Vandrør fryser - ikke lagt dybt nok

Hej, 

Vandet i vores vandrør der løber i jorden fra det kommunale hovedrør og frem til vores hus er frosset til, da rører er lagt med en for lille diameter og ikke langt nok ned i jorden (kun ca 60 cm og ikke 110cm). 

Vi har boet i huset i flere år uden vandproblemer, men oplever nu at vandet er frosset og der derfor ikke er noget vandtilførsel til huset. 

VVS anbefaler at røret udskiftes til et med større diameter og dybt nok. Det medfører gravearbejde, installation mm. 

Mit spørgsmål er om nogen har erfaring med om huset rørskade forsikring dækker dette - da der er tale om skjulte rør og udgifter ifm udskiftning af røret? 

Tak for hjælp og input.

Mvh
Martin  

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS.
Det må mere være ejerskifteforsikringen der skal dække, eller den vvs-er der ikke har udført arbejdet efter foreskrifterne. Der har i rigtig mange år været krav om 120 cm. fra  overkant rør til terrain.

Søren O
Er det kun mig som studser over at der er frost i 60cm dybde? Gik lige ud og satte en spade i jorden, kun de første 10cm virkede frossent og 40cm nede målte jeg plus 3 grader. (Våd lerjord på Midtsjælland).

Vores nybyggede hus har ikke vandrørene nær den dybde.
Tror de ligger i Max 60cm. 
forsikringen skal du ikke regne med røret er ikke sprunget og vandværket har kun ansvar indtil tilgangen af måler i skelbrønd
Det lyder som en and. Det har været nattefrost i ganske få dage i træk, hvor det sidste vinter var langt koldere. Hvis du ikke havde problemer dengang må der være noget andet i vejen.

Mht. diameteren er standarden for et 1 families hus 32 mm, men det kan slet ikke have noget med frost problemer at gøre.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
det kan være i brønden den er gal, prøv og send noget varne ned i brønden fra en varme blæser

når det er nybyggeri har du så overvejet og klage til entreprenøren der har lagt røret ​
Ved du at røret er frosset, eller er det bare et gæt?
Som Søren skriver, 120cm ned til toppen af røret. Se evt her.
Hvornår er røret gravet ned?
Er der reguleret terræn over røret efter det blev lagt?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
En ting er sikkert det er ikke frost , det har været nattefrost ja , men der  hvor det har været rigtigt koldt er de steder hvor der ligger sne , men da sneen virker isolerende , så er det kun de øverste cm der er frosset .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Velkommen på lds.
Jeg ser ikke noget om nybyggeri i trådstarters oplæg, men derimod at de har boet i huset i flere år uden problemer.
Hvis det er frosset så ligger det mindre end 10 cm nede, måske lige ved indføring i huset. 
Men har der ikke været problemer andre vintre, så må jorden være blevet gravet væk. Jeg kan ikke se andre muligheder. I så fald er der kun 1 vej grav den længere ned, og der er ingen forsikring eller VVS der kan erstatte det efter mange år. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
@elmand Det var mig der nævnte noget om nybyg.  Vi fik at vide at det var helt lige meget, og ikke betød noget, da det ikke var et problem. (Det sagde Vandcenter syd også).
Det var for at give trådstarter ro på - men det kan godt være det er mig der skal være mere urolig. 😥
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis