Kondens på indersiden af undertag i loftrum

Hej!

Jeg har et problem med kondens i loftrum når det er rigtig koldt.

Mit loftrum er ikke isoleret, så når det bliver rigtig koldt rimer det på undersiden af undertaget.

Når det så bliver varmt er der kondens der løber ned af undertagets inderside (og drypper indvendigt ved vores Velux vindue.)

Så hvordan undgår jeg kondens på indersiden af undertaget i loftrummet?

Der er to udluftningshætter (på 6 meter) i rygningen og hele rygningen er med rygningselementer (så der burde være udluftning nok)

Håber nogen kan hjælpe :)

"Hov - Nå det ser man ikke"

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du har kondens på undersiden af undertaget er dit loft usundt, pga. manglende ventilation og eller utæt loft hvor der kommer luft/vanddamp fra underetagen.

For at loftet kan blive ventileret skal der kunne komme luft ind ved tagfoden i hele husets længderetning. 
Der kan ikke opstå naturlig ventilation hvis der ikke kan komme luft ind ved tagfoden, selv om der er ventiler i kip.

Vedhæfter 2 pdf filer: Sundt loft og Cembrit ventilationsanbefalinger.

Som sagt der er 2 muligheder på fejl:
Manglende luftindtag ved tagfoden og eller utæt loft til underetagen.

Tak! Giver mening!

Nogen forslag til hvordan jeg fejl finder om det er det ene eller det andet ?

På den korte tid har du formentlig ikke læst de vedhæftede pdf filer, ordentlig.

F.eks. luft ved tagfoden, fat "kikkert og briller" 
F.eks. utæt loft, tjek loftlemmen. Hvis du f.eks. kan se ned i stuen, fra loftet, er den gruelig gal. 
Hej!

Havde jeg nu læst men tak!

Kan ikke se loftet fra stuen, og jeg menes at have installeret t udhængsklodser med ventilation.

Så jeg har ligesom 2 muligheder, Enten efterisolere loftrummet eller installere ventilationshætter.

Du skal endelig ikke efterisolere loftsrum. Det vil bare gemme problemet over den nye isolering. 
Der bør være en sprække på 15 mm i udhæng på begge sider i hele husets længde Det kan være 3 x 5 mm  hvis det er nemt.
Så skal der være 50 mm afstand fra isolering og op til taglægter, når der er undertag. 
Endelig skal der være samme udluftnings areal i husets kip. 
Så en mørk aften går du op på loftet, og lader en anden lyse op under udhæng med en lommelygte. Så vil sikkert kunne se lyset skinne op på undertag, og på den måde få et overblik over udluftnings sprækker. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Hvorfor skulle det blive værre af at efterisolere?

Når jeg siger efterisolere mener jeg selvfølgelig blot etage skellet.

Jeg kan se at mit undertag ligger helt op i kip/rygningen. Jeg prøver at give det en åbning oppe under rygningen så der kan komme bedre ventilation, virker det ikke installere jeg nogle undertagsventiler. Virker det ikke må jeg se om jeg kan lave nogle lufthuller i gavlene på loftrummet.

I dit første indlæg skriver du:
Der er to udluftningshætter (på 6 meter) i rygningen og hele rygningen er med rygningselementer (så der burde være udluftning nok)
Er det udluftning for den udvendige side af undertaget?

I dit sidste indlæg skriver du:
Jeg kan se at mit undertag ligger helt op i kip/rygningen. Jeg prøver at give det en åbning oppe under rygningen så der kan komme bedre ventilation, virker det ikke installere jeg nogle undertagsventiler.
Vil det sige at du ikke har haft udluftning på den indvendige side af undertaget?

Det både Erik og jeg taler om er udluftning på den indvendige side af undertaget.
Du skal have min 50 mm luft på den indvendige side af undertaget, ved tagfoden, i hele husets længde, i begge sider, som Erik også påpeger, med lysning med f.eks. lommelygte for at konstaterer om der er tilstrækkelig luft.

Du kan åbne nok så meget i kip, men du kan ikke få tilstrækkelig ventilation hvis luften ikke kan komme ind ved tagfoden, på den indvendige side af undertaget.

