Hvordan fastgør jeg ledning til murværk?

Jeg skal fastgøre noget elkabel der bare hænger løst. Det er et lille stykke på ca. 1,5-2m. Men det er over murstensmur.

Det meste af kablets vej er fastgjort med kabelklips a la disse: https://www.yousave.dk/shop/clips-5-7-rund-3808p.html

Men der er så det stykke vej oppe fra loftet ned til en stikdåse, hvor kablet ikke er fastgjort. Hvordan fastgør jeg det korrekt til murværk? Kan man få den slags kabelklips som linket til ovenfor bare til murværk? Altså med hærdede stålsøm eller noget? eller skal man virkelig ud i noget med at forbore, ravpluks og så skrue kabelklips ind?
Hvis det sidst er vejen frem, hvilken type kabelklips skal jeg så bruge - og skal jeg skrue i selve teglsten eller i furerne/mørtel?

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De clips du henviser til har 20 mm hærdede søm. De kan bruges i fugen. Men da dine fuger ligger meget tilbage køber du clips med længere søm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 15-02-2025 09:46:49

De clips du henviser til har 20 mm hærdede søm. De kan bruges i fugen. Men da dine fuger ligger meget tilbage køber du clips med længere søm. 

Ah. Jeg var ikke klar over, at de faktisk havde hærdede søm. Jeg søgte bare på en tilfældig TILLEX klips.

Men hvor finder jeg dem med længere søm? Hvad hedder de?

Hvis jeg skal fastgøre i fugen, skal ledningen så "slange" sig ned af igennem fugen? Eller skal jeg lade ledningen blive oppe på teglstenen og så bare banke sømmet fra klipsen i fugen helt ende i kanten mod stenen? Fugen ligger jo langt tilbage, så det bliver lidt svært at hive ledningen ned i fugen ved hver fastgørelse og så op igen på stenen...

Hvad bør afstand være mellem kabelklips? Er der en standard/regel for det?
Jeg tror der er en 15-20cm imellem de andre, så det var planen at fortsætte med...
På beskrivelsen af den Tillex clips står der hærdede søm. Kabel skal bestemt ikke slange sig ned i studsfuger. Den skulle slet ikke have været der men ført mere diskret. 
Men nu er det sådan og så er det clips med længere søm. Her et eksempel. LINK 
Du skal ikke give "det sidste slag" med hammeren, så fjedrer clips og kabel på en måde så det trækker sømmet løs igen. 
Nogen gange smuldrer mørtelen uden at holde fast så bruger man clipsplug. De er hårde og kan oftest bankes ind i hullet som det mislykkede søm har efterladt. Ellers bankes lidt med en lille skruetrækker. LINK 

På disse her står der faktisk, at de er til: tegl
Anvendes til de fleste materialer. I enkelt lag gips, beton,tegl og gasbeton.

https://www.harald-nyborg.dk/tillex-clips-5-7-mm-klar

Betyder det så, at sømmet er så hærdet at jeg banke det direkte i murstenen? I så fald behøver jeg jo ikke ekstra lange, fordi jeg kan bare fastgøre kablet direkte på murstenen...

Eller er det for godt til at være sandt?

Annonce
Fjerne du kablet en dag, så vil clips i murstenene efterlade nogle grimme huller i stenene, som aldrig vil kunne repareres. Derfor skal der fastgøres i fugerne.
Du skal bruge clips til 7 mm og der er ingen f de clips du viser som angiver sømlængde. Du må købe en kasse og se om det virker. Der er så meget forskel på mursten så det kan man ikke sige noget om. Jeg har brugt i 1000 vis af clips, og det næsten kun molersten der nemme at sætte søm i. 

Køb et stykke aluminiumsrør eller 16 mm galvaniseret rør til at trække kablet i. Gør røret fast med 3 bøjler. Skru bøjlerne fast i en fuge, så det er til at reparere igen.

fase
Er det ikke et gammelt telefonblykabel , som nok ikke er i brug 

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
karl smart skrev den 16-02-2025 01:37:25

Er det ikke et gammelt telefonblykabel , som nok ikke er i brug 

Nej. Det er 7mm strøm kabel. Går til stikkontakt. 

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis