BOFH: Der kan godt være 50 mm afstand på langt den største del af arealet ved skråvægge, selv om det ikke kan opretholdes ved Velux vindue. De spærrer jo i sagens natur for luftstrømmen, og lige omkring vinduet skal der isoleres helt ud til taget for at undgå kondens ved selve vinduet.
Jeg har selv Huntonit undertag, og kombination af at det hænger lidt imellem spær, og at isolering buler lidt op imellem spær gør at der er or kort afstand. Jeg har så skubbet 50 mm tynde plastrør "lodret" ned ved hvert fag i skråvæg. ( fastgjort med snor så de ikke glider helt ned) De presser så lidt på begge dele så afstanden opretholdes. Hvis jeg er oppe i kip rummet så glæder det mig at der tydelig mærkes at " det trækker"
Trådstarter: Der er næsten aldrig behov for udluftning OVER undertag. Hvis vi taler om tagsten så er de så utætte for vind at det er rigelig udluftning der. Det er altså under undertag der skal sættes ind.
Der findes ventiler som placeres direkte i undertag og som kan monteres inde fra loftsrummet.
Her et eksempel LINK Ud over dit problem med synlig dug på undertag så er der jo også risiko for fugt i isoleringen. Ved f.eks. 100 mm isolering er dugpunktet måske i midten af isoleringen, altså 50 mm nede i isolering. Det har en chance for at tørre ud ved en smule ventilation. Hvis du øger isoleringen til 300 mm så vil dugpunkt stadig være midt i isolering, men så er det 150 mm nede, og det kræver nedre udluftning for at tørre ud.
Derfor skriver jeg at efterisolering kan forværre situationen.