Tvangsopløsning og Nilan anlæg

Hej. Jeg har for et par måneder siden fået installeret et Nilan 350 polar i mit hus. Entreprenøren der har monteret det, er sendt på tvangsopløsning, og han er ikke til at få fat på.

Mit anlæg fungerer ikke helt optimalt. Jeg taber i snit 3-4 grader mellem udblæsning og indblæsning. Anlægget er blevet reguleret (har ikke fået rapporten endnu). Ham der har indreguleret, mener ikke det kan optimeres mere. Jeg føler mig ikke overbevist om hans svar. Han mener, at rørene ikke er isoleret nok. Tager jeg fejl, hvis jeg siger, at rørenes isolering er underordnet, når anlægget modtager luft som er 21 grader, men ikke formår at varme den kolde luft udefra op til mere end 17-18 grader. For mig tyder det på at varmeveksleren ikke er effektiv nok. Tager jeg fejl? Jeg har vedlagt nogle observationer, som måske kan bidrage til de input, jeg håber at få. Mange tak på forhånd. 

Hej. Jeg har for et par måneder siden fået... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
anlægget står i et opvarmet rum, så det er ikke udsat for frost

@ Trådstarter: Du skriver Nilan 350 Polar? 
I henhold til Nilans hjemmeside har Nilan ikke noget produkt der hedder "Nilan 350 Polar" !

Hvad produkt har du?
Hvor meget er anlægget dimensioneret til?
Ved hvilken hastighed/trin er temperaturene målt?
Det er ikke normalt, I denne tid, med 55%-60% luftfugtighed, hvor gammel er huset?
Hvordan er anlægget sat op vedr. luftfugtighed?

Du skriver Marts 2025, i dag har vi 1. Marts. 
Du har jo hverken styr på dato eller produktnavn 
Kom nu med de rigtige informationer 

Sorry, formateringen drillede i excel. Anlægget hedder comfort 350 top polar og er installeret i et opvarmet rum. 

Ved ikke, hvad jeg skal svare til dimensionering, om der er noget, der er blevet gjort. Det er et hus på 199 m2.

Alle målinger er målt på trin 1.

I forhold til luftfugtighed, har ham der har indreguleret det, sat “lav fugtighed” til 45 pct.

Det er et 60’er hus der er totaltrenoveret
Når du bl.a. ikke har Indreguleringsrapporten er du på "herrens mark".
Så længe du ikke er i besiddelse af en Indreguleringsrapport, er anlægget, alt andet lige, ulovligt i henhold til bygningsreglementet!

Normal dimensionering, såfremt lovkravet m3/h for gulvareal ikke er større:
Køkken = 72m3/h, Bad og eller bad/toilet = 54m3/h, Toilet og bryggers = 36m3/h
Hvad vil det give i m3/h for dit hus?

Nilan og Genvex skriver i deres dokumentation at rør skal isoleres med min. 100 mm. Hvor maget er dine rør isoleret?
I praksis gør 200 mm isoleringen af rørene, ingen skade, tværtimod.
Afhængig af rørisoleringen kan du tabe en del af effekten/virkningsgraden, spec. for T3. 

Er anlægget udført 100% professionelt?
Har du nogen form for tegning af rørføringen?
Kender pt. ikke din app-styring, men hvor mange trin er der?

Alt andet lige, indtil efterfølgende manuallæsning, er følgende:
T3 (udblæsning) = før "varmeveksleren"
T4 (afkast) = efter "varmeveksleren"
T7 (indblæsning) = efter "varmeveksleren"
Alt andet lige, indtil det modsatte er kommet på banen, skal Virkningsgraden måles i forskellen mellem:
T8 Udetemperatur og T4 afkast, hvad desværre ikke gør virkningsgraden bedre.

Hvad temperaturer har du i huset?

Tilbage til den forholdsvise høje luft fugtighed:
Er det et nyt hus eller hvad?
Har i mange f.eks. potteplanter, som kræver meget vand, i huset?

Hvor i landet bor du?
Lad være med at udbetale mere før der klarhed vedr. Nilan anlægget.
Annonce
Jeg venter stadig på at modtage indreguleringsrapporten, men har fået at vide, at anlægget er næsten dimensioneret korrekt. Den person, der indregulerede anlægget, ville have valgt lidt større rør til badeværelserne, hvis han havde monteret det selv. Han løste det i stedet ved at øge udblæsningen i forhold til indblæsningen, hvilket betyder, at anlægget bruger lidt mere energi på udsugning, men det holder sig stadig inden for energikravene efter indreguleringen.

• Der er 50 mm isolering under rørene og 300 mm over rørene.

• Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt installationen er 100 % professionel, da det er en totalentreprenør, der har stået for arbejdet.

• Jeg har tegninger over rørføringen i huset.

• Der er 4 trin i styringen.

• Temperaturen i huset er 22 grader.

• Det er et renoveret hus med nyt tag, nye døre og nye vinduer.

Håber, det besvarer dine spørgsmål – og mange tak for din hjælp

Som du selv er inde på i din startindlæg er dit anlæg ikke optimalt, endda langt fra.

Når anlægget ikke er i balance, inden for +1-3 m3/h for mere udsugningen, bliver dine målinger også derefter.
Din indregulering lyder for mig, som lidt fuskagtigt.

Rørisoleringen kan ikke være årsagen, såfremt de 50 mm er imod klimaskærmen.

Min luftfugtighed for Nilan  Comfort 450, har i februar ligget  på ca. 35%, pt = 32%.
Det er i stærk kontrast til din på 50% - 60%, hvad årsagen så er må du bedst selv vide.

Kan ikke komme med flere input, før du fremlægger en Indreguleringsrapport, samt tegning af rørføringen.
Lyder ikke godt. Måske kan fugt niveauet være for højt, fordi anlægget konsekvent har kørt i trin 1? Lagde det på trin 1, for ikke at tabe for meget varme, når genvindingen ikke var bedre.

If til tegning og rørføring, så samler jeg det, når jeg modtager rapporten på mail. Håber du vil se på det, og ønsker du noget for det, så finder vi ud af det.

Ren nysgerrighed, hvad betydning har rørføringen, hvis rørene er isoleret korrekt? Er det afstanden til anlægget? Alle rør er 2x75 mm til hvert rum
Du kunne prøve at lave måling på alle 4 trin. Start med trin 1. Når du har noteret temperaturene fra trin 1, så skifter du til trin 2, efter 10-15 min burde ny temperatur være faldet i ro, for aflæsning, og så videre.
Sæt temperaturene ind i Excel for hver trin, så det er til at sammenligne.
Termofølerne kan også vise forkert.
Hvilket trin er dimensioneringen (72-54-36 m3/h) indreguleret i/på?
Har du er temperatur T15, panel? Hvis ja tag den med i din nye 4 trins måling.

Du skriver at du har 22° i huset, men du har 2 målinger, T3 på 22,4° og 22,5° (udblæsning), altså en temperaturstigning, hvordan hænger det sammen?

Du skriver: Alle rør er 2x75 mm til hvert rum? Det må vi senere, se nærmere på din rørtegning.
De mindste ventilations rør jeg har hørt om er 100 mm. Der er meget almindeligt at bruge dem det sidste stykke ud til ind/ud ventiler

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis