Tvangsopløsning og Nilan anlæg

Hej. Jeg har for et par måneder siden fået installeret et Nilan 350 polar i mit hus. Entreprenøren der har monteret det, er sendt på tvangsopløsning, og han er ikke til at få fat på.

Mit anlæg fungerer ikke helt optimalt. Jeg taber i snit 3-4 grader mellem udblæsning og indblæsning. Anlægget er blevet reguleret (har ikke fået rapporten endnu). Ham der har indreguleret, mener ikke det kan optimeres mere. Jeg føler mig ikke overbevist om hans svar. Han mener, at rørene ikke er isoleret nok. Tager jeg fejl, hvis jeg siger, at rørenes isolering er underordnet, når anlægget modtager luft som er 21 grader, men ikke formår at varme den kolde luft udefra op til mere end 17-18 grader. For mig tyder det på at varmeveksleren ikke er effektiv nok. Tager jeg fejl? Jeg har vedlagt nogle observationer, som måske kan bidrage til de input, jeg håber at få. Mange tak på forhånd. 

Hej. Jeg har for et par måneder siden fået... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er begyndt at samle information.
Vedrørende brugen af 2 x 75 mm rør til hvert værelse (formentlig valgt pga. husets flade tag), mistænker jeg, at det kan være problematisk.
Tværsnitsarealet for 2 x 75 mm rør er samlet 88 cm², mens et enkelt 125 mm rør ville have 122 cm². Det betyder, at ventilationsanlægget skal arbejde meget hårdere for at få tilstrækkelig luftgennemstrømning. Det kan være en forklaring på mit høje fugtighedsniveau (som dog faldt markant, da jeg skruede op til niveau 3. Alligevel har jeg svært ved at komme under 46 pct luftfugtighed. Kørt trin 4 (højeste niveau) i 2 timer og kom ned på 40 pct.

Er min overordnede tese helt forkert?

Hvis min antagelse er korrekt, må det også have en indvirkning på varmegenvindingen, da der ikke transporteres nok varm luft tilbage til anlægget. Jeg har bemærket, at udblæsningstemperaturen er ca. 2 grader højere ved trin 3 sammenlignet med trin 1, hvilket kunne tyde på en begrænsning i luftmængden.

Jeg tror 100 mm rør er det mest almindelige på det sidste stykke frem til hver ind eller udblæsning. Der er 78 cm2
Si din tese er noget ved siden af. 
Den mindre dimension kan jo kun have betydning ved den store luftmængde. Når du kører på trin er det helt ligegyldig.
Og til sidst: Når du trækker større luftmængde, så når det ikke at køle så meget på vej ud til anlæg. Så det har mere med isolering at gøre, eller at der trækkes mere luft fra rum med højere temperatur. Rørdimension har ingen indflydelse på varmetab på vej til anlæg. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hos mig er det fra anlægget og hele vejen ud, at de er 75 mm, og ikke kun det sidste stykke 

Altså 2*75 mm rør hele vejen fra hvert rum til den boks hvor alle rør mødes, der kobles til anlægget

@Erik: Til din orientering så er det formentlig system Lindab InDomo, kanalsystem gulv/væg, eller tilsvarende.

@ Trådstarten: Nu må du snart se at komme ud af "Busken", Du får ikke den rette hjælp når du ikke kommer med de informationer som der bliver bedt om. 
Det ender med at de personer som har viden, om ventilation, til sidst ikke gider hjælpe dig! 

Fremlæg straks tegning af rørsystemet.
Fremlæg Excel målingen med de 4 trin som der er blevet bedt om.
Bekræft hvilket Lindab rørsystem du har eller tilsvarende rørsystem
Fremlæg hvor meget anlægget er dimensioneret til i total m3/h.
Hvor meget hold er der i at du påstår at systemet overholder "energikravene", fremlæg den målte SEL værdi.
Evt. SEL værdien hænger ikke sammen med det du skriver d. 03-03-2025 21:51
Hvornår, med dato, har du fået Indreguleret systemet, da given Indreguleringsrapport ikke tager "7 lange og 7 bredde" at få skrevet/fremsendt.

Det er højst usandsynligt at der er fejl på Nilan anlægget, herunder "varmeveksleren". Fejlen skal primært findes i rørsystemet og Indreguleringen kan ikke rette meget op på et dårligt rørsystem.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis