Hvordan fastgør jeg ledning til murværk?

Jeg skal fastgøre noget elkabel der bare hænger løst. Det er et lille stykke på ca. 1,5-2m. Men det er over murstensmur.

Det meste af kablets vej er fastgjort med kabelklips a la disse: https://www.yousave.dk/shop/clips-5-7-rund-3808p.html

Men der er så det stykke vej oppe fra loftet ned til en stikdåse, hvor kablet ikke er fastgjort. Hvordan fastgør jeg det korrekt til murværk? Kan man få den slags kabelklips som linket til ovenfor bare til murværk? Altså med hærdede stålsøm eller noget? eller skal man virkelig ud i noget med at forbore, ravpluks og så skrue kabelklips ind?
Hvis det sidst er vejen frem, hvilken type kabelklips skal jeg så bruge - og skal jeg skrue i selve teglsten eller i furerne/mørtel?

Jeg skal fastgøre noget elkabel der bare hænger... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 15-02-2025 23:52:00

Køb et stykke aluminiumsrør eller 16 mm galvaniseret rør til at trække kablet i. Gør røret fast med 3 bøjler. Skru bøjlerne fast i en fuge, så det er til at reparere igen.

Det var sådan set smart nok. Er det lovligt?

Så skal jeg vel afmontere kablet fra stikkontakten og så er vi vel ude i elektriker arbejde eller hvad?

Hvor får jeg sådan et rør?

Det var sådan set smart nok. Er det lovligt?
Så skal jeg vel afmontere kablet fra stikkontakten og så er vi vel ude i elektriker arbejde eller hvad?
Hvor får jeg sådan et rør?
Ja, det er lovligt.
Ja, du er nødt til at afmontere kablet i stikkontakten. Husk at slukke for strømmen. Og ja det er elektriker arbejde.
Prøv hos jem og fix.

fase
Hvis du vil spare udgiften til elektrikeren kan du overveje med en vinkelsliber at skære en slids af røret på bagsiden, bred nok til at kablet kan lægges ind, og så fastgøre det som ellers.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
ev elmand skrev den 15-02-2025 23:43:13

Du skal bruge clips til 7 mm og der er ingen f de clips du viser som angiver sømlængde. Du må købe en kasse og se om det virker. Der er så meget forskel på mursten så det kan man ikke sige noget om. Jeg har brugt i 1000 vis af clips, og det næsten kun molersten der nemme at sætte søm i. 

Har været i byggemarked i dag for at finde TILLEX som går til tegl og mørtel/letbeton. Og med ekstra lange søm. Desværre stod der Træ/holz på alle TILLEX pakkerne med søm.

Der var til gengæld nogle med skruer (se det ene billede). Mon jeg skal bruge disse og så med ravpluks? Jeg synes jo det er lidt voldsomt....

Er det ikke noget med, at man kan få sådan nogle beslag der minder lidt om dette her (billede). Jeg synes da at jeg førhen har set dem i galvaniseret holde diverse ledninger udendørs.. Var det ikke til at bruge sådan nogen - og så bange et stålsøm i til at holde i fugen?
Hvad hedder denne type beslag? Jeg ved ikke hvad jeg skal søge på.

Onkel Harald har den viste, den er ikke helt så voldsom.

Annonce
JohnLarsen skrev den 16-02-2025 13:24:29

Onkel Harald har den viste, den er ikke helt så voldsom.

Tak for billedet. Så ved jeg at de findes.Men billedet viser ikke hvad sådan en dims hedder. Så jeg kan stadig ikke finde den 🤔

Her er teksten

Prøv med de Tilles´x selv om der står træ osv. på dem. Husk et problemet ofte er mindre i virkeligheden end jeg fornemmer det er inde i dit hoved.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
JohnLarsen skrev den 16-02-2025 10:48:54

Hvis du vil spare udgiften til elektrikeren kan du overveje med en vinkelsliber at skære en slids af røret på bagsiden, bred nok til at kablet kan lægges ind, og så fastgøre det som ellers.

De fås også som åbne “rør” (de har dog en bred flange på siderne til at skrue fast i), hvis man ikke vil afbryde strømmen, ordne det som foreslået, tilslutte som før, og spare lidt penge. For selvom det er elektrikerarbejde er det pænt simpelt og svært at gøre forkert (ikke at jeg opfordrer til ulovligheder, hvis man går op i det. Det gør jeg selv, hvis det er over der hvor jeg har min personlige bagatelgrænse).

HrT skrev den 16-02-2025 16:14:44

JohnLarsen skrev den 16-02-2025 10:48:54

De fås også som åbne “rør” (de har dog en bred flange på siderne til at skrue fast i), hvis man ikke vil afbryde strømmen, ordne det som foreslået, tilslutte som før, og spare lidt penge. For selvom det er elektrikerarbejde er det pænt simpelt og svært at gøre forkert (ikke at jeg opfordrer til ulovligheder, hvis man går op i det. Det gør jeg selv, hvis det er over der hvor jeg har min personlige bagatelgrænse).

Hvad kaldes disse halvåbne rør? Og hvor fås de?

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også