Tvangsopløsning og Nilan anlæg

Hej. Jeg har for et par måneder siden fået installeret et Nilan 350 polar i mit hus. Entreprenøren der har monteret det, er sendt på tvangsopløsning, og han er ikke til at få fat på.

Mit anlæg fungerer ikke helt optimalt. Jeg taber i snit 3-4 grader mellem udblæsning og indblæsning. Anlægget er blevet reguleret (har ikke fået rapporten endnu). Ham der har indreguleret, mener ikke det kan optimeres mere. Jeg føler mig ikke overbevist om hans svar. Han mener, at rørene ikke er isoleret nok. Tager jeg fejl, hvis jeg siger, at rørenes isolering er underordnet, når anlægget modtager luft som er 21 grader, men ikke formår at varme den kolde luft udefra op til mere end 17-18 grader. For mig tyder det på at varmeveksleren ikke er effektiv nok. Tager jeg fejl? Jeg har vedlagt nogle observationer, som måske kan bidrage til de input, jeg håber at få. Mange tak på forhånd. 

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu tænker jeg ikke at det er en varmeveksler du har, men en krydsveksler og dine tal viser at den har en effektivitet grad på ca. 85 % hvilket er helt efter bogen så fremt at temperaturen du angiver som indblæsning er vist lige efter din krydsveksler.....men jeg går da ud fra at du har en supplerende varmekilde i for af en varmeflade for ellers kan du jo aldrig få hævet temperatur...og det ser ud til at den ikke virker... 
Så blev jeg lidt klogere. Det er måske en krydsveksler. Har ikke nogen varmeflade monteret på anlægget. Min nabo har et lign anlæg uden varmeflade og hans temperatur tab er maksimalt 1 grad. Synes 3-4 er meget. Måske jeg tager fejl? Og hvad gør hans anlæg så effektiv i så fald 
Måske luftgennemstrømning igennemmvekslere er lavere...  en veksler kan ALDRIG opnå en 100 % energi overførsel, så hvis du vil have samme temp, eller højere på indblæsningsluft end udsugningsluft så skal der en supplerende varmekilde til
Kan det betale sig at få eftermonteret det. Hvordan kan man lave sådan en beregning 
Om det kan betale sig kommer an på hvilken energi kilde du bruger, og naturligvis pris på energien. 
Hvis du bruger en el-eftervarmeflade og du i forvejen opvarmer huet med varmepumpe, så vil den tilførte varme efter veksler koste ca. 4 x så meget som det du har i radiatorer.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Varmer op med gas og har gulvvarme. Når jeg beregner virkningsgraden på anlægget på tværs af de dage, jeg har noteret data, så ligger det på 79 pct. Er det ikke et stykke under det forventet 
Din entreprenør er i opløsning, har du fået hele anlægget leveret, hvad siger producenten af din varmeveksler
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Varmer op med gas og har gulvvarme   Så har du vandbåren varme. Sætter du så vandbåren eftervarme op så er det samme pris om du opvarmer på luften som kommer ind eller det er gulvvarmen der opvarmer den lidt kølige luft.
Så er der kun frost problematik. Altså risiko for at anlægget fryser. Det kommer an på hvor det er placeret. Kan der komme frost ved slukket anlæg, ( f.eks. strømsvigt. Her kan løsningen være at vandet i anlægget frostsikres ligesom kølevandet på an bil.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
tbox skrev den 01-03-2025 12:47:17

Din entreprenør er i opløsning, har du fået hele anlægget leveret, hvad siger producenten af din varmeveksler

Har fået det hele leveret af entreprenøren. Har ikke talt med producenten da jeg end ikke har fået en faktura for det udførte arbejde. Pengene er overført til entrepenøren men selskabet blev tvangsopløst dagen efter  

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis