Hvordan fastgør jeg ledning til murværk?

Jeg skal fastgøre noget elkabel der bare hænger løst. Det er et lille stykke på ca. 1,5-2m. Men det er over murstensmur.

Det meste af kablets vej er fastgjort med kabelklips a la disse: https://www.yousave.dk/shop/clips-5-7-rund-3808p.html

Men der er så det stykke vej oppe fra loftet ned til en stikdåse, hvor kablet ikke er fastgjort. Hvordan fastgør jeg det korrekt til murværk? Kan man få den slags kabelklips som linket til ovenfor bare til murværk? Altså med hærdede stålsøm eller noget? eller skal man virkelig ud i noget med at forbore, ravpluks og så skrue kabelklips ind?
Hvis det sidst er vejen frem, hvilken type kabelklips skal jeg så bruge - og skal jeg skrue i selve teglsten eller i furerne/mørtel?

Jeg skal fastgøre noget elkabel der bare hænger... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 16-02-2025 16:46:46

Hvad kaldes disse halvåbne rør? Og hvor fås de?
De kaldes kabeldækskinne og fås i 1 m. længde og 14 mm brede.
https://www.harald-nyborg.dk/daekskinne-14-mm-x-1-m Så er du også sikker på at kablet kan være der. Kønt er det ikke.

Njøh, måske ikke det kønneste. Men det er en flagende løs ledning jo heller ikke. Og ravpluks i teglsten er heller ikke kønt.... Så det er svært at finde en god løsning...

Du kunne bore i fugerne.

fase
Start med clips sømmet i fugerne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Eller træk kablet ned i hulmuren. Lidt besværligt men klart det kønneste.
Annonce
jenshøj skrev den 17-02-2025 05:07:16

Eller træk kablet ned i hulmuren. Lidt besværligt men klart det kønneste.

Rigtig god ide. Desværre ikke en mulighed her, fordi remmen ligger for langt ud mod kanten af muren. Så hvis jeg skal have den ned i hulmuren skal jeg have udskiftet hele kablet med et længere. Og så er jeg vist ret langt inde i installatør-arbejde?

Kønneste er skjult i hulmur > rør med klips > kabel clips > dækskinne efter min æstetiske sans. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også