Sagt i billedsprog: Hvordan kan du få vand igennem en vandslange hvis den er lukket i den ene ende???

At lave ventilation i gavlene er kun tilstrækkeligt ved bygninger som er max 4 meter bredde.

Du taler om at isolerer mere, hvad isoleringstykkelse har du i dag?
Hvor godt er den nuværende isoleringen lagt, er det med kuldebroer/sprækker i isoleringen, hvor varme fra "stuen" har mere eller mindre frit løb?

Cembrits guide er ikke valid for konstruktionen, 50mm afstand mellem undertag og isolering er ønskværdigt men kan som hovedregel ikke lade sig gøre når der er tale om overetage med skråvæg - det er f.ex problematisk ift effektiv isolering rundt om rammen af et velux vindue.

Ventilation af loftrumet i denne konstruktion skabes vha undertagsventiler - typisk et stk per spærfag i begge sider, placeres skiftevis oppe og nede. Efterisolering kan efter vurdering af de faktiske forhold generelt foretages indtil 300mm, men er nok tvivlsomt her eftersom undertaget opfugtes af indefra kommende fugt - dvs bedste tiltag er at få etableret en tæt dampspærre indefra så der ikke trækker så meget vand op igennem konstruktionen, nedenfor link til det relevante erfaringsblad fra byg-erfa som muligvis kan lånes på et bibliotek i nærheden, hvis man googler lidt kan man også finde uddrag af det bla her.

https://byg-erfa.dk/efterisolering-af-loftskonstruktioner-uden-dampspaerre-ventilerede-tagrum

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH: Der kan godt være 50 mm afstand på langt den største del af arealet ved skråvægge, selv om det ikke kan opretholdes ved Velux vindue. De spærrer jo i sagens natur for luftstrømmen, og lige omkring vinduet skal der isoleres helt ud til taget for at undgå kondens ved selve vinduet. 
Jeg har selv Huntonit undertag, og kombination af at det hænger lidt imellem spær, og at isolering buler lidt op imellem spær gør at der er or kort afstand. Jeg har så skubbet 50 mm tynde plastrør "lodret" ned ved hvert fag i skråvæg. ( fastgjort med snor så de ikke glider helt ned) De presser så lidt på begge dele så afstanden opretholdes. Hvis jeg er ​oppe i kip rummet så glæder det mig at der tydelig mærkes at ​" det trækker" 
Trådstarter: Der er næsten aldrig behov for udluftning OVER undertag. Hvis vi taler om tagsten så er de så utætte for vind at det er rigelig udluftning der. Det er altså under undertag der skal sættes ind.  
Der findes ventiler som placeres direkte i undertag og som kan monteres inde fra loftsrummet. Her et eksempel LINK 
Ud over dit problem med synlig dug på undertag så er der jo også risiko for fugt i isoleringen. Ved f.eks. 100 mm isolering er dugpunktet måske i midten af isoleringen, altså 50 mm nede i isolering. Det har en chance for at tørre ud ved en smule ventilation. Hvis du øger isoleringen til 300 mm så vil dugpunkt stadig være midt i isolering, men så er det 150 mm nede, og det kræver nedre udluftning for at tørre ud. 
Derfor skriver jeg at efterisolering kan forværre situationen.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 20-02-2025 23:55:37

BOFH: Der kan godt være 50 mm afstand på langt den største del af arealet ved skråvægge, selv om det ikke kan opretholdes ved Velux vindue. De spærrer jo i sagens natur for luftstrømmen, og lige omkring vinduet skal der isoleres helt ud til taget for at undgå kondens ved selve vinduet. 

Langt de fleste steder er der ikke 50mm luft under undertag og isolering i skråvæg fordi det betyder et uacceptabelt tab af indvendige kvadratmeter, det er heller ikke problematisk såfremt man får etableret de nødvendige ventiler i undertaget i loftet.
Det altovervejende problem her er at der vandrer for meget fugt op igennem konstruktionen, det vil kondensere mod undertaget uanset om der var 50mm til ventilation eller ej, derfor rådet om at forbedre tætheden i dampspærren. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis