over firmaet men det kan tilstands rapport jo ikke ændre på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Vi har haft samme problem med vores Cembrit B7 tag som er fra 2015. Det revner og flækker, som dit. Vi kontaktede ​Cembrit som var ude og konstaterede at taget var lagt uden af have fulgt deres ​vejledning (dvs manglende udluftning) men de ville gerne på kulance give os 50% af pladerne. Vi brugte det næste 1.5 år på at køre sag igennem ​vores ejerskifteforsikring ​hvor vi efter det ​lange togtrækkeri endte ​med at vinde sagen fordi taget tilsyneladende ikke var lagt korrekt. Håber i har fundet en god løsning på jeres tag.
Jeg synes at det er skuffende at høre, at manglende udluftning skulle være årsag til at Cembrit tagplader sprækker. Ekstra udluftning skyldes normalt et ønske om lavere fugtighed. Men tagplader er lavet af samme materiale på begge sider. Det virker absurd at tagplader kan have problemer med fugtighed. Eller er skyldes kravet om udluftning, noget helt andet, som jeg har overset? Normalt er kravet om udluftning af tag for træværkets skyld.

Da man stoppede med asbest, var der problemer med holdbarheden på tagplader de første år. Men jeg synes stadig man hører klager over holdbarheden på Cembrit tagplader.

Swisspearl overtog Cembrit for nogle år siden. Er der nogen der ved om det har haft indflydelse på deres produktionsmetode?

Jeg lukker
Har fået det hele skiftet på garanti

ChrisTonnesen skrev den 11-03-2026 12:29:34

Vi har haft samme problem med vores Cembrit B7 tag som er fra 2015. Det revner og flækker, som dit. Vi kontaktede Cembrit som var ude og konstaterede at taget var lagt uden af have fulgt deres vejledning (dvs manglende udluftning) men de ville gerne på kulance give os 50% af pladerne. Vi brugte det næste 1.5 år på at køre sag igennem vores ejerskifteforsikring hvor vi efter det lange togtrækkeri endte med at vinde sagen fordi taget tilsyneladende ikke var lagt korrekt. Håber i har fundet en god løsning på jeres tag.

Hejsa 

Vandt du sagen hos cembrit eller ejerskifte? Altså hvem betalte? Vi står i samme situation 
Annonce
Skriv til cembrit og de kommer forbi.
Jeg fik det skiftet på deres regning

Allan

Urup skrev den 11-05-2026 10:20:04

Skriv til cembrit og de kommer forbi.
Jeg fik det skiftet på deres regning

Allan

Hejsa 

Jeg har haft dem forbi. Og vi står i samme situation som ham hvis kommentar jeg svarede på.  Derfor vil jeg gerne høre hvordan han vandt sagen 
Jeg skrev bare til dem og de var forbi og skrev til mig at de ville skifte på deres regning.
Det har de gjort og alt er i orden.
Allan

Vi vandt sagen igennem vores ejerskifte. Det tog lang tid og vi skulle være meget vedholdende i vores argumentation om at det var den tidligere ejer som havde lagt taget, og at skaden derfor var tilstede da vi overtog huset. Vi havde uvildige byggesagkyndige ude for at lave en rapport og det var det som ​blev vores vindende argument.
ChrisTonnesen skrev den 12-05-2026 06:27:52

Vi vandt sagen igennem vores ejerskifte. Det tog lang tid og vi skulle være meget vedholdende i vores argumentation om at det var den tidligere ejer som havde lagt taget, og at skaden derfor var tilstede da vi overtog huset. Vi havde uvildige byggesagkyndige ude for at lave en rapport og det var det som blev vores vindende argument.

Tak for svar! Havde cembrit også sagt til jer, at der ikke var tilstrækkelig ventilation? Det står i vores tilstandsrapport og cembrit har også sagt det. Det undrer mig bare, at man ligger et nyt tag i 2011 uden tilstrækkelig ventilation. 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis