Kondens på indersiden af undertag i loftrum

Hej!

Jeg har et problem med kondens i loftrum når det er rigtig koldt.

Mit loftrum er ikke isoleret, så når det bliver rigtig koldt rimer det på undersiden af undertaget.

Når det så bliver varmt er der kondens der løber ned af undertagets inderside (og drypper indvendigt ved vores Velux vindue.)

Så hvordan undgår jeg kondens på indersiden af undertaget i loftrummet?

Der er to udluftningshætter (på 6 meter) i rygningen og hele rygningen er med rygningselementer (så der burde være udluftning nok)

Håber nogen kan hjælpe :)

 "Hov - Nå det ser man ikke"

Hej! Jeg har et problem med kondens i loftrum når... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@BOFH: Citat fra det første svar til Trådstarter vedr. sundt loft, vedhæftet pdf-fil:

- Et sundt loft er først og fremmest lufttæt. Det vurderes ud fra, at loftskonstruktionen ikke må have revner, sprækker eller andre utætheder eksempelvis ved loftslemme og installationer såsom lampeudtag eller spots.

Som PDF-beskrivelsen også skriver er en dampspærre uden betydning såfremt loftet er lufttæt.

 @BOFH: Du skriver så langt senere: Cembrits guide er ikke valid for konstruktionen.
Korrekt Cembrit guiden er ikke valid, men den viser princippet i ventilation af et givet loft, hvad også var formålet og hensigten, sammenholdt med pdf filer for et sundt loft.
GSH skrev den 21-02-2025 10:18:11


 @BOFH: Du skriver så langt senere: Cembrits guide er ikke valid for konstruktionen.
Korrekt Cembrit guiden er ikke valid, men den viser princippet i ventilation af et givet loft, hvad også var formålet og hensigten, sammenholdt med pdf filer for et sundt loft.

Ok, men der er ift trådstarters konkrete problem ikke en eneste anvisning der rent faktisk forbedrer situationen. Guiden forholder sig IKKE til en situation med lukket skråvæg og ej heller konstruktion med undertag, men omhandler mest placering af udvendige hætter der kun er relevant i problematikker med lukket tagdækning og ikke er valid for trådstarters problem ift kondens på undertag.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

@ BOFH: Hvor fra har du at det er med lukket skråvæg, det har Trådstarter jo ikke skrevet noget om!

Guiden forholder sig til et usundt loft, uanset om det er med undertag eller ikke. Ligeledes påpeger Guiden at et sundt loft kan udmærket ske uden Dampspærre!
Om der er undertag eller ikke er i principper irrelevant, for ventilationen og en lufttæt etageadskillelse.

Trådstarter har heller ikke nævnt hvor meget isolering der er, ej heller i hvilken tilstand!

@ BOFH: Ligeledes er Guiden gratis, hvorimod dine henvisninger, alt andet lige, ikke er gratis.

Et grelt eksempel med et ikke lufttæt loft, længere nede ad vejen.
Ejeren beklagede sig over at hans Asbestplader var begyndt at smulderet visse steder .
Ved besøget på loftet kunne det konstateres at der hang vanddråber i lange rækker, visse steder, på undersiden af Asbestpladerne. 
Ved nærmere undersøgelse kunne man se ned i stuen, gennem en revne, på godt 1 cm, henne ved gavlen, i hele stuens bredde. 
Visse Asbestpladers underside opsugede denne fugt, kombineret med frostvejr, var en dårlig kombination.
GSH skrev den 21-02-2025 16:49:50

@ BOFH: Hvor fra har du at det er med lukket skråvæg, det har Trådstarter jo ikke skrevet noget om!

Kender du nogle steder hvor nøgleord som loftrum, velux og undertag ikke skulle betyde det?

Trådstarter er mere end velkommen til at rette på mig. 

/BOFH 


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Okay, jeg opdatere lige med lidt info (og tak for alle jeres indlæg!)

Jeg nævnte jeg havde 2 åbninger på 6 meter i længde, dette var i rygningen og ikke i undertaget.

Mit undertag var lagt med overlap i kip uden nogen ventilation, dette er en fejl fra min side og skyldes at jeg faktisk troede at diffusionsåben betød at undertaget kunne ånde (selv gjort velgjort 😩)

Jeg har løst det ved at åbne undertaget i kip, men som i nævner er det lige vidt hvis der ikke er åbent under undertaget i tagfod.

mit tage er uden udhæng og uden sternbræt. Mit tag slutter kort efter ydervæggen.

Jeg er ret sikker på at jeg ikke har tilstrækkelig åbent under undertaget ved tag foden. Dette skyldes at jeg prioriteret undertaget lå helt ud til ydervæggen, så evt vand ikke løb ind i hulrummet. Hvordan jeg forener at der skal kunne komme loft ind under undertaget og samtidig have undertaget helt fri af ydervæggen skal jeg lige tygge på.

 "Hov - Nå det ser man ikke"

Annonce
Der er ikke noget i vejen med at det er lagt med overlæg i kip, den del er helt normalt da det er et udsat sted og der ellers vil være tendens til indtrængning af udefra kommende vand i slagregn og blæst, evt også fygesne.

Som tidligere nævnt er det generelle krav til ventilation ved diffusionsåbent undertag at 1/500 del af arealet skal være åbent til ventilation. Det lyder ikke til at være et krav du har været opmærksom på??
Det kan opnås (som elmand skriver) vha sprække i udhæng + gennemgang i skråvæg og/eller ventiler i undertaget såfremt isolering ligger direkte imod undertaget i skråvæg.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 22-02-2025 10:55:28

Der er ikke noget i vejen med at det er lagt med overlæg i kip, den del er helt normalt da det er et udsat sted og der ellers vil være tendens til indtrængning af udefra kommende vand i slagregn og blæst, evt også fygesne.

Som tidligere nævnt er det generelle krav til ventilation ved diffusionsåbent undertag at 1/500 del af arealet skal være åbent til ventilation. Det lyder ikke til at være et krav du har været opmærksom på??
Det kan opnås (som elmand skriver) vha sprække i udhæng + gennemgang i skråvæg og/eller ventiler i undertaget såfremt isolering ligger direkte imod undertaget i skråvæg.

/BOFH 

 Tak! Jeg har ikke udhæng som sagt :)

Jeg har rygningselementer langs hele rygningen så jeg er ikke så bekymret for slagregn.

Min udfordring ved tagfoden er at mit tag slår et lille knæk i hældning, så undertaget bliver klemt ned ved første lægte (beklager min tegning nok ikke vinder præmier)

Så hvis jeg ikke kan få luft op fra tagfoden under undertaget, vil det så være nok/ok at installere ventilationshætter så lavet i loftrummet jeg kan?

 "Hov - Nå det ser man ikke"

JackieO skrev den 22-02-2025 11:09:44

Så hvis jeg ikke kan få luft op fra tagfoden under undertaget, vil det så være nok/ok at installere ventilationshætter så lavet i loftrummet jeg kan?

Ja det vil helt klart være et forbedrende tiltag. Jeg ville starte med at placere et stk per spærfag per side, skiftevis oppe (30-40cm fra kip) og nede (30-40cm over isolering).

Såfremt du påregner at etablere en ordentlig dampspærre indvendigt og forbedre din isolering i loftet, skal du huske at placere ventilerne så højt at de ikke generer den ekstra højde på isoleringen. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 22-02-2025 11:19:52

JackieO skrev den 22-02-2025 11:09:44

Så hvis jeg ikke kan få luft op fra tagfoden under undertaget, vil det så være nok/ok at installere ventilationshætter så lavet i loftrummet jeg kan?

Ja det vil helt klart være et forbedrende tiltag. Jeg ville starte med at placere et stk per spærfag per side, skiftevis oppe (30-40cm fra kip) og nede (30-40cm over isolering).

Såfremt du påregner at etablere en ordentlig dampspærre indvendigt og forbedre din isolering i loftet, skal du huske at placere ventilerne så højt at de ikke generer den ekstra højde på isoleringen. 

/BOFH 

 Og den del af taget der er “gemt” bag skråvæg skal nok klare sig uden ventilation fra tagfoden?


 "Hov - Nå det ser man ikke"

@ JackieO: Hvor fra har du at der skal være undertag for Eternit tagplader?
Eller hvad er begrundelsen for undertag, eller er der nogen der har "påduttet" dig det?

Det er meget meget atypisk med undertag for Eternitplade tag!

Hvis Eternitpladerne er lagt korrekt op med tilhørende tætningslister, er der ingen grund til undertag!
Frem for "ventiler her og der alle vegne" så fjern problemet Undertaget, så kan du få luft ind ved tagfoden, sammenholdt med dine allerede ventiler i tagryggen, så er du nået et godt stykke.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis