Vandrør fryser - ikke lagt dybt nok

Hej, 

Vandet i vores vandrør der løber i jorden fra det kommunale hovedrør og frem til vores hus er frosset til, da rører er lagt med en for lille diameter og ikke langt nok ned i jorden (kun ca 60 cm og ikke 110cm). 

Vi har boet i huset i flere år uden vandproblemer, men oplever nu at vandet er frosset og der derfor ikke er noget vandtilførsel til huset. 

VVS anbefaler at røret udskiftes til et med større diameter og dybt nok. Det medfører gravearbejde, installation mm. 

Mit spørgsmål er om nogen har erfaring med om huset rørskade forsikring dækker dette - da der er tale om skjulte rør og udgifter ifm udskiftning af røret? 

Tak for hjælp og input.

Mvh
Martin  

Hej,  Vandet i vores vandrør der løber i jorden... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
swayde skrev den 18-02-2025 10:45:01

@elmand Det var mig der nævnte noget om nybyg.  Vi fik at vide at det var helt lige meget, og ikke betød noget, da det ikke var et problem. (Det sagde Vandcenter syd også).
Det var for at give trådstarter ro på - men det kan godt være det er mig der skal være mere urolig. 😥

 Så har de misinformeret dig, det er et lovkrav at vandledningen skal ligge mindst 120 cm nede.

For år tilbage var kravet 100 cm...

Vi prøver igen, i morgen --
reglerne fra bygningsreglementet:

https://www.bygningsreglementet.dk/historisk/br18_version4/tekniske-bestemmelser/21/vejledninger/vejledning_vand/frost/
Den eneste person som ikke har deltaget her er trådstarteren , men det er måske meget normalt , at man ikke lige siger tak for hjælpen.

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Nej det er ikke normalt at indstille dialogen. Men det sker en gang imellem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for alle gode råd og kommentarer.
Vandet er tilbage 😀 løsningen var en varmeblæser på jordledningen i nogle timer.

Er meget positivt over gode konstruktive forslag herinde. 
Annonce
MPM skrev den 18-02-2025 22:49:56

Tak for alle gode råd og kommentarer.
Vandet er tilbage 😀 løsningen var en varmeblæser på jordledningen i nogle timer.

Er meget positivt over gode konstruktive forslag herinde. 

 Når jeg læser dit svar, bliver jeg nysgerrig efter at vide, hvor langt nede i jorden jordledning ligger, og om du varmede jorden op?


fase
S. Fabrin skrev den 19-02-2025 10:27:28

MPM skrev den 18-02-2025 22:49:56

Tak for alle gode råd og kommentarer.
Vandet er tilbage 😀 løsningen var en varmeblæser på jordledningen i nogle timer.

Er meget positivt over gode konstruktive forslag herinde. 

 Når jeg læser dit svar, bliver jeg nysgerrig efter at vide, hvor langt nede i jorden jordledning ligger, og om du varmede jorden op?

Jeg har det på fuldstændig samme måde. Der er noget trådstarteren har udeladt, da det naturligvis er svært at varme jorden op med en varmeblæser.

Enten er vandledningen gravet fri, eller også er det en vandinstallation der er ført over terræn. 


Selvbygger med stort S. 
Det står tydeligt i starten at røret kun ligger 60cm nede.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 19-02-2025 10:35:18

Det står tydeligt i starten at røret kun ligger 60cm nede.

 Ja, prøv at gå ud i have og grav 60 cm ned. Jeg tror du vil opdage jorden kun er frossen 5 cm nede.


Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 19-02-2025 10:51:18

JohnLarsen skrev den 19-02-2025 10:35:18

Det står tydeligt i starten at røret kun ligger 60cm nede.

 Ja, prøv at gå ud i have og grav 60 cm ned. Jeg tror du vil opdage jorden kun er frossen 5 cm nede.

Nu er det jo ikke mig der har problemet🤣


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis