Fladt 70er tag med tagpap og krydsfiner/ efterisolering

Hej alle gør det selver

Vi har købt et 70er hus og skal til og efterisolerer, men jeg kan læse mig til at men lige skal overveje hvad man gør.

Kan læse at der må minimum være 50mm luft, men da vi har krydsfiner under tagpappet kan jeg læase mig til at man skal passe lidt på med det, da det kan giver svampe på pladerne?

Er der noget der kan hjælpe her eller siger at det kan man sagtens?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Overvej om det kan betale sig ift. evt. besparelse og hvor I vil opleve størst værdi i hverdagen.

Der kan fx være lige så meget isoleringseffekt ved at skifte vinduer og døre til nye trelags. Og måske til samme pris som nyt tag plus isolering. Og mon ikke I vil have større glæde af nye vinduer end mere isolering på taget. 

Husk at hvis tilbagebetalingstiden på boligforbedringen er over 30 år, så siger tommelfingerreglen at det ikke kan betale sig. 

Hvad er der skrevet i energirapporten? 
Hej John9

Jo har vi også tænk, altså det med vinduerne og dørene og de bliver også skiftet.

Men der ligger kun 100 mm og der er sat en lægt på bjælken så der faktisk er 25-26 cm fra bund lægt til undertager så der jo enlig plads til de 100mm mere, hvis det kun er 50mm man kan? Men tænker også at tage en 75mm i stedet for bare for at være sikker på der kommer luft nok da det er krydsfiner?

Men er der nogen der har dårlig erfaring eller god  med dette?
Hej.
Hvis du udskifter alt isolering, så skal du regne med at den nye isolering udvider sig ved oplægning med ca. 10 procent.  Du skal som min. have 50 mm ventilationsspalte, for at det er vel ventileret og der ikke skabes fugt i konstruktion. dog skal du holde ventilationsspalten under 100 mm, da der i store ventileret rum kan forkomme skimmel på tagkrydsfineren.

Så der er 2 forhold man skal tage højde for 👍 

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Hej

Forstår ikke helt det du mener?
Altså der skal være 50 mm, men det må det ikke da det er krydsfiner så der skal være 100mm i stedet?
Beklager forvirringen 
Hvad med et lavt sadel tag med isolering i stedet for det flade
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Hej

Vi ville helst ikke bruge for mange penge på taget lige pt så dette er ikke en mulighed desværre 
Der står:
Du skal som min. have 50 mm ventilationsspalte, for at det er vel ventileret og der ikke skabes fugt i konstruktion. dog skal du holde ventilationsspalten under 100 mm, da der i store ventileret rum kan forekomme skimmel på tagkrydsfineren.
Det må betyde, ​at der skal være min. 50 mm, men ikke mere end 100 mm.

fase
Jeg forstår ikke hvor de 50mm er ligger isolering ikke på fineren
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
tbox skrev den 19-02-2025 08:35:23

Jeg forstår ikke hvor de 50mm er ligger isolering ikke på fineren

Nej, fineren er en del af taget, så isoleringen ligger under fineren. Der er afstand mellem loftet og taget, som bruges til at lægge isolering, så varmen ikke suser ud gennem taget.

fase
Vores lægehus (som nu ikke er mere) var et hus med fladt tag såkaldt buildt up tag . Det blev efterisoleret med flamenco plader som var skrå så der kom mere fald på. Men som jeg så det så blev flamencoen limet ovenpå det gamle tag og der kom et nyt lag tagpap på. Hvordan klarede man ventilationen der. Måske Martin ved et. Måske var det en mulighed hos trådstarter.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere